РОБОТА З МОРАЛЬНИМИ ДИЛЕМАМИ В ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

К. А. Юр'єва, О. В. Новіков, Т. М. Ячина

Анотація


Висвітлено реалізацію методу роботи з моральними дилемами (напрацювання учасників проекту «Джерела толерантності» та авторів-упорядників навчально-методичного посібник «Полікультуріка: як організувати виховання міжкультурної толерантності у школі та позашкільній діяльності» А. Ленчовської, К. Крейдерман, М. Грінберга та ін.) під час вивчення курсів порівняльного народознавства та порівняльної етнопедагогіки, спрямовану насамперед на розвиток особистісного складника міжкультурної компетентності майбутніх учителів і вихователів. Розкрито особливості використання низки моральних дилем (Дилема Хельги, «Добрі сусіди», «Вимерле село», «Не хочу брати в цьому участь») у навчальному процесі педагогічного вишу. Підкреслено, що метою роботи з моральними дилемами є вплив на емоційно-ціннісну сферу особистості студентів через показ жахливих наслідків культивування в масовій свідомості етнічних забобонів, етноцентризму, расизму, шовінізму, що призвело в ХХ ст. до низки трагедій цілих народів. Схарактеризовано хід експериментального використання моральних дилем як одного із засобів подолання етнічних стереотипів і формування міжкультурної толерантності майбутніх педагогів. В експериментальній групі Е3, де було впроваджено роботу з моральними дилемами, позитивна динаміка щодо особистісного складника виявлена на рівні 55,3% для достатнього рівня (41,6% в групі Е1, 49,7% в групі Е2, 18,8% в контрольній групі К3) і 5,5% для випереджувального рівня (1,8% в групі Е1, 4,3% в групі Е2, 1,5% в групі К3). Результати педагогічного експерименту дають всі підстави стверджувати, що робота з моральними дилемами, сприяє розвитку особистісного складника міжкультурної компетентності майбутніх педагогів.

Ключові слова: майбутні вчителі і вихователі, готовність до професійної діяльності в умовах етнокультурного різноманіття суспільства, міжкультурна компетентність, моральні дилеми, етнічні стереотипи, експеримент.

 

The realization of moral dilemmas work method has been highlighted (developed works by “Tolerance Sources” project participants and authors-compilers of the scientific methodological resource book “Polyculturics: how to organise intercultural tolerance education at school and extracurricular activity” by A. Lenchovska, K. Kreiderman, M. Grinberg and others) while studying the comparative ethnography and comparative ethno-pedagogics course studies most importantly aimed at the development of the personalized component of the future teachers’ and educators’ intercultural competence. Peculiarities of the use of a number of moral dilemmas have been revealed (Helga’s dilemma, “Good Neighbours”, “Died out village”, “Don’t want to take part in this”) in the educational process of a pedagogic university. There has been noted that the aim of the work with moral dilemmas is the influence on the emotional-value sphere of students’ personalities through demonstration of terrible consequences of cultivation of ethnic superstitions, ethnic centrism, racism, chauvinism in the collective consciousness which lead to a number of tragedies of whole peoples in the XX century. There has been characterized the flow of the experimental use of moral dilemmas as one of the means to overcome ethnic stereotypes and to form intercultural tolerance of future pedagogues. In the experimental group Е3, where there was introduced the work with moral dilemmas, the positive dynamics was revealed at the level of 55.3% for the satisfactory level (41.6% in the group Е1, 49.7% in the group Е2, 18.8% in the control group К3) and 5.5% for the advanced level (1.8% in the group Е1, 4.3% in the group Е2, 1.5% in the control group К3). The results of the pedagogical experiment give all the reasons to state that the works with moral dilemmas facilitate the personalised component development of the future teachers’ intercultural competence.

Key words: future teachers and educators, readiness for professional activity in the conditions of ethnic cultural diversity of the society, intercultural competence, moral dilemmas, training, experiment.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бусел, В. Т. (Укл. і ред.). (2009). Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун».

Волик, Л. В. (2005). Підготовка майбутніх учителів початкової школи до полікультурного виховання учнів. (Дис. ... канд. пед. наук). Київ : Інститут педагогіки і психології професійної освіти НАПН України.

Гуренко, О. І. (2005). Формування етнокультурної компетентності студентів педагогічного університету в умовах поліетнічного середовища. (Дис. … канд. пед. наук). Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди.

Гриньова, В. М. (2015). Педагогічна культура майбутнього вчителя – організатора міжкультурної взаємодії школярів. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського, 1, 130-133.

