ЕТАПИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ І ВИХОВАТЕЛІВ НА ЗАСАДАХ ПОРІВНЯЛЬНОГО НАРОДОЗНАВСТВА

В. М. Гриньова, О. В. Новіков, К. А. Юр’єва

Анотація


Метою професійної підготовки майбутніх учителів і вихователів на засадах порівняльного народознавства визначено формування в них міжкультурної компетентності, яка, у свою чергу, забезпечує майбутнім педагогам готовність до професійної діяльності в умовах етнокультурного різноманіття сучасного суспільства.

У структурі міжкультурної компетентності / готовності до професійної діяльності в умовах етнокультурного різноманіття соціуму та освітнього простору навчального закладу виокремлено три складники: особистісний (толерантність до проявів інокультурності, спрямованість на толерантну взаємодію з представниками інших етнічних культур, прагнення до самовизначення у сфері міжкультурної комунікації, етнокультурна спрямованість особистості), когнітивний (знання про історію, побут, матеріальну, духовну та соціо-нормативну культуру різних народів, а також знання основних нормативних документів, що регламентують здійснення міжкультурної освіти в Україні), діяльнісний (уміння працювати з багатокультурним дитячим колективом та індивідуально – з дітьми-представниками різних етносів, співпрацювати з багатокультурним соціальним оточенням).

Виявлено та схарактеризовано етапи професійної підготовки майбутніх учителів і вихователів на засадах порівняльного народознавства, які відображають динаміку формування в них готовності до професійної діяльності в умовах етнокультурного різноманіття сучасного суспільства: пропедевтичного навчання, теоретичного навчання, теоретико-практичного навчання та творчої самореалізації. На етапі пропедевтичного навчання переважно формується особистісний складник міжкультурної компетентності. Ядром етапу теоретичного навчання є опанування студентами курсу порівняльного народознавства; основна увага концентрується на формуванні когнітивного складника. Етап теоретико-практичного сприяє формуванню діяльнісного складника; провідну роль відіграє походження студентами різноманітних практик. Етап творчої самореалізації надає широкі можливості для розвитку й удосконалення всіх складників міжкультурної компетентності.

Ключові слова: міжкультурна компетентність, готовність до професійної діяльності, етнокультурне різноманіття сучасного суспільства, порівняльне народознавство, майбутні вчителі і вихователі, етапи професійної підготовки.

 

The aim of the professional training of future teachers and educators on the basis of comparative ethnography is defined as their formation of the intercultural competence formation, which in its due turn will ensure the readiness of future pedagogues for the professional activity in the terms of ethnic cultural diversity of the contemporary society.

In the structure of the intercultural competence / professional activity readiness in the terms of ethnic cultural diversity of the social medium and educational space of an educational institution there have been determined three components: personalized (tolerance towards different cultures, targeting at the tolerant interaction with representatives of other ethnic cultures, aspiration for self-definition in the intercultural communication sphere, ethnic cultural orientation of an individual), cognitive (knowledge on the history, house holding, material, spiritual and social-standard culture of different people, as well as the knowledge of the main standard documents, which bring under regulation the intercultural education in Ukraine), active (ability to work under with multicultural children’s community and individually – with children-representatives of different ethnic groups, collaborate with multicultural social environment).

Stages of professional training of future teachers and educators on the basis of comparative ethnography which depict the professional activity readiness dynamics formation in the terms of ethnic cultural diversity of the contemporary society have been educed and characterised: propaedeutic studies, theoretical knowledge, theoretic-practical studies and creative self-realization. On the propaedeutic studies stage personalized component of intercultural competence is mainly developed. The theoretic studies stage core is the mastering of the comparative ethnography course by students; the main attention is focused on the cognitive component formation. Theoretical-practical studies stage facilitates the formation of the activity component; the profound role is performed by undergoing different practices by students. The creative self-realization stage provides with wide possibilities for development and mastering of all intercultural competence components.

Key words: intercultural competence, professional activity readiness, ethnic cultural diversity of the contemporary society, comparative ethnography, future teachers and educators, professional training stages.

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Волик, Л. В. (2005). Підготовка майбутніх учителів початкової школи до полікультурного виховання учнів. (Дис. ... канд. пед. наук). Київ : Інститут педагогіки і психології професійної освіти НАПН України.

Гуренко, О. І. (2005). Формування етнокультурної компетентності студентів педагогічного університету в умовах поліетнічного середовища. (Дис. … канд. пед. наук). Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди.

