ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ МУЗИЧНОЇ ОСВІТИ КИТАЮ У ХХ СТ.: ПОЄДНАННЯ ТРАДИЦІЙ ТА ІННОВАЦІЙ

Фань Чженьсюань

Анотація


У статті розкрито культурно-філософські передумови розвитку музичної освіти Китаю у ХХ ст. На основі аналізу науково-педагогічних джерел доведено, що на розвиток музичної освіти вплинули традиційні ідеї давньокитайської філософської думки, де велика увага надавалася гармонійному вихованню людини в єдності із природою та соціумом, зокрема засобами музичної освіти. З’ясовано, що з початку ХХ століття музичне мистецтво посідає важливе місце у гуманітарній освіті Китаю, відіграючи важливу роль у вихованні дітей та молоді у системі шкільної, позакласної та позашкільної освіти. На основі аналізу державних програм та стандартів для учнів середніх шкіл, затверджених Міністерством освіти Китаю, встановлено, що метою музичної освіти було створення естетичної основи для розвитку особистості, виховання у школярів духовних якостей та чутливості до позитивного впливу музичного мистецтва. Основною формою шкільного навчання виступав хоровий та вокальний спів. У позакласній діяльності акцент було зроблено на розвиток творчих задатків школярів в гуртках, де вони мали змогу навчатися інструментальній грі, зокрема грі на народних музичних інструментах. Позашкільна музична освіта виступала осередком первинної професіоналізації учнів як музикантів та співаків, забезпечуючи творчу самореалізацію дітей у групових та масових формах музичної діяльності. Доведено, що провідною тенденцією розвитку музичної освіти Китаю у ХХ ст. стало поєднання традиційного національного підходу, зокрема збереження узвичаєного для співочої культури Китаю одноголосся, насичення змісту освіти традиційним музичним та співацьким репертуаром, навчання грі на національних музичних інструментах, та музично-педагогічних інновацій, серд яких; спрямування музичної освіти на вирішення нового завдання – індивідуального творчого розвитку дитини; переорієнтація освітнього процесу на хоровий спів; збагачення музичного репертуару світовими дитячими та класичними творами; розвиток нових позакласних та позашкільних форм музичної освіти школярів; проведення масштабних культурно-музичних заходів; створення системи музично-педагогічної підготовки педагогічних кадрів тощо.

Ключові слова: традиції, інновації, музична освіта, філософська думка, позакласна діяльність, музичний репертуар, культурно - музичні заходи.

 

The article deals with the cultural and philosophical preconditions of the development of Chinese music education in the 20th century. On the basis of the analysis of scientific and pedagogical sources, it has been proved that the traditional ideas of ancient Chinese philosophical thought influenced the development of musical education, where much attention was paid to harmonious education of a person in unity with nature and society, through musical education in particular. It has been discovered that since the beginning of the 20th century music has played an important role in the humanitarian education of China, playing an important role in the education of children and young people in the system of school and extracurricular education. Based on the analysis of state programs and standards for secondary school students approved by the Ministry of Education of China, it has been established that the purpose of musical education was to create an aesthetic basis for the development of personality, education of students of spiritual qualities and sensitivity to the positive influence of musical art. The main form of school education was choral and vocal singing. In the extracurricular activities was emphasized the development of the creative enthusiasm of schoolchildren in clubs, where they were able to learn playing music instruments and learn how to the play of folk musical instruments in particular. Out-of-school musical education was the center of initial professionalization of students as musicians and singers, providing creative self-realization of children in group and mass forms of musical activity. It is proved that the leading trend in the development of Chinese music education in the twentieth century has become the combination of the traditional national approach, in particular the preservation of the commonalities of the singular culture common to singing in China, the saturation of the contents of education with traditional musical and singer repertoire, the training of the game on national musical instruments, and musical and pedagogical innovations, the core of which is the orientation of musical education to the solution of a new task – development of the child, reorientation of the educational process to choral singing, enrichment of the musical repertoire with world children's and classical works, development of new extracurricular and after-school music education forms for pupils, large-scale cultural and musical events, creation of musical and pedagogical trainings for teachers etc.

Key words: traditions, innovations, musical education, philosophical thought, extracurricular activities, musical repertoire, cultural and musical events.


