ПІДГОТОВКА ІНЖЕНЕРНИХ КАДРІВ ДЛЯ РАДЯНСЬКОГО СЕЛА НАПРИКІНЦІ 1920-Х – ПОЧАТКУ 1930-Х РОКІВ
Анотація
У статті розглядаються питання формування радянської моделі технічної модернізації сільського господарства у 20-30-ті роки ХХ ст. Вибір моделі модернізації було здійснено на основі запозичення американської моделі тракторизації аграрного сектору; у статті досліджуються питання вищої інженерної сільськогосподарської освіти.
Ключові слова: технічна модернізація, інженер, сільське господарство, вища сільськогосподарська освіта, освітянська реформа.
В статье рассматриваются вопросы формирования советской модели технической модернизации сельского хозяйства в 20-30-е годы ХХ ст. Выбор модели модернизации был осуществлен на основе заимствования американской модели тракторизации аграрного сектора; в статье исследуются вопросы высшего инженерного сельскохозяйственного образования.
Ключевые слова: техническая модернизация, инженер, сельское хозяйство, высшее сельскохозяйственное образование, образовательная реформа.
The article deals with the problems of the formation of the technical modernization of agriculture at the end of 20s the beginning of 30s of the XX Century. The choice of the modernization model was made on the basis of borrowihg of the agrarian sector tractorization. The article deals with the problems of the higher engineer education. The article investigates characteristic features of the Soviet educational policy in the noted time period and features of creation the educational base of engineering staff preparation for the village in connection with Bolshevist modernization of agriculture. The conclusion is made that the new Soviet system of engineering staff preparation for the village that developed until the end of the 1930th years, made the background of the Soviet educational system. It was created by the trial and error method in the conditions of shortage of highly qualified staff for implementation by Bolsheviks the technical modernization of agriculture. Distortions of this reform gradually improved within the 1930th years and on the basis of the German and American models there was found a combination of universalism and specialization through fundamental training of students on the first courses and specialization on the seniors.
Кеywords: technical modernization, engineer, agriculture, higher agricultural education, reform of education.
Повний текст:
PDFПосилання
Борисов Ю. С. Производственные кадры деревни (1917–1941): Цивилизованные хозяйственники или «винтики» государственной машины / Ю. С. Борисов. – М.: Наука, 1991. – 227 с.; Нікілєв О. Ф. Інженерна служба села: стан і проблема формування кадрового потенціалу у повоєнний період (середина 40-х – початок 50-х рр. ХХ ст.) // О. Ф. Нікілєв // Український селянин. – 2002. – Вип. 5; Москалев Б. Г. Аграрная политика и инженерная служба села в 60-80 годы / Б. Г. Москалев. – Харьков: Основа, 1992. – 143 с.
Большевик. – 1929. – №23-24.
Борисов Ю. С. Подготовка производственных кадров сельского хозяйства СССР в реконструктивный период. – М.: Изд-во АН СССР, 1960. – 288 с.
Социалистическая реконструкция сельского хозяйства. – 1930. – №4-5.
Шлях освіти. – 1930. – №3.
Российский архив социально-политической истории. – Ф. 82. – Оп. 2. – Д. 38.
Науково-технічний вісник. – 1927. – №3.
Сільськогосподарська машина. – 1929. – №78.
Машина в деревне. – 1928. – №3.
Державний архів Харківської області. Ф. Р. 845. – Оп. 3. – Спр. 2886.
Сборник директивных решений о подготовке технических кадров для социалистического сельского хозяйства. – М., 1936.
На аграрном фронте. – 1934. – №9.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.