Ленчовська, А., Крейдерман, К., Грінберг, М. (2010). Полікультуріка: як організувати виховання міжкультурної толерантності у школі та позашкільній діяльності. Київ : ТОВ «Майстерня книги».

Радул, С. Г. (2014). Формування міжкультурної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови у процесі професійної підготовки. (Дис. ... канд. пед. наук). Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Самойленко, Н. Б. (2103) Міжкультурна компетентність майбутніх фахівців гуманітарного профілю. Київ : Рібест.

Солдатова, Г. У., Макарчук, А. В. Может ли «другой» стать другом? : тренинг по профилактике ксенофобии. (2006). М. : Генезис.

Солдатова, Г. У., Шайгерова, Л. А., Шарова, О. Д. (2000) На пути к толерантному сознанию. М. : Смысл.

Чёрный, Е. В. (2010). Психология моделирования поликультурного образования. Симферополь : Сонат.

Юр’єва, К. А. (2004). Деякі аспекти формування полікультурної компетентності педагога. Імідж сучасного педагога, 10(49), 55-57.

Юр’єва, К. А. (2009а). Дослідження готовності вчителів початкових класів до роботи в умовах поліетнічного соціуму. Гуманізація навчально-виховного процесу, ХLV, 145-150.

Юр’єва, К. А. (2009b). Кваліметрична модель результативності етнопедагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Сер. 17. Теорія і практика навчання та виховання, 13.

-220.

Юр’єва, К. А. (2016). Порівняльна етнопедагогіка в професійній підготовці майбутніх учителів початкових класів. Харків : Вид. Рожко С. Г.

Юр’єва, К. А., Тіщенко, О. М. (2014). Компетенція, компетентність, міжкультурна компетентність учителя: сутність і зміст. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 42, 169-182.

Bedeković, V. (2011). Interkulturalna kompetencija cjeloživotnog obrazovanja nastavnika. Pedagogijska istraživanja, 8(1), 139-151.

Bender-Szymanski, D. (2013). Interkulturelle Kompetenz bei Lehrerinnen und Lehrern aus der Sicht der empirischen Bildungsforschung. In von Auernheimer, G. (ed), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (Interkulturelle Studien) (ss. 201-230). VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Hrvatić, N., Piršl, E. (2007). Interkulturalne kompetencije učitelja. In N. Babić (ur.), Kompetencije i kompetentnost učitelja (рр. 221–230). Osijek : Učiteljski fakultet, Ukraine : Kherson State University Kherson.

Lanfranchi, A. (2013). Interkulturelle Kompetenz als Element pädagogischer Professionalität – Schlussfolgerungen für die Lehrerausbildung. In von Auernheimer, G. (ed), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (Interkulturelle Studien) (ss. 231-262). VS Verlag für Sozialwissenschaften.

REFERENCES

Busel, V. T. (Ukl. і red.). (2009). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Great explanatory dictionary of modern Ukrainian language]. Kyiv; Irpіn : VTF "Perun". [in Ukrainian]

Volyk, L. V. (2005). Pіdhotovka maibutnіkh uchytelіv pochatkovoi shkoly do polіkulturnoho vykhovannia uchnіv. (Dys. ... kand. ped. nauk) [Preparation of future primary school teachers for multicultural upbringing of students. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Kyiv : Instytut pedahohіky і psykholohіi profesіinoi osvіty NAPN Ukrainy. [in Ukrainian]

Hurenko, O. I. (2005). Formuvannia etnokulturnoi kompetentnostі studentіv pedahohіchnoho unіversytetu v umovakh polіetnіchnoho seredovyshcha. (Dys. … kand. ped. nauk) [The forming of ethnic-cultural competence of Teacher’s Training University’s students in condition of polyethnic field. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Kharkіvskyi natsіonalnyi pedahohіchnyi unіversytet іmenі H. S. Skovorody. [in Ukrainian]

Hrynova, V. M. (2015). Pedahohіchna kultura maibutnoho vchytelia – orhanіzatora mіzhkulturnoi vzaiemodіi shkoliarіv. Naukovyi vіsnyk Pіvdennoukrainskoho natsіonalnoho pedahohіchnoho unіversytetu іm. K.D. Ushynskoho [Pedagogical culture of the future teacher - organizer of intercultural interaction of schoolchildren. Scientific Herald of the Southern Ukrainian National Pedagogical University named after. KD Ushinskogo], 1, 130-133. [in Ukrainian]

