МІЖНАРОДНІ СИСТЕМИ МОНІТОРИНГУ ЯКОСТІ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОЇ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

С. Ю. Макєєв

Анотація


У статті представлений порівняльний аналіз міжнародних досліджень якості освіти TIMSS, PIRLS та PISA як інструментів моніторингу якості загальної середньої освіти. Розглянуто складники та показники міжнародних моніторингових досліджень TIMSS, PIRLS та PISA, освітні компоненти, що перевіряються, особливості проведення. Визначено, що дослідження проводяться на основі тестування та опитування репрезентативних вибірок учнів країн-учасниць і спрямовані на визначення рівня читацької (PIRLS, PISA), математичної (TIMSS, PISA) та природничо-наукової грамотності (TIMSS, PISA). Специфічною особливістю дослідження PISA є його компетентнісний характер – завдання стосуються реальних життєвих ситуацій, для вирішення яких необхідно не відтворювати набуті знання та навички, а вміти ефективно застосовувати їх у нових, нестандартних ситуаціях. Визначені тенденції розвитку моніторингових досліджень у світовій освітній практиці, які є актуальними для української системи освіти. Значну увагу приділено узагальненню світового досвіду проведення міжнародних досліджень, їх впливу на національні системи освіти, та з’ясуванню особливостей проведення досліджень якості освіти в Україні. Проаналізовано результати участі українських учнів у міжнародних дослідженнях TIMSS (2007 і 2011 рр.), та PISA (2018 р.). Середні бали українських учнів за всіма показниками були нижчими від середніх балів школярів розвинутих країн світу, але з тенденцією до покращення. Також в Україні значний відсоток учнів має нижчий за базовий рівень читацької, математичної та природничо-наукової грамотності та незначний відсоток тих, хто досяг найвищого рівня грамотності хоча б за одним з показників. Розглянуто вплив гендерного розподілу результатів та соціально-економічного статусу учнів на показники дослідження якості освіти. Визначено, що на сьогодні серед міжнародних досліджень якості освіти PISA є найпотужнішим і найвпливовішим інструментом вимірювання якості шкільної освіти та джерелом достовірних об’єктивних порівняльних даних про готовність учнів до успішного життя в сучасному світі. Наголошено на необхідності запозичення Україною світового досвіду для перегляду освітніх моделей та впровадження необхідних реформ в освітній сфері для компетенізації національної системи освіти та успішного проходження дослідження PISA-2022.

Ключові слова


моніторинг якості освіти, міжнародні дослідження, компетентність, загальна середня освіта, TIMSS, PIRLS, PISA.

Повний текст:

PDF

Посилання


Батечко, Н. Г. (2017). Феномен якості вищої освіти в сучасному науковому дискурсі. Освітологічний дискурс, 3-4, 1-16.

Бодненко, Д. М., Жильцов, О. Б., Лещинський, О. Л., & Мазур, Н. П. (2014). Моніторинг навчальної діяльності. Київський університет імені Бориса Грінченка.

Васильєва, Д. В., Головко, М. В., Жук, Ю. О., Козленко, О. Г., Ляшенко, О. І., Науменко, С. О., & Новосьолова, В. І. (2020). Уроки PISA-2018: методичні рекомендації. Інститут педагогіки НАПН України.

Закон України "Про освіту". (2017). Відомості Верховної Ради, 38-39, 380. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Закон України "Про повну загальну середню освіту" (2020). Відомості Верховної Ради, 31, 226. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20

Ляшенко, О. І., Лукіна, Т. О., Жук, Ю. О., Ващенко, Л. С., Гривко, А. В., & Науменко, С. О. (2018). Теоретико-методичні засади побудови моніторингових систем оцінювання якості загальної середньої освіти. ТОВ "КОНВІ ПРІНТ".

Мазорчук, М., Вакуленко, Т., Терещенко, В., Бичко, Г., Шумова, К., Раков, С., & Горох, В. (2019). Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018. Український центр оцінювання якості освіти.

