АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ПРОФЕСІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ СТУДЕНТАМ ЮРИДИЧНИХ ФАКУЛЬТЕТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

О. А. Задихайло

Анотація


У статті аналізуються актуальні проблеми викладання англійської мови професійного спрямування студентам юридичних факультетів закладів вищої освіти та окреслються основні шляхи їх вирішення. Автор наголошує, що при перекладі юридичних текстів не слід забувати про те, що кожна країна має свою правову систему та відповідну юридичну термінологію. Тому викладання англійської мови професійного спрямування має розпочинатись після формування у студентів певних уявлень про різні правові явища. У роботі порушується питання викорис-тання інтерактивних методів навчання, зокрема, рольових ігор, що сприяє виробленню у студентів умінь і навичок, необхідних для професійної комунікації.

Ключові слова: англійська мова за професійним спрямуванням, інтерактивні методи навчання, юристи, рольова гра.

 

 В статье анализируются актуальные проблемы преподавания английского языка профессионального направления студентам юридических факультетов учереждений высшего образования и очерчиваются основные пути их решения. Автор отмечает, что при переводе юридических текстов не следует забывать о том, что каждая страна имеет свою правовую систему и соответствующую юридическую терминологию. Поэтому преподавание английского языка профессионального направления должно начинаться после формирования у студентов определенных представлений о различных правовых явлениях. В работе поднимается вопрос использования интерактивных методов обучения, в частности, ролевых игр, способствующих выработке у студентов умений и навыков, необходимых для профессиональной коммуникации.

Ключевые слова: английский язык профессионального направления, интерактивные методы обучения, юристы, ролевая игра.

 

In the article the actual problems of teaching English for professional purposes to future lawyers are analyzed and the main ways of their solution are outlined. Foreign language as a means of intercultural communication between specialists of the legal profession is becoming increasingly important in the modern society. Teaching English for professional purposes is primarily based on the professional needs of future lawyers. The author outlines that the students for a short period of time should learn the fundamentals of several legal systems. There are significant differences between Ukrainian and Anglo-American law-system, and without the basic knowledge of these differences the understanding of special professional vocabulary is impossible. Considerable attention is paid to the translation of legal terms. The article considers the interactive training methods that allow a teacher to combine individual, pair and group work, to develop creativity and to teach students to interact with future colleagues. The author emphasizes the applicability of role-playing games during the lessons of English for professional purposes. Role-playing game that is simulating the future professional activity promotes the development of students’ professional skills, develops critical thinking and skills of legal eloquence. The article gives examples of topics for role-playing games, which may be used in the process of the foreign language teaching. They are «The job interview with employer», «Trial», «Speech in court», «Judicial investigation» and others. The role-playing games alter the traditional function of a teacher and students. The author comes to the conclusion that the peculiarity of teaching English for professional purposes to future lawyers is the taking into consideration the professional distinctiveness, the practical needs, interests and the motivation of students. It is reasonable to use interactive teaching methods that allow to bring the studying to the real conditions and develop students’ professional skills.

Key words: English for professional purposes, interactive training methods, lawyers, role-playing games.


Повний текст:

PDF

Посилання


Кузнецова С.В., Грамма Д.В. Некоторые вопросы обучения профессионально-ориентированному английскому языку. Международный научный журнал «Инновационная наука». 2015. № 12. С. 229–230;

Melikoff D. The language of the Law. Little, Brown and Co., 1963. P. 11–29;

Belcher D.D. Trends in teaching English for specific purposes. Annual Review of Applied Linguistics. Cambridge, 2004. Vol. 24. P. 165–186;

Яшина Е.В. Особенности обучения студентов-юристов профессионально-ориентированному (юридическому) английскому языку как второму в рамках программы высшего образования. Саратов, 2014. С. 233–238;

Еремеева Г.Р., Баранова А.Р., Мефодьева М.А. Профессионально-ориентированное обучение английскому языку студентов неязыковых специальностей. Казань, 2016. С. 339–342;

Киктева К.С. Межкультурная коммуникативная компетенция как цель иноязычной подготовки будущих юристов в вузе. Вестник Московского Университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2009. № 3. С. 185–191;

Бесараб Т.П., Павлюк М.М. Особливості перекладу юридичної термінології США та Великобританії. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. праць / за ред. Л.Л. Товажнянського, О.Г. Романовського. Вип. 23–24 (27–28). Харків : НТУ ХПІ, 2009. C. 421–434;

Бесараб Т.П. Особливості перекладу юридичної термінології США та Великобританії. Сборники научных работ НТУ «ХПИ»: Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти № 28–НТУ «ХПИ», 2010. С. 421–437;

Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод. посібн. / за ред. О.І. Пометун. Київ: Видавництво А.С.К., 2004. 192 с.;

Азарова Н.В. Інтерактивні технології навчання майбутніх правників. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. – Умань: ПП Жовтий О.О., 2011. Вип. 39. Ч. 2. С. 7–13.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2640333

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.