МУЗИЧНИЙ РОЗВИТОК ДОШКІЛЬНИКА ОЧИМА КИТАЙСЬКИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ ПЕДАГОГІВ

Чжан Хао

Анотація


На компаративній основі проаналізовано нормативно-правову базу музичного розвитку дітей дошкільного віку в Україні та Китайській Народній Республіці, а також науково-теоретичні й методичні праці, які характеризують процес музичного виховання в закладах дошкільної освіти обох країн. З’ясовано, що музичне виховання і в Україні, і в Китаї визнаються складником мистецької освіти й естетичного виховання та, відповідно, важливими чинниками всебічного розвитку особистості дитини дошкільного віку. Виявлено, що метою і результатом музичного розвитку в Україні можна визнати виховання музикальності – специфічного комплексу музичних здібностей (емоційна чутливість до музики, метро-ритмічне відчуття, звуковисотний слух, ладове відчуття або ладо-тональний слух, музичну пам’ять). У Китаї останнім часом превалює підхід, заснований на теорії множинного інтелекту Г. Гарднера, згідно з яким результатом музичного розвитку є музичний інтелект особистості. Водночас, прояви музичного інтелекту цілком співвідносні з музичними здібностями і передбачають наявність чутливості до метро-ритму, ладу, тембру та звуковисотної будови мелодії, уміння розпізнавати та наспівувати прості пісні (музична пам’ять), відтворювати ритм тощо. Показано, що схожими є і погляди українських і китайських педагогів-музикантів на провідні види музичної діяльності дітей у закладах дошкільної освіти (слухання й аналіз музики, співи, музично-ритмічні рухи, гра на елементарних музичних інструментах і в Китаї окремо музичні ігри, що в Україні найчастіше входять до складу музично-ритмічних рухів). При цьому всі види музичної діяльності взаємопов’язані і в сукупності мають сприяти всебічному гармонійному розвиткові дитини дошкільного віку. Виявлено, що певні розбіжності спостерігаються в поглядах педагогів-музикантів двох країн на природу музичних здібностей/складників музичного інтелекту: українські науковці виходять з переконання про розвиток музичних здібностей на основі вроджених задатків у процесі цілеспрямованої музичної діяльності під керівництвом дорослих; натомість китайські колеги вважають музичні здібності, усвідомлення формальної краси, а також інтуїтивне відчуття прекрасного в музиці вродженими особистісними феноменами. Зроблено припущення, що окреслені розбіжності можуть спричинювати відмінності в практиці мистецької, зокрема, музичної освіти.

Ключові слова


музикальність, музичні здібності, музичний інтелект, види музичної діяльності, педагоги-музиканти, нормативна база

Повний текст:

PDF

Посилання


Andriienko, N. V., Sorokopud, I. M., & Shcherbak, A. M. [compilers]. (2012). Muzychna diialnist maibutnoho pershoklasnyka. Metodychnyi aspekt [Musical activity of the future first grader. Methodical aspect]. Kharkiv: Ranok. [in Ukrainian]

Asaf'ev, B. V. (1971). Muzykal'naja forma kak process [Musical form as a process]. Muzyka

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [Ministry of Education and Science of Ukraine]. (2021). Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity). Nova redaktsiia [Basic component of preschool education (State standard of preschool education). New edition]. Pro zatverdzhennia Bazovoho komponentu doshkilnoi osvity (Derzhavnoho standartu doshkilnoi osvity) nova redaktsiia : Nakaz MON Ukrainy vid 12.01.2021 r. № 33. [in Ukrainian]

Beljaeva-Jekzempljarskaja, S. N. (1924). O psihologii vosprijatija muzyki [On the psychology of music perception]. Russkij knizhnik. [In Russian]

Behterev, V. M. (1915). Znachenie muzyki v jesteticheskom vospitanii rebenka s pervyh dnej ego detstva [The value of music in the aesthetic education of a child from the first days of his childhood]. Vestnik vospitanija [Bulletin of education], 6, 47–57. [In Russian]

Boichenko, S. (2012). Vykhovannia harmoniinoi osobystosti kriz pryzmu muzychno-pedahohichnykh system 20 st. [Education of a harmonious personality through the prism of musical and pedagogical systems of the 20th century]. Muzychnyi kerivnyk [Music director], 4, 4–10. [in Ukrainian]