Lenchovska, A., Kreiderman, K., Hrіnberh, M. Polіkulturіka: yak orhanіzuvaty vykhovannia mіzhkulturnoi tolerantnostі u shkolі ta pozashkіlnіi dіialnostі [Polyculture: how to organize intercultural tolerance in school and out-of-school activities]. Kyiv : TOV «Maisternia knyhy». [in Ukrainian]

Radul, S. H. (2014). Formuvannia mіzhkulturnoi kompetentnostі maibutnoho vchytelia іnozemnoi movy u protsesі profesіinoi pіdhotovky. (Dys. ... kand. ped. nauk) [Formation of intercultural competence of the future teacher of a foreign language in the process of professional training. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Umanskyi derzhavnyi pedahohіchnyi unіversytet іmenі Pavla Tychyny. [in Ukrainian]

Samoilenko, N. B. (2103) Mіzhkulturna kompetentnіst maibutnіkh fakhіvtsіv humanіtarnoho profіliu [Intercultural competence of future specialists in the humanitarian field]. Kyiv : Rіbest. [in Ukrainian]

Soldatova, G. U., Makarchuk, A. V. Mozhet li «drugoj» stat' drugom? : trening po profilaktike ksenofobii [Can the "other" become a friend? : training on the prevention of xenophobia]. (2006). M. : Genezis. [in Russian]

Soldatova, G. U., Shajgerova, L. A., Sharova, O. D. (2000) Na puti k tolerantnomu soznaniju [Towards a Tolerant Consciousness]. M. : Smysl. [in Russian]

Chjornyj, E. V. (2010). Psihologija modelirovanija polikul'turnogo obrazovanija [Psychology of multicultural education modeling]. Simferopol' : Sonat. [in Russian]

Yuryeva, K. A. (2004). Deiakі aspekty formuvannia polіkulturnoi kompetentnostі pedahoha. Imіdzh suchasnoho pedahoha [Some aspects of the formation of the multicultural competence of the teacher. The image of a modern educator], 10(49), 55-57. [in Ukrainian]

Yuryeva, K. A. (2009a). Doslіdzhennia hotovnostі vchytelіv pochatkovykh klasіv do roboty v umovakh polіetnіchnoho sotsіumu. Humanіzatsіia navchalno-vykhovnoho protsesu [Study of the readiness of primary school teachers to work in a multi-ethnic society. Humanization of the educational process], ХLV, 145-150. [in Ukrainian]

Yuryeva, K. A. (2009b). Kvalіmetrychna model rezultatyvnostі etnopedahohіchnoi pіdhotovky maibutnіkh uchytelіv pochatkovykh klasіv. Naukovyi chasopys NPU іmenі M. P. Drahomanova. Ser. 17. Teorіia і praktyka navchannia ta vykhovannia [Qualimetric model of the effectiveness of ethnopedagogical training of future teachers of elementary school. Scientific journal of NP Drahomanov NPP. Series 17. Theory and practice of teaching and education], 13, 214-220. [in Ukrainian]

Yuryeva, K. A. (2016). Porіvnialna etnopedahohіka v profesіinіi pіdhotovtsі maibutnіkh uchytelіv pochatkovykh klasіv [Comparative ethnopedagogy in the training of elementary school future teachers]. Kharkіv : Vyd. Rozhko S. H. [in Ukrainian]

Yuryeva, K. A., Tіshchenko, O. M. (2014). Kompetentsіia, kompetentnіst, mіzhkulturna kompetentnіst uchytelia: sutnіst і zmіst. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [The sphere of competence, competence, teacher's inter cultural competence: essence and content. Means of educational and research work], 42, 169-182. [in Ukrainian]

Bedeković, V. (2011). Interkulturalna kompetencija cjeloživotnog obrazovanja nastavnika. Pedagogijska istraživanja, 8(1), 139-151.

Bender-Szymanski, D. (2013). Interkulturelle Kompetenz bei Lehrerinnen und Lehrern aus der Sicht der empirischen Bildungsforschung. In von Auernheimer, G. (ed), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (Interkulturelle Studien) (ss. 201-230). VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Hrvatić, N., Piršl, E. (2007). Interkulturalne kompetencije učitelja. In N. Babić (ur.), Kompetencije i kompetentnost učitelja (рр. 221–230). Osijek : Učiteljski fakultet, Ukraine : Kherson State University Kherson.

Lanfranchi, A. (2013). Interkulturelle Kompetenz als Element pädagogischer

Professionalität – Schlussfolgerungen für die Lehrerausbildung. In von Auernheimer, G. (ed), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (Interkulturelle Studien) (ss. 231-262). VS Verlag für Sozialwissenschaften.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1312946

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.