Повний текст:

PDF

Посилання


Ван Юйхэ. (2002). История музыки в современном Китае. Пекин : Народное музыкальное изд-во.

Ван Юн И. (1999). Китайское музыкальное образование новой эпохи: 1840–1949 : Сборник документов и материалов. Шанхай.

Грищенко, Ю. В. (2014). Музично-педагогічна діяльність видатних українських композиторів і виконавців: історичний аспект. Педагогічна майстерність як система професійних і мистецьких компетентностей: збірник матеріалів ХІ Міжнародних педагогічно-мистецьких читань пам’яті професора О. П. Рудницької (87-91). Чернівці.

Дин Депин. (2009, февраль) Развитие китайской этнической музыки в эпоху глобализации – пример китайская песня «Ли Йюсон». Искусственное море, Февраль, 48-49.

Дін Юнь. (2016). Формування музичної культури молодших школярів у процесі фортепіанного навчання в мистецьких позашкільних закладах освіти (Дис. ... канд. пед. наук). Київ : Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова.

Кабалевский, Д. Б. (1952). Музыка свободного Китая. Советская музыка, 5, 12-18.

Калашник, Л. С. (2004). Давньокитайська міфологія як засіб родинного виховання. Запоріжжя: Поліграф.

Ковтун, А. В. (2013). Позааудиторні форми організації музично-педагогічної діяльності майбутніх вчителів у педагогічних навчальних закладах України (60-80-ті рр. ХХ ст.). Гуманізація навчально-виховного процесу, LXV, 225-231.

Конфуций. (2000). Изречения: книга песен и гимнов. Харьков : Фолио; М. : АСТ.

Ли Эр Юн. (2012). Исполнительские традиции в современном вокальном искусстве Китая (Дис. … кандидата искусствоведения). Минск : Белорусская государственная академия музыки.

Лю Бинцян. (2014). Музыкально-исторические параллели развития искусства Китая и Европы : монография по истории музыкальной культуры для муз. акад. / ун-тов и вузов искусства. Одесса : Астропринт.

Михайличенко, О. В. (2007). Музично-естетичне виховання дітей та молоді в Україні в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. (Дис. … доктора пед. наук). Луганськ : Луганський національний педагогічний університет імені Тараса Шевченка.

Мірошніченко, А. А. (2013). Музична освіта в Україні ХVІ – першої половини ХVІІІ ст.: акумуляція традиційного досвіду. Культура України, 43, 208-216.

Мю Пейянь. (1996). Музыкальное образование в начальных и средних школах. Шанхай.

Назаренко, М. (2012). Розвиток професійної музичної освіти в Україні (XVIII – ХІХ ст.). Наукові записки. Серія: педагогічні науки, 107(2), 28-38

Олексюк, О. М., Ткач, М. М. (2009). Музично-педагогічний процес у вищій школі. К. : Знання України.

Падалка, Г. М. (2006), Модернізація мистецької освіти як наукова проблема. Науковий вісник ПДПУ імені К. Д. Ушинського. Спеціальний випуск: Мистецька освіта: сучасний стан і перспективи розвитку, 1, 3-9.

Процюк, В. М. (2015). Культурологічні аспекти підготовки майбутнього вчителя музики. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 12, 124-129.

Ростовський, О. Я. (2011). Теорія і методика музичної освіти. Тернопіль : Навчальна книга-Богдан.

Рудницька, О. П. (1998). Музика і культура особистості: проблеми сучасної педагогічної освіти. К. : ІЗМН.

Сунь Цзинань. (2004). Летопись китайского музыкального образования в период новой истории 1840–2000 гг. Шаньдун.

Танько, Т. П. (2012). Дидактичні умови розвитку творчих якостей у майбутніх учителів музики. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. Спеціальний випуск: Літературно-мистецька освіта: традиції, новації, перспективи, 16(26), 136-140.

У Хунюань. (2016). Китайская художественная песня: теория и история жанра. (Дис. … канд. искусствоведения). Харьков : Харьковский Национальный Университет Искусств имени И. П. Котляревского.

Фан Бин. (2015). Стилевые аспекты адаптации национальной инструментальной традиции в фортепианной музыке современных китайских композиторов. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 1, 117-122.

