ФАХОВА ПІДГОТОВКА ПЕРЕМОВНИКІВ: ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ ТА КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ АСПЕКТИ

V. Rakhlis

Анотація


Nowadays due to many reasons practical actions of negotiators (professional and self-educated ones) become a prerequisite for realizing a state's tasks in defending its own military, civil, political, economic and other interests. Throughout its existence, the mankind has developed only two forms of conflicts resolution, regardless of what levels they originate: through force and through mutual agreements. However, so far, both Ukrainian and abroad professional literature has not formed a common opinion not only about the system of professional trainings of negotiators and their place in the professional picture of the modern world, but also there is no unanimity in the perception of a negotiator: whether it is a separate independent profession or a set of skills and abilities, backed by certain personal qualities of their owner. The idea of professional trainings of negotiators belongs to the sphere of Professional Pedagogics as a branch of educational science, since it is aimed at providing additional professional skills to a person (mainly due to the absence of “negotiatorˮ as a profession in Occupation List of many countries; nowadays negotiators are people of other basic professions: policemen, psychologists, interpreters, military personnel, etc.). Today, practical work as to negotiators’ professional trainings, both in Ukraine and abroad, holds in non-formal education (which is known to be more flexible and mobile than the formal one) and is represented by various courses, lectures, trainings, etc. The peculiarity negotiators’ professional trainings’ system contains in its reliance over practical activities, which are mainly represented by role playing games and artificial pedagogical situations, as well as its base on group work methods (small or ultra-small groups) and individual educational trajectories of negotiators-to-be. The purpose of this article is to present the most popular approaches in the modern education theory as to the perception of negotiators’ professional trainings system, as well as to very concept of “negotiatorˮ as the final product of this system. Also, the author of the article on the basis of research and his own practical work presents the author's interpretation of the term “negotiatorˮ.

Key words: negotiator, professional trainings, educational system, non-formal education, negotiating skills.

 

Останнім часом внаслідок багатьох причин практичні дії перемовників (професійних і самоучок) стають необхідною умовою реалізацій завдань держави в галузі захисту власних військових, цивільних, політичних, економічних та інших інтересів. Протягом свого існування людство виробило лише дві форми врегулювання конфліктів, незалежно від того, які рівні вони виникають: через силу та через взаємні угоди. Однак дотепер як у вітчизняній, так і закордонній фаховій літературі не сформувалося єдиної думки не тільки щодо системи підготовки перемовників і їх місця в професійній картині сучасного світу, але також немає одностайності в сприйнятті перемовника: чи це є окрема незалежна професія або ж набір умінь і навичок, підкріплених певними особистісними якостями їхнього власника. Практика підготовки перемовників належить до сфери інтересу професійної педагогіки, оскільки спрямована на надання людині додаткових професійних навичок (здебільшого внаслідок відсутності професії «перемовник» в класифікаторі професій багатьох країн, перемовниками стають люди інших професій: поліцейські, психологи, перекладачі, кадрові військові тощо). Також сьогодні підготовка перемовників як в Україні, так і за кордоном, належить до сфери неформальної освіти (яка, як відомо, більш гнучка та мобільна у порівнянні із освітою формальною) та представлена різноманітними курсами, лекціями, тренінгами тощо. Особливістю системи підготовки перемовників є її опора на практичну діяльність, яку здебільшого представлено ролевими іграми та штучними педагогічними ситуаціями, а також її базування на методиках групової роботи (малі та надмалі групи) і індивідуальному освітній траєкторії. Метою даної статті є представити найбільш популярні в сучасній педагогічній літературі підходи до сприйняття системи підготовки перемовників, а також до самого поняття "перемовник" як кінцевого продукту діяльності даної системи. Також, автор статті на основі проведених досліджень і власної практичної роботи представляє авторське трактування терміна «перемовник».

Ключові слова: перемовник, фахова підготовка, система освіти, неформальна освіта, навички ведення переговорів.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


REFERENCES

Baker, E. A. (1932). Negotiation. New English Dictionary. Vol. 2. (р. 52). London : Odhams Press Limited.

Doyle, A. A. (2017). Step-by-Step Guide to a Successful Job Search. NY: BALANCE.

Druckman, D. (1986). Stages, crises, and turning points: Negotiating military base rights, Spain and the United States. Journal of Conflict Resolution, 30(2), 327-360.

Fisher, R., Ury, W. & Patton, B. (1994). Getting to yes: negotiating agreement without giving in. New York : Penguin Books.

Gates, S. (2011). The Negotiation Book. United Kingdom: A John Wiley & Sons Ltd., Publication.

Honeyman, Ch. & Schneider, A. (2017). The Negotator's Handbook. Dispute Resolution Institute Press.

International Association of Chiefs of Police & Federal Law Enforcement Training Center of the USA. (2003). Hostage Negotiation Study Guide. Retrieved from http://www.co.wise.tx.us/constable/Downloads/Hostage%20Negotiation%20Study%20Guide.pdf

Johnston, D. (2014, November). A history of hostage negotiation: Presentation to The Chartered Institute of Arbitrators London Branch. Retrieved from https://www.mediate.com/articles/JohnstonD1.cfm

Kelchner, L. (2017, January, 31). Top Ten Effective Negotiation Skills. Retrieved from http://smallbusiness.chron.com/top-ten-effective-negotiation-skills-31534.html.

Kleef, V., De Dreu, C. & Manstead, A. (2006). Supplication and Appeasement in Conflict and Negotiation: The Interpersonal Effects of Disappointment, Worry, Guilt, and Regret. Journal of Personality and Social Psychology, 91(1), 124-142.

Online Etymology Dictionary. (2014, May, 11). Negotiation. Retrieved from https://www.etymonline.com/word/negotiation

Power Thesaurus. (2014, May, 11). Negotiation. Retrieved from https://www.powerthesaurus.org/negotiator

Thompson, L. (2005). The Mind and Heart of the Negotiator. Prentice Hall.

Trenczek, T. & Loode, S. (2016). Embedding Mediation and Dispute Resolution into Statutory Civil Law: The Example of Germany. Dealing with Disputes in the 21st Century, 12, 177-192.

Wikipedia. (2014, May, 11). Business mediator. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Business_mediator

Zartman, W. & Rubin, J. (2002). Power and Negotiation. University of Michigan Press




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1319815

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.