РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: ДОСВІД РЕВОЛЮЦІЙНОЇ ДОБИ (1917–1921 РР.)

Д. В. Підлісний

Анотація


Метою дослідження є аналіз процесів трансформації вищої технічної освіти України в період революції та громадянської війни. Для досягнення поставленої мети використовується ціла низка науково-дослідних методів, провідне місце серед яких посідають конкретно-історичний, історико-генетичний та компаративістський. Використання широкого кола джерел дозволяє зробити висновок, що в період Революції та Громадянської війни система вищої технічної освіти України зазнавала перманентних перетворень, котрі позначились на усіх її компонентах. При цьому протягом 1917–1921 рр. в основу реформування вищої технічної освіти було покладено різні ідеологічні та науково-освітні доктрини.

Ключові слова: вища технічна освіта, революція 1917–1921 рр., Тимчасовий уряд, радянська влада.

 

Целью исследования является анализ трансформаций высшего технического образования Украины в период революции и гражданской войны. Для достижения поставленной цели используется ряд научно-исследовательских методов, ведущее место среди которых занимают конкретно-исторический, историко-генетический и компаративистский. Использование широкого круга источников позволяет сделать вывод, что в период Революции и Гражданской войны система высшего технического образования Украины поддавалась перманентным преобразованиям, которые затронули все ее компоненты. При этом на протяжении 1917–1921 гг. в основу реформирования высшего технического образования были положены различные идеологические и научно-образовательные доктрины.

Ключевые слова: высшее техническое образование, революция 1917–1921 гг., Временное правительство, советская власть.

 

The purpose of the research is to analyze the transformation process of higher technical education in Ukraine during the Revolution and the Civil War. A number of scientific and research methods have been used to attain the stated objective with the concrete historical, historical genetic, and comparative methods of research being the basic ones. The research into numerous sources enables the author to draw a conclusion as to the fact that during the period of the Revolution and the Civil War the system of higher technical education in Ukraine was experiencing ongoing changes that influenced all of its components. Given the above, various ideological, scientific and educational doctrines were taken as a basis for the reformation of the higher technical education during the 1917-1921 period. The Provisional Government reforms were liberal and aimed at promoting autonomy of higher technical educational establishments as well as at ensuring full access to the right to higher education. As regards the national governments, their main concern was ukrainization of academic training while the system of higher technical education experienced no fundamental changes under their administration. Finally, during the period of institution of Soviet authority in Ukraine fundamentally new principles of the educational system formation were introduced. They dramatically differed from those of the prerevolutionary age and involved institution of strict state regulations over higher school activities, introduction of positive discrimination in favour of urban and rural proletariat as to the access to the right to education, orientation of the educational process of higher technical educational establishments towards training of subject matter specialists.

Key words: higher technical education, Revolution of 1917–1921, Provisional Government, Soviet authority.


Повний текст:

PDF

Посилання


Вища школа Української РСР за 50 років: у 2 ч. / відп. ред. В. І. Пітов. – К.: Вид-во Київ. ун-ту, 1967. – Ч. 1. – 395 с.

Розовик Д.Ф. Становлення національної вищої освіти та науково-дослідної праці в Україні (1917–1920 рр.) / Дмитро Розовик // Етнічна історія народів Європи. – 2001. – Вип. 8. – С. 55 – 58.

Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут». Історія розвитку. 1885–2010 / за ред. В. І. Ніко¬лаєн¬ка. – Х.: НТУ «ХПІ», 2010. – 408 с.

Днепропетровский горный институт: исторический очерк: в 2-х кн. / под ред. А. А. Ренгевича, М. П. Теселько. – М.: Недра, 1990.– Кн. 1.– 345 с.

Иванов А. Е. Высшая школа России в конце ХІХ – начале ХХ века / А. Е. Иванов. – М.: АН СССР, 1991. – 392 с.

История города Харькова ХХ столетия / А. Н. Ярмыш, С. И. Посохов, А. И. Эпштейн [и др.]. – Х.: Фолио: Золотые страницы, 2004. – 686 с.

В совещании по реформе высших технических учебных заведений // Новое время. – Петроград, 1917. – 25 апреля.

Учебные дела // Новое время. – 1917. – 23 апреля.

Хроника // Речь. – Пг., 1917. – 14 апреля.

Преобразования высших технических учебных заведений // Новое время. – 1917. – 9 июня.

Учебные дела // Новое время. – 1917. – 7 октября.

Кукурудзяк М. Г. З історії національної школи і педагогічної думки в УНР / М. Г. Кукурудзяк, М. М. Собчинська. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 1997. – 175 с.

Народження університету [Електронний ресурс] / Одеський національний політехнічний університет. – Режим доступу: http://opu.ua/about/ history/birth

Харківський обласний державний архів (далі – ХОДА). – Ф. Р-820. – Оп. 1. – Спр. 12.

ХОДА. – Ф. Р-820. – Оп. 1. – Спр. 16.

ХОДА. – Ф. Р-820. – Оп. 1. – Спр. 150.

Розовик Д. Ф. Культурне будівництво в Україні у 1917–1920 рр. / Д. Ф. Розовик. – К.: Аквілон-Плюс, 2011. – 543 с.

Лопатин Л. Н. Качество советской вузовской системы – мифы и реальность / Л. Н. Лопатин // Вопросы образования. – 2008. – № 2. – С. 186–199.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.