СТВОРЕННЯ ШКІЛЬНИХ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ ГЕОГРАФІЇ В ЧАСИ СТАНОВЛЕННЯ РАДЯНСЬКОЇ ОСВІТНЬОЇ СИСТЕМИ

О. Г. Стадник, В. В. Піткевич

Анотація


Стаття присвячена питанням створення системи шкільних засобів навчання, які використовувались при викладанні географії в середніх закладах освіти з середини 30-х до середини 50-х рр. XX ст. З’ясовано, що на підготовку засобів навчання вплинули політичні і культурно-історичні умови того часу. Зокрема, постанови ЦК ВКП (б) «Про початкову і середню школу» (5 вересня 1931 р.) і «Про навчальні програми і режим у початковій і середній школі» (25 серпня 1932 р.), які обумовили радикальний поворот в шкільній освіті і на десятиліття вперед визначили розвиток шкільної освіти у вигляді нормативно-уніфікованої моделі. Необхідність за- Збірник наукових праць «Історія та географія» / Харк. нац. пед. університет імені Г. С. Сковороди. Випуск 56. Харків, 2019. 117 безпечити виконання завдань на практиці спочатку обумовила підготовку програм шкільних предметів, потім стабільних підручників, посібників, зокрема, з методики викладання географії та окремих її шкільних курсів, а згодом створенні (в загальних рисах) системи засобів навчання. Вона включала програмно-нормативні (програми), навчальні (підручники, географічні карти, атласи, контурні карти, картини, макети, колекцій гірських порід і мінералів, гербарії, діапозитиви, навчальні кінострічки, прилади, обладнання), навчально-методичні (методичні посібника для вчителів різного типу, періодичні журнали) і додаткові, підтримуючі (хрестоматії, довідники, науково-популярні видання та) засоби. Центральне місце в цій системі зайняли програми і створені на їх основі стабільні підручники з усіх шкільних курсів. Їх текст був ідеологічно витриманим і виконував функцію виховання в дусі комуністичних ідей. Зросла кількість і якість методичних посібників, географічних карт, з’явились науково-популярні та навчальні кінострічки. Створення системи шкільних засобів навчання на десятиліття вперед визначило розвиток шкільної географії та методики у вигляді нормативно-уніфікованої моделі. Склалися умови для розробки науковопрактичних питань з проблем конструювання і використання системи засобів навчання географії. В той же час централізація та ідеологізація освіти обумовили різке зниження творчих пошуків і ініціативи на місцях.

Ключові слова


школа, засоби навчання, географія, підручник, методичний посібник, географічна карта, атлас, словник

Повний текст:

PDF

Посилання


Барков, А. С., Половинкин, А. А. (1951). Физическая география. Учебник для 5-го класса семилетней и средней школы. Москва: Учпедгиз.

Баранский, Н.Н. (1951). Экономическая география СССР. Учебник для 8 класса средней школы. Издание двенадцатое. М.: Учпедгиз.

Березівська, Л.Д. (2009). Організаційно-педагогічні засади реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті. (Автореф. дис... д-ра пед. Наук). Київ: Ін-т педагогіки НАПН України.

Бибик, А. Е. и др. (1968) Методика обучения географии в средней школе. М.: Просвещение, 390.

Григорьев, А. Л. (1950) Географический кабинет. М., 155.

Эрдели, В. Г. (1949). Методика преподавания географии: пособие для учит, ин-тов. М.: Учпедгиз, 322.

Куразов, Н. Ф. (1950). Методика преподавания географии: пособие для учителей. М.: Учпедгиз, 222.

Ляликова, Н. И., Солнцева, Н. А. (1955). География СССР: пособие для учителей. М.: Учпедгиз, 535.

Поздняк, С. Н. (2006) Становление и тенденции развития методики обучения географии как науки в России. (Дис... д-ра пед. Наук). М., 429.

Поданчук, В. Д. (1954). Нариси з методики викла¬дання економічної географії СРСР в середній школі. К., 160.

Поданчук, В. Д. (1959). Методика викладання еконо¬мічної географії СРСР в середній школі. Київ: Радянська школа, 269.

Самойлова, И. И. (1955) Наглядность в преподавании географии: сборник в помощь учителю. (Акад. пед. наук РСФСР. Пед. б-ка учителя. Ин-т методов обучения). М.: Акад. Пед. наук РСФСР, 152.

