УКРАЇНСЬКЕ ЗАРУБІЖЖЯ: ПОПУЛЯРИЗАЦІЯ ПСИХОЛІНГВІСТИЧНИХ ЗНАНЬ У ПРАЦЯХ ІВАНА ОГІЄНКА ТА НА СТОРІНКАХ ЧАСОПИСУ «РІДНА МОВА»

В. А. Папіш

Анотація


У статті презентовано психолінгвістичні ідеї І. Огієнка, що охоплюють
питання зв’язку мовного й психологічного чинників мовленнєвого процесу, психологічних основ оволодіння рідною та іноземною мовами, особистісного потенціалу родинного виховання у формуванні мовної свідомості, загальних психолого-дидактичних настанов. Продемонстровано, що психолінгвістичні проблеми вчений уводить у контекст національного світобачення. З’ясовано внесок заcнованого І. Огієнком часопису «Рідна мова» в популяризації наукових знань у галузі психолінгвістики.


Ключові слова


І. Огієнко, мовна особистість, мовна свідомість, націо- нальне світобачення, психолінгвістика, часопис «Рідна мова».

Повний текст:

PDF

Посилання


Барагура, В. (1935). Мовні прогріхи. Рідна мова, 5, 217–220.

Білоусова, Т. П. (2020). Проблема іншомовних запозичень у науковій спадщині Івана Огієнка. Іван Огієнко і сучасна наука та освіта, 17, 5–14. Узято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/IvanOgienko_2020_17_3.

Болтівець, С. І. (2010). Психологічні чинники розвитку мовної свідомості у науковій спадщині Івана Огієнка. Іван Огієнко і сучасна наука та освіта, 7, 4–15.

Гнатишак, М. (1935). Поетична мова. Рідна мова, 3, 101–106.

Гнатюк, І. (1992). Іван Огієнко про психолого-лінгвістичні основи популяризації науки. Духовна і науково-педагогічна діяльність І. І. Огієнка в контексті українського національного відродження. Тези доповідей наук.-теор. конф. до 110-річчя від дня народження (c. 169–170). Кам’янець-Подільський: Поділля.

Давидов, П. Г., & Бернацька, Л. В. (1997). Формування національної ментальності підростаючого покоління у психолого-педагогічних системах І. Огієнка та вчених сучасної української діаспори. Іван Огієнко (митрополит Іларіон) і виховання національно свідомої особистості (до 115-річного ювілею видатного вченого). Наук. доповіді Всеукр. конференції (c. 132–137). Київ: Вид-во Київ. міжрегіон. ін-ту удосконалення вчителів ім. Б. Грінченка.

Завальнюк, О. М. (2013). Огієнкіана в Кам’янці-Подільському: щедрий десятилітній ужинок. (Огляд наукової збірки «Іван Огієнко і сучасна наука та освіта» 2003–2012 рр.). Іван Огієнко і сучасна наука та освіта, 10, 308–318. Узято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ioisn_2013_10_48.

Космеда, Т. А., Осіпова, Т. Ф., & Піддубна, Н. В. (2015). Степан Руданський: феномен «живого» мовлення українців. Харків – Познань – Дрогобич: КОЛО.

Кривоносюк, П. (1933). Мова немовляти. Рідна мова, 11, 354–356.

Кривоносюк, П. (1935а). Недуги мови. Плутання. Рідна мова, 8, 357–358.

Кривоносюк, П. (1935б). Психо-фізіологія мови. Рідна мова, 4, 175–176.

Кривоносюк, П. (1935в). Як досліджувати дитячу мову. Рідна мова. 8, 305–308.

Кучинська, І. О. (2002). Психолого-педагогічні основи виховання духовної особистості у творчій спадщині Івана Огієнка. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Київ, кн. 2, 198–203.

Огієнко, І. (1935а). Метода психологічна. Рідна мова, 8, 337–343.

Огієнко, І. (1995). Наука про рідномовні обов’язки. Львів: Фенікс.

Огієнко, І. (1937). Письменник і рідна мова. Як збагачувати свою мову. Рідна мова, 6, 241–248.

Огієнко, І. (1933а). Почесне завдання «Союзу українок». Рідна мова, 10, 346.

Огієнко, І. (1935б). «Рідне слово». Початкова Граматика української літературної мови. Рідна мова, 7, 323–330.

Огієнко, І. (1935в). Складня української мови. Ч. 1: Вступ до вивчення складні. Жовква: друкарня О. О. Висиліян.

Огієнко, І. (1992). Українська культура. Коротка історія культурного життя українського народу. Київ: Довіра.