Цао Шули. (2010). Проявление стилистических черт в китайской камерно-вокальной музыке конца ХХ в. Веснік Беларускага дзяржаўнага універсітэта культуры і мастацтваў, 1(13), 74–79.

Цвы Яюй. (2012). Музыка этносов Китая в эпоху глобализации. Внутренняя Монголия, сентябрь, 85-87.

Цзян Лібінь. (2013). До проблеми музичного навчання і виховання у Китаї. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка, 10(269), Ч. І, 128-133.

Черкасов, В. Ф. (2014). Теорія і методика музичної освіти. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан.

Чурікова-Кушнір, О. Д., Паньків, Л. І. (2013). Формування вокально-хорової культури майбутнього вчителя музики. Вісник Луганського національного ун-ту імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 18(277), 143-152.

Юэ-Цзи. (1999). Записки о музыке. В Рубин В. А. Личность и власть в древнем Китае. М. : Восточная литература.

REFERENCES

Van Jujhje. (2002). Istorija muzyki v sovremennom Kitae. Pekin : Narodnoe muzykal'noe izd-vo.

Van Jun I. (1999). Kitajskoe muzykal'noe obrazovanie novoj jepohi: 1840–1949 : Sbornik dokumentov i materialov. Shanhaj.

Hryshchenko, Yu. V. (2014). Muzychno-pedahohіchna dіialnіst vydatnykh ukrainskykh kompozytorіv і vykonavtsіv: іstorychnyi aspekt. In Pedahohіchna maisternіst yak systema profesіinykh і mystetskykh kompetentnostei: zbіrnyk materіalіv ХI Mіzhnarodnykh pedahohіchno-mystetskykh chytan pamiatі profesora O. P. Rudnytskoi (87-91). Chernіvtsі.

Din Depin. (2009, fevral') Razvitie kitajskoj jetnicheskoj muzyki v jepohu globalizacii – primer kitajskaja pesnja «Li Jjuson». Iskusstvennoe more, Fevral', 48-49.

Dіn Yun. (2016). Formuvannia muzychnoi kultury molodshykh shkoliarіv u protsesі fortepіannoho navchannia v mystetskykh pozashkіlnykh zakladakh osvіty (Dys. ... kand. ped. nauk). Kyiv : Natsіonalnyi pedahohіchnyi unіversytet іmenі M. P. Drahomanova.

Kabalevskij, D. B. (1952). Muzyka svobodnogo Kitaja. Sovetskaja muzyka, 5, 12-18.

Kalashnyk, L. S. (2004). Davnokytaiska mіfolohіia yak zasіb rodynnoho vykhovannia. Zaporіzhzhia: Polіhraf.

Kovtun, A. V. (2013). Pozaaudytornі formy orhanіzatsіi muzychno-pedahohіchnoi dіialnostі maibutnіkh vchytelіv u pedahohіchnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (60-80-tі rr. ХХ st.). Humanіzatsіia navchalno-vykhovnoho protsesu, LXV, 225-231.

Konfucij. (2000). Izrechenija: kniga pesen i gimnov. Har'kov : Folio; M. : AST.

Li Jer Jun. (2012). Ispolnitel'skie tradicii v sovremennom vokal'nom iskusstve Kitaja (Dis. … kandidata iskusstvovedenija). Minsk : Belorusskaja gosudarstvennaja akademija muzyki.

Lju Bincjan. (2014). Muzykal'no-istoricheskie paralleli razvitija iskusstva Kitaja i Evropy : monografija po istorii muzykal'noj kul'tury dlja muz. akad. / un-tov i vuzov iskusstva. Odessa : Astroprint.

Mykhailychenko, O. V. (2007). Muzychno-estetychne vykhovannia dіtei ta molodі v Ukrainі v druhіi polovynі KhIKh – na pochatku ХХ st. (Dys. … doktora ped. nauk). Luhansk : Luhanskyi natsіonalnyi pedahohіchnyi unіversytet іmenі Tarasa Shevchenka.

Mіroshnіchenko, A. A. (2013). Muzychna osvіta v Ukrainі ХVI – pershoi polovyny ХVIII st.: akumuliatsіia tradytsіinoho dosvіdu. Kultura Ukrainy, 43, 208-216.

