АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СОЮЗІ: РОЛЬ ЮРИДИЧНИХ КЛІНІК У ФОРМУВАННІ ЕТИЧНИХ СТАНДАРТІВ

А. О. Поляков, М. Д. Ждан

Анотація


Метою статті є розгляд основних етичних викликів, з якими стикаються юридичні клініки в країнах Європейського Союзу, а також характеристика механізмів забезпечення дотримання етичних стандартів у їхній діяльності через призму культури академічної доброчесності. Окрім того, дослідження спрямоване на виявлення шляхів удосконалення етичних норм, що можуть бути корисними для розвитку системи безоплатної правової допомоги в інших країнах, зокрема в Україні, яка прагне до європейських стандартів у сфері права та прав людини. Автори вказують, що юридичні клініки Європейського Союзу виконують подвійну функцію: навчальну (формування практичних навичок студентів) та соціальну (безоплатна правова допомога). Впровадження етичних стандартів у їх діяльність ґрунтується на євроейському праві, міжнародних кодексах та внутрішніх протоколах, що забезпечує відповідність принципам верховенства права, конфіденційності та професійної відповідальності. Автори зазначають, що юридичні клініки Європейського Союзу інтегрують етичні стандарти через багаторівневу систему: від відповідності міжнародним актам до детальних протоколів роботи з клієнтами. Як стверджують автори, юридичні клініки Європейського Союзу трансформують академічну доброчесність у практичний інструмент правової етики. Вони поєднують освітні цінності (чесність, відповідальність) з професійними стандартами (конфіденційність, неупередженість). Автори переконані, що гармонізація національних підходів до академічної доброчесності в межах Європейського Союзу (наприклад, через ENCLE) забезпечує єдність стандартів, незважаючи на культурні відмінності.


Ключові слова


академічна доброчесність, етичні стандарти, порівняльне правознавст- во, право Європейського Союзу, юридична клініка, клієнт, конфіденційність, неуперед- женість, представництво, безоплатна правова допомога

Повний текст:

PDF

Посилання


Ognjanoska L. Harmonization of the legal ethics in the European integration process. Proceedings of the International Scientific Conference Social Changes in the Global World. 2020. Vol. 1 (3). Pp. 159-177. https://doi.org/10.46763/SCGW201-30159o.

Kuzmenko A. Integration of European educational policy trends in the preparation of phds in Ukraine: academic integrity aspect. Baltic Journal of Legal and Social Sciences. 2024. Vol. 2. P. 18-27. https://doi.org/10.30525/2592-8813-2024-2-3.

Bilyk V., Shpileva V., Kozynets A. Academic honesty and its importance in higher education: impact of innovative technologies. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 2022. Vol. 140. No. 3. Pp. 7-15. https://doi.org/10.24195/2617-6688-2022-3-1.

Kuchuk, A., Andrusyshyn, B., Bilozorov, Y., Minchenko, O., & Filianina, L. Legal clinic as a factor of lawyer’s emotional intelligence and ethics development. Revista Gênero E Interdisciplinaridade. 2020. Vol. 1. Pp. 41-54. https://doi.org/10.51249/gei.v1i01.23.

Du Plessis M. The role of clinical legal education in developing ethical legal professionals. De Jure. 2021. Vol. 54. No. 1. P. 278-297. https://doi.org/10.17159/2225-7160/2021/v54a17.

Menkel-Meadow C. Excluded Voices: New Voices in the Legal Profession Making New Voices in the Law. Miami Law Review. 1987. Vol. 29. Pp. 29-53. URL: https://repository.law.miami.edu/umlr/vol42/iss1/4.

Hamilton N., Monson V. Legal Education's Ethical challenge: Empirical research on how most effectively to foster each student's professional formation (professionalism). University of St Thomas Law Journal. 2012. URL: https://researchonline.stthomas.edu/esploro/outputs/journalArticle/Legal-Educations-Ethical-Challenge-Empirical-Research/991015132388703691.

Clark E. Legal Education and Professional Development - an Educational Continuum, Report of the Task Force on Law Schools and the Profession: Narrowing the Gap. Illinois: American Bar Association, 1992.http://dx.doi.org/10.53300/001c.5993.

Cody A. What does legal ethics teaching gain, if anything, from including a clinical component? International Journal of Clinical Legal Education. 2015. Vol. 22. No. 1. URL: https://www.northumbriajournals.co.uk/index.php/ijcle/article/view/405/791.

De Witte B. Legal Methods for the Study of EU Institutional Practice. European Constitutional Law Review. 2022. Vol. 18. Pp. 637-656. https://doi.org/10.1017/S157401962200044X.

Serhiienko A. Academic integrity as a core value for masters of laws: legal and pedagogical aspects. Bulletin of Postgraduate Education (Series). 2024. Vol. 29. Pp. 154-167. https://doi.org/10.58442/3041-1831-2024-29(58)-154-167.

Vergeles, K., Vishtak, I., & Maidanevych, L. Philosophical and legal analysis the concept of «academic integrity». Human and Religious Studies Bulletin. 2022. Vol. 20 (2). Pp. 58-61. https://doi.org/10.17721/ sophia.2022.20.13.




DOI: https://doi.org/10.34142/23121661.2025.41.17

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.