Огієнко, І. (1933б). Чужі впливи на українську мову. Рідна мова, 4, 113–118.

Папіш, В. А. (2022). Лінгвопсихоакцентуація елітарної мовної особистості: теорія, історія, дискурсивна практика. Вінниця-Ужгород: Поліграфцентр «Ліра».

Піддубна, Н. В. (2021). Тарас Шевченко як релігійна мовна особистість у дослідженнях Івана Огієнка. Іван Огієнко і сучасна наука та освіта. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, ХVІІI, 38–45.

Чеканська, О. А. (2011). Розуміння активності психіки та здатності до саморуху і самостворення особистості І. І. Огієнком на початку ХХ століття. Проблеми сучасної психології, 11, 922–932.

Шеремета, Н. П. (2015). Українознавча синергетика наукового набутку Олександра Потебні й Івана Огієнка. Іван Огієнко і сучасна наука та освіта, 12, 342–347.

REFERENCES

Barahura, V. (1935). Movni prohrikhy [Linguistic mistakes]. Ridna mova – Native language, 5, 217–220 [In Ukrainian].

Bilousova, T. P. (2020). Problema inshomovnykh zapozychen u naukovii spadshchyni Ivana Ohiienka [The problem of foreign language borrowings in the scientific heritage of Ivan Ohienko]. Ivan Ohiienko i suchasna nauka ta osvita – Ivan Ohienko and modern science and education, 17, 5–14. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/IvanOgienko_2020_17_3 [In Ukrainian].

Boltivets, S. I. (2010). Psykholohichni chynnyky rozvytku movnoi svidomosti u naukovii spadshchyni Ivana Ohiienka [Psychological factors of the development of language awareness in the scientific heritage of Ivan Ohienko]. Ivan Ohiienko i suchasna nauka ta osvita – Ivan Ohienko and modern science and education, 7, 4–15 [In Ukrainian].

Hnatyshak, M. (1935). Poetychna mova [Poetic language]. Ridna mova, 3, 101–106 [In Ukrainian].

Hnatiuk, I. (1992). Ivan Ohiienko pro psykholoho-linhvistychni osnovy populiaryzatsii nauky [Ivan Ohienko on the psychological and linguistic foundations of the popularization of science]. Dukhovna i naukovo-pedahohichna diialnist I. I. Ohiienka v konteksti ukrainskoho natsionalnoho vidrodzhennia. Tezy dopovidei nauk.-teor. konf. do 110-richchia vid dnia narodzhennia – Spiritual and scientific-pedagogical activity of I. I. Ohienko in the context of the Ukrainian national revival. Abstracts of the scientific and theoretical conference dedicated to the 110th anniversary of his birth (pp. 169–170). Kamianets-Podilskyi: Podillia [In Ukrainian].

Davydov, P. H., & Bernatska, L. V. (1997). Formuvannia natsionalnoi mentalnosti pidrostaiuchoho pokolinnia u psykholoho-pedahohichnykh systemakh I. Ohiienka ta vchenykh suchasnoi ukrainskoi diaspory [The formation of the national mentality of the younger generation in the psychological and pedagogical systems of I. Ohienko and scientists of the modern Ukrainian diaspora]. Ivan Ohiienko (mytropolyt Ilarion) I vykhovannia natsionalno svidomoi osobystosti (do 115-richnoho yuvileiu vydatnoho vchenoho). Nauk. dopovidi Vseukr. konferentsii – Ivan Ogienko (Metropolitan Hilarion) and the education of a nationally conscious personality (to the 115th anniversary of the outstanding scientist). Scientific reports of the All-Ukrainian conference (pp. 132–137). Kyiv: Vyd-vo Kyiv. mizhrehion. in-tu udoskonalennia vchyteliv im. B. Hrinchenka [In Ukrainian].

Zavalniuk, O. M. (2013). Ohiienkiana v Kamiantsi-Podilskomu: shchedryi desiatylitnii uzhynok (Ohliad naukovoi zbirky “Ivan Ohiienko i suchasna nauka ta osvita” 2003–2012 rr.) [Ohienkiana in Kamianets-Podilskyi: a generous ten-year feast. (Review of the scientific collection “Ivan Ogienko and Modern Science and Education” 2003–2012)]. Ivan Ohiienko i suchasna nauka ta osvita – Ivan Ohienko and modern science and education, 10, 308–318. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ioisn_2013_10_48 [In Ukrainian].

Kosmeda, T. A., Osipova, T. F., & Piddubna, N. V. (2015). Stepan Rudanskyi: fenomen “zhyvoho” movlennia ukraintsiv [Stepan Rudanskyi: the phenomenon of “live” broadcasting of Ukrainians]. Kharkiv – Poznan – Drohobych: KOLO [In Ukrainian].