Гриньова, В. М., Карпова, Л. Г. (2011). Професійна компетентність учителя: суть, структура, умови формування. Харків : Вид-во Віровець А. П. «Апостроф».

Гриньова, В. М. (2015). Педагогічна культура майбутнього вчителя – організатора міжкультурної взаємодії школярів. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського, 1, 130-133.

Гриньова, В. М. (2014). Про співвідношення понять «професіоналізм», «професійна культура», «професійна компетентність», «професійна підготовка». Педагогіка та психологія, 45, 74-84.

Леднёв, В. С. (1991). Содержание образования: сущность, структура, перспективы. М. : Высшая школа.

Радул, С. Г. (2014). Формування міжкультурної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови у процесі професійної підготовки. (Дис. ... канд. пед. наук). Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Самойленко, Н. Б. (2103) Міжкультурна компетентність майбутніх фахівців гуманітарного профілю. Київ : Рібест.

Чёрный, Е. В. (2010). Психология моделирования поликультурного образования. Симферополь : Сонат.

Юр’єва, К. А. (2004). Деякі аспекти формування полікультурної компетентності педагога. Імідж сучасного педагога, 10(49), 55-57.

Юр’єва, К. А. (2009а). Дослідження готовності вчителів початкових класів до роботи в умовах поліетнічного соціуму. Гуманізація навчально-виховного процесу, ХLV, 145-150.

Юр’єва, К. А. (2009b). Кваліметрична модель результативності етнопедагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Сер. 17. Теорія і практика навчання та виховання, 13, 214-220.

Юр’єва, К. А. (2016). Порівняльна етнопедагогіка в професійній підготовці майбутніх учителів початкових класів. Харків : Вид. Рожко С. Г.

Юр’єва, К. А., Тіщенко, О. М. (2014). Компетенція, компетентність, міжкультурна компетентність учителя: сутність і зміст. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 42, 169-182.

Bedeković, V. (2011). Interkulturalna kompetencija cjeloživotnog obrazovanja nastavnika. Pedagogijska istraživanja, 8(1), 139-151.

Bender-Szymanski, D. (2013). Interkulturelle Kompetenz bei Lehrerinnen und Lehrern aus der Sicht der empirischen Bildungsforschung. In von Auernheimer, G. (ed), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (Interkulturelle Studien) (ss. 201-230). VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Hrvatić, N., Piršl, E. (2007). Interkulturalne kompetencije učitelja. In N. Babić (ur.), Kompetencije i kompetentnost učitelja (рр. 221–230). Osijek : Učiteljski fakultet, Ukraine : Kherson State University Kherson.

Lanfranchi, A. (2013). Interkulturelle Kompetenz als Element pädagogischer Professionalität – Schlussfolgerungen für die Lehrerausbildung. In von Auernheimer, G. (ed), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (Interkulturelle Studien) (ss. 231-262). VS Verlag für Sozialwissenschaften.

REFERENCES

Volyk, L. V. (2005). Pіdhotovka maibutnіkh uchytelіv pochatkovoi shkoly do polіkulturnoho vykhovannia uchnіv. (Dys. ... kand. ped. nauk) [Preparation of future primary school teachers for multicultural upbringing of students. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Kyiv : Instytut pedahohіky і psykholohіi profesіinoi osvіty NAPN Ukrainy. [in Ukrainian]

Hurenko, O. I. (2005). Formuvannia etnokulturnoi kompetentnostі studentіv pedahohіchnoho unіversytetu v umovakh polіetnіchnoho seredovyshcha. (Dys. … kand. ped. nauk) [The forming of ethnic-cultural competence of Teacher’s Training University’s students in condition of polyethnic field. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Kharkіvskyi natsіonalnyi pedahohіchnyi unіversytet іmenі H. S. Skovorody. [in Ukrainian]

Hrynova, V. M., Karpova, L. H. (2011). Profesіina kompetentnіst uchytelia: sut, struktura, umovy formuvannia [Professional competence of the teacher: essence, structure, conditions of formation]. Kharkіv : Vyd-vo Vіrovets A. P. "Apostrof". [in Ukrainian].

