ОСНОВНІ НАПРЯМИ МОРАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ У СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ РЕАЛІЯХ

А. В. Шадріна

Анотація


У запропонованій статті здійснено історико-педагогічний аналіз системи морального виховання в сучасних українських реаліях. Доведено, що моральне виховання є істотною й невід’ємною частиною системи виховання школяра в сучасній Україні. Проаналізовано основні фактори, які є провідними чинниками системи морального виховання. Уточнено питання про ефективність морального виховання як засобу педагогічної соціалізації. Головне завдання морального виховання – формування моральної культури особистості, яка містить такі компоненти: індивідуальну моральну свідомість, моральні почуття, моральні стосунки, поведінку й спілкування.

Ключові слова: виховання, виховна система, моральне виховання, моральна культура, моральні норми, моральна освіта, моральний досвід, моральне самовдосконалення.

 

В статье осуществлѐн историко-педагогический анализ системы морального воспитания в современных украинских реалиях. Доказано, что моральное воспитание является существенной и неотъемлемой частью системы воспитания школьника в современной Украине. Проанализированы основные факторы как ведущие звенья в системе морального воспитания. Уточнѐн вопрос об эффективности морального воспитания как средства педагогической социализации. Основное задание морального воспитания – формирование моральной культуры личности, которая содержит такие компоненты: индивидуальное моральное сознание, моральные чувства, моральные отношения, поведение и общение.

Ключевые слова: воспитание, система воспитания, моральное воспитание, моральная культура, моральные нормы, моральное образование, моральный опыт, моральное самосовершенствование.

 

In the article the historic-pedagogical analysis of the system of moral upbringing in modern Ukrainian realities is carried out. It is proved that the moral upbringing is the important and imprescriptible part of the schoolchildren’ educational system in modern Ukraine. The main factors of moral upbringing as leadings quads in the moral educational system are analyzed. A question is specified about efficiency of the moral upbringing as means of pedagogical socialization. The main task of the moral upbringing is forming of personal moral culture, which has such components: the individual moral consciousness, moral feelings, moral relations, behavior and intercourse. The individual moral consciousness has such components: ideals, opinions, persuasions, personal aspiration. All of these factors compose the spiritual-moral basis of forming of the schoolchildren’moralculture. Moral feelings may be deliberate and spontaneous, so it is important that human must have deliberate personal feelings. Moral relations expose schoolchildren’personal characteristics.

Keywords: education, educational system, moral upbringing, moral culture, moral norms, moral education, moral experience, moral self-improvement.


Повний текст:

PDF

Посилання


Амонашвили Ш.А. Психологические основы педагогики сотрудничества: Книга для учителя / Ш. А. Амонашвили. – К., 1991. – С. 68–71.

Сухомлинский В. А. О воспитании / В. А. Сухомлинский. – М., 1975. – С. 228–229.

Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5-ти т. / В. О. Сухомлинський. – Т. 2. – К., 1976. – С. 409, 416.

REFERENCES:

Amonashvili Sh. A. Psichologicheskije osnovy pedagogiki sotrudnichestva: Kniga dlja uchitelja / Sh. A. Amonashvili. – К., 1991. – S. 68–71.

Suchomlinskij V. A. Ovospitanii / V.A.Suchomlinskij. –М., 1975. – S. 228 – 229.

Suchomlyns’kij V. O. Vybranitvoryv 5-tit. / V. O. Suchomlyns’kij.– Т. 2. – К., 1976. – S. 409, 416.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1476180

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.