Kryvonosiuk, P. (1933). Mova nemovliaty [Baby language]. Ridna mova – Native language, 11, 354–356 [In Ukrainian].

Kryvonosiuk, P. (1935a). Neduhy movy. Plutannia [Speech disorders. Confusion]. Ridna mova – Native language, 8, 357–358 [In Ukrainian].

Kryvonosiuk, P. (1935b). Psykho-fiziolohiia movy [Psycho-physiology of speech]. Ridna mova – Native language, 4, 175–176 [In Ukrainian].

Kryvonosiuk, P. (1935v). Yak doslidzhuvaty dytiachu movu [How to study children's language]. Ridna mova – Native language, 8, 305–308 [In Ukrainian].

Kuchynska, I. O. (2002). Psykholoho-pedahohichni osnovy vykhovannia dukhovnoi osobystosti u tvorchii spadshchyni Ivana Ohiienka [Psychological and pedagogical foundations of spiritual personality education in the creative heritage of Ivan Ohienko]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi – Theoretical and methodological problems of education of children and students. 2, 198–203 [In Ukrainian].

Ohiienko, I. (1935a). Metoda psykholohichna [The method is psychological]. Ridna mova – Native language, 8, 337–343 [In Ukrainian].

Ohiienko, I. (1995). Nauka pro ridnomovni oboviazky [The science of mother tongue obligations]. Lviv: Feniks, 1995 [In Ukrainian].

Ohiienko, I. (1937). Pysmennyk i ridna mova. Yak zbahachuvaty svoiu movu [Writer and native language. How to enrich your language]. Ridna mova – Native language, 6, 241–248 [In Ukrainian].

Ohiienko, I. (1933a). Pochesne zavdannia “Soiuzu ukrainok” [Honorable task of the “Union of Ukrainian Women”]. Ridna mova – Native language, 10, 346 [In Ukrainian].

Ohiienko, I. (1935b). “Ridne slovo”. Pochatkova Hramatyka ukrainskoi literaturnoi movy [“Native word”. Elementary Grammar of the Ukrainian Literary Language]. Ridna mova – Native language, 7, 323–330 [In Ukrainian].

Ohiienko, I. (1935v). Skladnia ukrainskoi movy. Ch.1.: Vstup do vyvchennia skladni [Difficult Ukrainian language. Part 1: Introduction to the study is difficult]. Zhovkva: drukarnia O. O. Vysyliian [In Ukrainian].

Ohiienko, I. (1992). Ukrainska kultura. Korotka istoriia kulturnoho zhyttia ukrainskoho narodu [Ukrainian culture. A brief history of the cultural life of the Ukrainian people]. Kyiv: Dovira [In Ukrainian].

Ohiienko, I. (1933b). Chuzhi vplyvy na ukrainsku movu [Foreign influences on the Ukrainian language]. Ridna mova – Native language, 4, 113–118 [In Ukrainian].

Papish, V. A. (2022). Linhvopsykhoaktsentuatsiia elitarnoi movnoi osobystosti: teoriia, istoriia, dyskursyvna praktyka [Linguistic psychoaccentuation of an elite language personality: theory, history, discursive practice]. Vinnytsia-Uzhhorod: Polihraftsentr “Lira” [In Ukrainian].

Piddubna, N. V. (2021). Taras Shevchenko yak relihiina movna osobystist u doslidzhenniakh Ivana Ohiienka [Taras Shevchenko as a religious and linguistic personality in Ivan Ohienko's studies]. Ivan Ohiienko I suchasna nauka ta osvita – Ivan Ohienko and modern science and education, ХVIII, 38–45 [In Ukrainian].

Chekanska, O. A. (2011). Rozuminnia aktyvnosti psykhiky ta zdatnosti do samorukhu i samostvorennia osobystosti I. I. Ohiienkom na pochatku ХХ stolittia [Understanding the activity of the psyche and the ability to self-movement and self-creation of personality by I. I. Ohienko at the beginning of the 20th century]. Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of modern psychology, 11, 922–932 [In Ukrainian].

Sheremeta, N. P. (2015). Ukrainoznavcha synerhetyka naukovoho nabutku Oleksandra Potebni y Ivana Ohiienka [Ukrainian studies synergetics of the scientific achievements of Oleksandr Potebna and Ivan Ohienko]. Ivan Ohiienko i suchasna nauka ta osvita – Ivan Ohienko and modern science and education, 12, 342–347 [In Ukrainian].




DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2024.61.17

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.