Bolharskyi, A. H., Horobets, T. V., & Shkoba, V. A. (2010). Slukhannia muzyky u doshkilnomu navchalnomu zakladi [Listening to music in a preschool educational institution]. Lutsk: Tverdynia. [in Ukrainian]

Vatamaniuk, H. P. (2008). Muzyka v kraini Doshkillia [Music in the country Preschool]. Kamianets-Podilskyi. [in Ukrainian]

Verkhovynets, V. (1989). Vesnianochka. Ihry z pisniamy dlia ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku [Spring call. Games with songs for children of preschool and primary school age]. Muzychna Ukraina. [in Ukrainian]

Verkhovna Rada of Ukraine. (2001). Pro doshkilnu osvitu: Zakon Ukrainy [On preschool education: Law of Ukraine] № 2628-III (redaktsiia vid 02.04.2022). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14 [in Ukrainian]

Vetluhina, N. O. (1978). Muzychnyi rozvytok dytyny [Musical development of the child]. Muzychna Ukraina. [in Ukrainian]

Vilchkovskyi, E. S., Denysenko, N. F., & Shevchenko, Yu. (2011). Intehratsiia rukhiv i muzyky u fizychnomu rozvytku ditei starshoho doshkilnoho viku [Integration of movements and music in the physical development of older preschool children]. Ternopil: Mandrivets. [in Ukrainian]

Vusyk, T. (2013). Muzychna laboratoriia, abo Davaite shumity! [Music laboratory, or Let's make noise!] Muzychnyi kerivnyk [Music director], 5, 16–19. [in Ukrainian]

Vygotskij, L. S. (1965). Psihologija iskusstva [Psychology of art]. Iskusstvo. [In Russian]

Haladze, M. (1968). Muzychne ta estetychne vykhovannia ditei v simi [Musical and aesthetic upbringing of children in the family]. Muzychna Ukraina. [in Ukrainian]

Garber, L. A. (1962). Nachal'naja stadija razvitija muzykal'nyh sposobnostej [The initial stage of development of musical abilities]. In V. M. Mjasishhev (Red.), Problemy sposobnostej [Ability problems] (р. 215–243). Izd-vo APN RSFSR. [In Russian]

Garber, L. A. (1964). Razvitie garmonicheskogo i tembrovogo sluha u detej doshkol'nogo vozrasta [The development of harmonic and timbre hearing in preschool children]. Voprosy psihologii [Questions of psychology], 5, 103–112. [In Russian]

Guo Yijiang, Zhang Hao, Zhao Beibei, & K. Yuryeva. (2020). Normatyvna baza suchasnoho estetychnoho vykhovannia v Kytai [Normative Base of Modern Aesthetic Education in China]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty [Means of educational and research work], 55, 102–137. [in Ukrainian]

Zhak-Dal'kroz, E. (1912). Ritm i ego vospitatel'noe znachenie dlja zhizni i iskusstva [Rhythm and its educational value for life and art]. Teatr i iskusstvo. [In Russian]

Kabka, H. (2011). Berezhit dytiachi holosy [Take care of children's voices]. Muzychnyi kerivnyk [Music director], 1, 28–31. [in Ukrainian]

Kozlova, I. (2014). Nezvychainyi orkestr: i maistry, i muzykanty [An unusual orchestra: both masters and musicians]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu [Methodist educator of a preschool institution], 8, 41–45. [in Ukrainian]

Kostiuk, H. S. (1963). Zdibnosti ta yikh rozvytok u ditei [Abilities and their development in children]. Znannia. [in Ukrainian]

Kostiuk, O. H. (1965). Spryimannia muzyky i khudozhnia kultura slukhacha [Perception of music and artistic culture of the listener]. Naukova dumka. [in Ukrainian]

Lantsiuzhenko, Z. D., Shkolnik, S. Ya., & Besshaposhnykova, T. V. (2006). Muzychno-rytmichni khvylynky ta rozspivanky dlia ditei [Musical and rhythmic minutes and vocal exercises for children]. Kharkiv: TORSINH PLIuS. [in Ukrainian]

Leont'ev, A. N. (1960). O formirovanii sposobnostej [On the formation of abilities]. Voprosy psihologii [Questions of psychology], 1, 3–12. [In Russian]

Leont'ev, A. N. (1977). Dejatel'nost'. Soznanie. Lichnost' [Activity. Consciousness. Personality]. Politizdat. [In Russian]




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2021.56.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.