Міленіна, М. М., & Якимова, І. О. (2020). Моніторингові дослідження у шкільній освіті: світовий досвід та особливості впровадження в Україні (на прикладі PISA-2018). Освіта та розвиток обдарованої особистості, 3(78), 113-122. https://doi.org/10.32405/2309-3935-2020-3(78)-113-122

Нова українська школа. (2016). Концептуальні засади реформування середньої школи. Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

ОЕСР. (2016). PISA 2018. Аналіз потреб для посилення спроможності: Україна. https://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/Ukraine-PISA-capacity-needs-analysis_UKR.pdf

Оксамитна, С. М., & Васильченко, А. А. (2009). Соціальна диференціація освітніх можливостей за результатами міжнародного проекту PISA: досвід для України. Наукові записки НаУКМА. Серія: Соціологічні науки, 96, 13-21.

Прокопенко, Н. (2013). Основні результати міжнародного порівняльного дослідження якості природничо-математичної освіти TIMSS-2011. Освітня політика. Портал громадських експертів. http://education-ua.org/ua/analytics/68-osnovni-rezultati-mizhnarodnogo-porivnyalnogo-doslidzhennya-yakosti-prirodnicho-matematichnoji-osviti-timss-2011

Araújo, L., Costa, P., & Crato, N. (2021). Assessment Background: What PISA Measures and How. In: N. Crato (Ed.), Improving a Country’s Education (pp. 249–263). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59031-4_12

Avvisati, F., Echazarra, A., Givord, P., & Schwabe, M. (2019). PISA 2018 Results: Country Note: Ukraine. PISA, OECD Publishing. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_UKR.pdf

Crato, N. (2021). Setting up the Scene: Lessons Learned from PISA 2018 Statistics and Other International Student Assessments. In: N. Crato (Ed.), Improving a Country’s Education (pp. 1–24). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59031-4_1

Giambona, F., Vassallo, E., & Vassiliadis, E. (2011). Educational systems efficiency in European Union countries. Studies in Educational Evaluation, 37(2-3), 108–122. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2011.05.001

Martin, M., Mullis, I., & Foy, P. (2008). TIMSS 2007 International Science Report. TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

Martin, M., Mullis, I., Foy, P., & Stanco, G. (2012). TIMSS 2011 International Results in Science. TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

Mullis, I., Martin, M., & Foy, P. (2008). TIMSS 2007 International Mathematics Report. TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

Mullis, I., Martin, M., Foy, P., & Arora, A. (2012). TIMSS 2011 International Results in Mathematics. TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

Mullis, I., & Martin, M. (2015). PIRLS 2016 Assessment Framework. TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

Mullis, I, & Martin, M. (2019). PIRLS 2021 Assessment Frameworks. TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

Mullis, I, Martin, M., Ruddock, G., O’Sullivan, C., & Preuschoff, C. (2009). TIMSS 2011 Assessment Frameworks. TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

OECD. (2007). PISA 2006: Science Competencies for Tomorrow's World: Volume 1: Analysis. PISA, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264040014-en

OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. PISA, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b25efab8-en

Saito, M. & van Cappelle, F. (2010). Monitoring the quality of education: exploration of concept, methodology, and the link between research and policy. In A. W. Wiseman (Ed.), The Impact of International Achievement Studies on National Education Policymaking (International Perspectives on Education and Society, Vol. 13) (pp. 3–34). Emerald Group Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S1479-3679(2010)0000013004

Schleicher, A. (2018). World Class: How to Build a 21st-Century School System. Strong Performers and Successful Reformers in Education, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264300002-en

She, H. C., Stacey, K., & Schmidt, W. H. (2018). Science and Mathematics Literacy: PISA for Better School Education. International Journal of Science and Mathematics Education, 16, 1–5. https://doi.org/10.1007/s10763-018-9911-1

Shi, W.-Z., He, X., Wang, Y., Fan, Z.-G., & Guo, L. (2016). PISA and TIMSS Science Score, Which Clock is More Accurate to Indicate National Science and Technology Competitiveness? Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(4), 965–974. https://doi.org/10.12973/eurasia.2016.1239a

Yeres’ko, O.V., Beskova, N.V., & Rakov, S.A. (2012). Ukraine. In I. Mullis, M. Martin, C. Minnich, G. Stanco, A. Arora, V. Centurino, & C. Castle (Eds.), TIMSS 2011 Encyclopedia: Education Policy and Curriculum in Mathematics and Science (pp. 945–960). TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.58.14

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.