Hrynova, V. M. (2015). Pedahohіchna kultura maibutnoho vchytelia – orhanіzatora mіzhkulturnoi vzaiemodіi shkoliarіv. Naukovyi vіsnyk Pіvdennoukrainskoho natsіonalnoho pedahohіchnoho unіversytetu іm. K.D. Ushynskoho [Pedagogical culture of the future teacher - organizer of intercultural interaction of schoolchildren. Scientific Herald of the Southern Ukrainian National Pedagogical University named after. KD Ushinskogo], 1, 130-133. [in Ukrainian]

Hrynova, V. M. (2014). Pro spіvvіdnoshennia poniat "profesіonalіzm", "profesіina kultura", "profesіina kompetentnіst", "profesіina pіdhotovka". Pedahohіka ta psykholohіia [On the correlation of the concepts of "professionalism", "professional culture", "professional competence", "professional training". Pedagogy and Psychology], 45, 74-84. [in Ukrainian]

Lednjov, V. S. (1991). Soderzhanie obrazovanija: sushhnost', struktura, perspektivy [The content of education: essence, structure, prospects]. M. : Vysshaja shkola. [in Russian]

Radul, S. H. (2014). Formuvannia mіzhkulturnoi kompetentnostі maibutnoho vchytelia іnozemnoi movy u protsesі profesіinoi pіdhotovky. (Dys. ... kand. ped. nauk) [Formation of intercultural competence of the future teacher of a foreign language in the process of professional training. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Umanskyi derzhavnyi pedahohіchnyi unіversytet іmenі Pavla Tychyny. [in Ukrainian]

Samoilenko, N. B. (2103) Mіzhkulturna kompetentnіst maibutnіkh fakhіvtsіv humanіtarnoho profіliu [Intercultural competence of future specialists in the humanitarian field]. Kyiv : Rіbest. [in Ukrainian]

Chjornyj, E. V. (2010). Psihologija modelirovanija polikul'turnogo obrazovanija [Psychology of multicultural education modeling]. Simferopol' : Sonat. [in Russian]

Yuryeva, K. A. (2004). Deiakі aspekty formuvannia polіkulturnoi kompetentnostі pedahoha. Imіdzh suchasnoho pedahoha [Some aspects of the formation of the multicultural competence of the teacher. The image of a modern educator], 10(49), 55-57. [in Ukrainian]

Yuryeva, K. A. (2009a). Doslіdzhennia hotovnostі vchytelіv pochatkovykh klasіv do roboty v umovakh polіetnіchnoho sotsіumu. Humanіzatsіia navchalno-vykhovnoho protsesu [Study of the readiness of primary school teachers to work in a multi-ethnic society. Humanization of the educational process], ХLV, 145-150. [in Ukrainian]

Yuryeva, K. A. (2009b). Kvalіmetrychna model rezultatyvnostі etnopedahohіchnoi pіdhotovky maibutnіkh uchytelіv pochatkovykh klasіv. Naukovyi chasopys NPU іmenі M. P. Drahomanova. Ser. 17. Teorіia і praktyka navchannia ta vykhovannia [Qualimetric model of the effectiveness of ethnopedagogical training of future teachers of elementary school. Scientific journal of NP Drahomanov NPP. Series 17. Theory and practice of teaching and education], 13, 214-220. [in Ukrainian]

Yuryeva, K. A. (2016). Porіvnialna etnopedahohіka v profesіinіi pіdhotovtsі maibutnіkh uchytelіv pochatkovykh klasіv [Comparative ethnopedagogy in the training of elementary school future teachers]. Kharkіv : Vyd. Rozhko S. H. [in Ukrainian]

Yuryeva, K. A., Tіshchenko, O. M. (2014). Kompetentsіia, kompetentnіst, mіzhkulturna kompetentnіst uchytelia: sutnіst і zmіst. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [The sphere of competence, competence, teacher's inter cultural competence: essence and content. Means of educational and research work], 42, 169-182. [in Ukrainian]

Bedeković, V. (2011). Interkulturalna kompetencija cjeloživotnog obrazovanja nastavnika. Pedagogijska istraživanja, 8(1), 139-151.

Bender-Szymanski, D. (2013). Interkulturelle Kompetenz bei Lehrerinnen und Lehrern aus der Sicht der empirischen Bildungsforschung. In von Auernheimer, G. (ed), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (Interkulturelle Studien) (ss. 201-230). VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Hrvatić, N., Piršl, E. (2007). Interkulturalne kompetencije učitelja. In N. Babić (ur.), Kompetencije i kompetentnost učitelja (рр. 221–230). Osijek : Učiteljski fakultet, Ukraine : Kherson State University Kherson.

Lanfranchi, A. (2013). Interkulturelle Kompetenz als Element pädagogischer Professionalität – Schlussfolgerungen für die Lehrerausbildung. In von Auernheimer, G. (ed), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (Interkulturelle Studien) (ss. 231-262). VS Verlag für Sozialwissenschaften.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1312925

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.