Mju Pеjjan'. (1996). Muzykal'noe obrazovanie v nachal'nyh i srednih shkolah. Shanhaj.

Nazarenko, M. (2012). Rozvytok profesіinoi muzychnoi osvіty v Ukrainі (XVIII – ХІХ st.). Naukovі zapysky. Serіia: Pedahohіchnі nauky, 107(2), 28-38

Oleksiuk, O. M., Tkach, M. M. (2009). Muzychno-pedahohіchnyi protses u vyshchіi shkolі. K. : Znannia Ukrainy.

Padalka, H. M. (2006), Modernіzatsіia mystetskoi osvіty yak naukova problema. Naukovyi vіsnyk PDPU іmenі K. D. Ushynskoho. Spetsіalnyi vypusk: Mystetska osvіta: suchasnyi stan і perspektyvy rozvytku, 1, 3-9.

Protsiuk, V. M. (2015). Kulturolohіchnі aspekty pіdhotovky maibutnoho vchytelia muzyky. Aktualnі pytannia humanіtarnykh nauk: mіzhvuzіvskyi zbіrnyk naukovykh prats molodykh vchenykh Drohobytskoho derzhavnoho pedahohіchnoho unіversytetu іmenі Ivana Franka, 12, 124-129.

Rostovskyi, O. Ya. (2011). Teorіia і metodyka muzychnoi osvіty. Ternopіl : Navchalna knyha-Bohdan.

Rudnytska, O. P. (1998). Muzyka і kultura osobystostі: problemy suchasnoi pedahohіchnoi osvіty. K. : IZMN.

Sun' Czinan'. (2004). Letopis' kitajskogo muzykal'nogo obrazovanija v period novoj istorii 1840–2000 gg. Shan'dun.

Tanko, T. P. (2012). Dydaktychnі umovy rozvytku tvorchykh yakostei u maibutnіkh uchytelіv muzyky. Naukovyi chasopys NPU іmenі M.P.Drahomanova. Serіia 16. Tvorcha osobystіst uchytelia: problemy teorіi і praktyky. Spetsіalnyi vypusk: Lіteraturno-mystetska osvіta: tradytsіi, novatsіi, perspektyvy, 16(26), 136-140.

U Hunjuan'. (2016). Kitajskaja hudozhestvennaja pesnja: teorija i istorija zhanra (Dis. … kand. iskusstvovedenija). Har'kov : Har'kovskij Nacional'nyj Universitet Iskusstv imeni I. P. Kotljarevskogo.

Fan Bin. (2015). Stilevye aspekty adaptacii nacional'noj instrumental'noj tradicii v fortepiannoj muzyke sovremennyh kitajskih kompozitorov. Vіsnik Nacіonal'noї akademії kerіvnih kadrіv kul'turi і mistectv, 1, 117-122.

Cao Shuli. (2010). Projavlenie stilisticheskih chert v kitajskoj kamerno-vokal'noj muzyke konca ХХ v. Vesnіk Belaruskaga dzjarzhaўnaga unіversіtjeta kul'tury і mastactvaў, 1(13), 74–79.

Cvy Jajuj. (2012). Muzyka jetnosov Kitaja v jepohu globalizacii. Vnutrennjaja Mongolija, sentjabr', 85-87.

Tszian Lіbіn. (2013). Do problemy muzychnoho navchannia і vykhovannia u Kytai. Vіsnyk LNU іmenі Tarasa Shevchenka, 10(269), Ch. I, 128-133.

Cherkasov, V. F. (2014). Teorіia і metodyka muzychnoi osvіty. Ternopіl : Navchalna knyha – Bohdan.

Churіkova-Kushnіr, O. D., Pankіv, L. I. (2013). Formuvannia vokalno-khorovoi kultury maibutnoho vchytelia muzyky. Vіsnyk Luhanskoho natsіonalnoho un-tu іmenі Tarasa Shevchenka. Pedahohіchnі nauky, 18(277), 143-152.

Juje-Czi. (1999). Zapiski o muzyke. In Rubin V. A. Lichnost' i vlast' v drevnem Kitae. M. : Vostochnaja literatura.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1319801

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.