ЗАРУБІЖНИЙ ТА УКРАЇНСЬКИЙ ДОСВІД ДИВЕРСИФІКАЦІЇ ДЖЕРЕЛ ФІНАНСУВАННЯ СИСТЕМИ ОСВІТИ

С. Г. Дзюба, Н. В. Плотнікова

Анотація


Статтю присвячено комплексному аналізові досвіду фінансування вищої освіти у зарубіжних країнах та в Україні, що передбачає розгляд сутності та основних моделей фінансування системи освіти у світі та характеристику стану її фінансування в Україні. З огляду на те, що в умовах переходу до ринкових відносин, роль освіти зростає, виникає нагальна потреба у реформуванні фінансування галузі й приведення її у відповідність зі світовими стандартами. Саме тому питання фінансування закладів освіти на належному рівні останнім часом стало надзвичайно актуальним в умовах ринкових трансформацій та є предметом особливої уваги науковців і практиків, що й зумовило актуальність теми розвідки. Метою статті є порівняння структур джерел фінансування системи вищої освіти в Україні та за кордоном, дослідити особливості фінансування освіти в окремих країнах та вивчити основні світові тенденції у цій сфері. Спираючись на досвід країн із розвиненою економікою та проведений аналіз існуючого стану фінансування освітніх установ України, можна визначити пріоритетні напрями удосконалення системи фінансування освіти. Оскільки бюджет України не в змозі відшкодувати усі потреби у фінансових ресурсах навчальних закладів, необхідно більш активно заохочувати приватні інвестиції в освіту, підготовку кадрів і високі технології. Також доцільним є проведення досліджень, міжнародних консультацій, моделювання та обговорення принципової схеми і механізму фінансування освіти в Україні, що і становить предмет подальших досліджень.

Ключові слова: фінансування освіти, валовий внутрішній продукт, видатки, державні витрати, макропоказники.

 

Статья посвящена комплексному анализу опыта финансирования высшего образования в зарубежных странах и в Украине, что предполагает рассмотрение сущности и основных моделей финансирования системы образования в мире и характеристику состояния ее финансирования в Украине. Учитывая то, что в условиях перехода к рыночным отношениям, роль образования растет, возникает насущная необходимость в реформировании финансирования отрасли и приведение ее в соответствие с мировыми стандартами. Именно поэтому вопрос финансирования учебных заведений на должном уровне в последнее время стал чрезвычайно актуальным в условиях рыночных трансформаций и является предметом особого внимания ученых и практиков, что и обусловило актуальность темы исследования. Целью статьи является сравнение структур источников финансирования системы высшего образования в Украине и за рубежом, исследовать особенности финансирования образования в отдельных странах и изучить основные мировые тенденции в этой сфере. Опираясь на опыт стран с развитой экономикой и проведенный анализ существующего состояния финансирования образовательных учреждений Украины, можно определить приоритетные направления совершенствования системы финансирования образования. Поскольку бюджет Украины не в состоянии возместить все потребности в финансовых ресурсах учебных заведений, необходимо активнее поощрять частные инвестиции в образование, подготовку кадров и высокие технологии. Также целесообразным является проведение исследований, международных консультаций, моделирования и обсуждения принципиальной схемы и механизма финансирования образования в Украине, что и составит предмет дальнейших исследований.

Ключевые слова: финансирование образования, валовой внутренний продукт, расходы, государственные расходы, макропоказатели.

 

The article is devoted to the complex analysis of the experience of financing higher education in foreign countries and in Ukraine, which involves consideration of the nature and basic models of financing education in the world and the description of the state of finance in Ukraine. Given the fact that in conditions of transition to a market economy, the role of education increases, there is an urgent need to reform the finance industry and bring it in line with international standards. That is why the issue of financing of educational institutions at the appropriate level in recent years has become extremely important in terms of market transformation and it is the subject of special attention of scientists and practitioners which predetermined the actuality of the theme. The aim of the article is to compare the structure of sources of financing of higher education in Ukraine and abroad, to explore features of education financing in selected countries and tо study of major world trends in this area. Based on the experience of countries with developed economies and the analysis of current state funding for educational institutions of Ukraine, the priority areas of improving of the education funding system can be determined. Since the budget of Ukraine is unable to reimburse all the needs for financial resources of educational institutions, it is neсеssary to encourage private investment in education, training and high-tech. It is also appropriate the research, international consulting, design and discussion of the concept and mechanism of financing education in Ukraine, which is the subject of further research.

Keywords: education funding, gross domestic product, spending, government spending, macro.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бескид Й. Фінансовий механізм вищої школи в умовах ринку / Й. Бескид // Фінанси України. – 2003. – № 8. – С. 103-106.

Боголіб Т.М. Фінансове забезпечення розвитку освіти і науки в Україні в трансформаційний період: Монографія / Боголіб Тетяна Максимівна. – К.: Міленіум, 2006. – 508 с.

Буковинський В. С. Фінансове забезпечення діяльності закладів загальної освіти / В. С. Буковинський // Фінанси України. – 2004. – № 3. – С. 57-65.

Грішнова О. А. Зарубіжний досвід фінансування освіти та перспективи його застосування в Україні / О. А. Грішнова // Наукові праці НДФІ. – 2000. – Вип. 10-11. – С. 214-222.

Закон України «Про освіту» від 06. 09.2014 р. // [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://urist-ua.net/закони/про_освіту/стаття_61/

Каленюк І. С. Диверсифікація джерел фінансування освіти / І. С. Каленюк // Фінанси України. – 2000. – № 11. – С. 72-78.

Кучеренко Д. Г. Стратегії розвитку освітніх систем країн світу: Монографія / Д. Г. Кучеренко, О. В. Мартинюк. – К.: ІПК ДСЗУ, 2011. – 312 с.

Падалка О. С. Економіка освіти та управління: посібник / О. С. Падалка, І. С. Каленюк. – К.: Педагогічна думка, 2013. – 184 с.

Шевченко Л. С. Фінансування вищої освіти: диверсифікація джерел / Л. С. Шевченко // [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.google.com.ua/url?url=http://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/6070/1/SHevchenko.pdf&rct=j&q=&esrc=s&sa=U&ved=0ahUKEwjP4-Hq7I3UAhWBYJoKHV4RBiQQFggYMAE&usg=AFQjCNGxcOjF05sTO5PcEWGdNYYN7pAbow

Expenditure on education as % of GDP (from government sources) // [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://data.uis.unesco.org/?queryid=181#

List of countries by GDP (nominal) // [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)

List of countries by GDP (PPP) per capita // [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

List of countries and dependencies by population // [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_population


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.