Стадник, О. Г. (2015). Перше покоління стабільних, безальтернативних підручників географії: Харків: Новий Колегiум, 1, 58-61.

Стадник, О. Г. (2016). Підручники географії в період педагогічних пошуків та іновацій. Харків: Новий колегіум, 1 (83), 66-70.

Черепинский, С. И. (1989). Учебное кино: история становления, современное состояние, тенденции развития дидактических идей. Воронеж: Воронеж. гос. ун-т., 168

REFERENCES

Barkov, A. S., Polovynkyn, A. A. (1951). Fyzycheskaia heohrafyia. Uchebnyk dlia 5-ho klassa semyletnei y srednei shkol [Physical geography. Textbook for the 5th grade of the seven-year and high school]. Moskva: Uchpedhyz [in Russian].

Baranskyi, N.N. (1951). Эkonomycheskaia heohrafyia SSSR. Uchebnyk dlia 8 klassa srednei shkol [Economic geography of the USSR. Textbook for 8th grade high school]. Moskva: Uchpedhyz [in Russian].

Berezіvska, L.D. (2009). Orhanіzatsіino-pedahohіchnі zasady reformuvannia shkіlnoi osvіty v Ukrainі u ХХ stolіttі [Organizational and Pedagogical Principles of Reforming School Education in Ukraine in the 20th Century]. Extendent abstract of Doctor's thesis. Kyiv: [in Ukrainian].

Bybyk, A. E. (1968) Metodyka obuchenyia heohrafyy v srednei shkole [Methods of teaching geography in high school]. Moskva: Prosveshchenye [in Russian].

Hryhorev, A. L. (1950) Heohrafycheskyi kabynet. [Geo¬gra¬phical Cabinet]. Moskva. [in Russian].

Еrdely, V.H. (1949). Metodyka prepodavanyia heohra¬fyy: posobye dlia uchyt, yn-tov [Methods of teaching geography: a manual for teaches, in-comrade]. Moskva: Uchpedhyz [in Russian].

Kurazov, N.F. (1950). Metodyka prepodavanyia heohrafyy: posobye dlia uchytelei [Methods of teaching geography: a manual for teachers.] Moskva: Uchpedhyz [in Russian].

Lialykova, N. Y., Solntseva, N.A. (1955). Heohrafyia SSSR: posobye dlia uchytelei. [Geography of the USSR: a manual for teachers] Moskva: Uchpedhyz [in Russian].

Pozdniak, S.N. (2006) Stanovlenye y tendentsyy razvytyia metodyky obuchenyia heohrafyy kak nauky v Rossyy [Formation and development trends of teaching geography as a science in Russia.] Doctor's thesis. Moskva [in Russian].

Podanchuk, V. D. (1954). Narysy z metodyky vykla¬dan¬nia ekonomіchnoi heohrafіi SRSR v serednіi shkolі [Draw on the methodology of the geographic economic geography of the Soviet Union in the middle school]. Kyiv. [in Ukrainian].

Podanchuk, V.D. (1959). Metodyka vykladannia ekonomіchnoi heohrafіi SRSR v serednіi shkolі [Methods of invigorating economic geography of the USSR in secondary schools]. Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Samoilova, Y.Y. (1955) Nahliadnost v prepodavanyy heohrafyy: sbornyk v pomoshch uchyteliu. [Visibility in the teaching of geography: a collection to help the teacher]. Moskva: Akad. Ped. nauk RSFSR [in Russian].

Stadnyk, O.H. (2015). Pershe pokolіnnia stabіlnykh, bezalternatyvnykh pіdruchnykіv heohrafіi [First generation of stable, unopposed alternative geographers]. Novyi Kolehium, 1, 58-61 [in Ukrainian].

Stadnyk, O.H. (2016). Pіdruchnyky heohrafіi v perіod pedahohіchnykh poshukіv ta іnovatsіi. [Geographers in the period of pedagogical acquistions and innovations Kharkіv]. Novyi kolehіum, 1 (83), 66-70 [in Ukrainian].

Cherepynskyi, S.Y. (1989). Uchebnoe kyno: ystoryia stanovlenyia, sovremennoe sostoianye, tendentsyy razvytyia dydaktycheskykh ydei [Educational film: the history of formation, current state, trends in the development of didactic ideas]. Voronezh: Voronezh. hos. un-t. [in Russian]




DOI: https://doi.org/10.34142/2313-2345.2019.56.16

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.