ДИСТАНТНІСТЬ ТА ІНТЕРАКТИВНІСТЬ У МЕТОДИЦІ ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ)
Анотація
У статті розкрито можливості інтерактивного навчання як сучасного педагогічного підходу у викладанні дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням». Проаналізовано ефективність використання цифрових інструментів (Canva, Google Forms, LearningApps.org, Kahoot) та інтерактивних методів (прес, мозковий штурм, рольова гра, кейс-метод, інтерактивна вправа, диспути й дебати, заняття-конференція) у дистанційному й змішаному форматах навчання. Окреслено алгоритми реалізації зазначених методів на прикладі конкретних тем курсу, підкреслено їхню роль у формуванні фахових мовленнєвих компетентностей, критичного мислення, навичок командної роботи й комунікації. Звернено увагу на інтеграцію освітніх сервісів задля підвищення мотивації та якості навчання студентів.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Волкова, Н. П. (2018). Інтерактивні технології навчання у вищій школі: навчально-методичний посібник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля.
Гевко, І. В., (2017). Використання інтерактивних технологій в освітньому процесі. Молодий вчений, 10, 53–56.
Гриджук, О. Є. (2009). Використання інтерактивних методів навчання у дисципліні «Українська мова (за професійним спрямуванням)». Вивчаємо українську мову та літературу, 19–21, 13–17.
Завалевська, О. В. (2009). Інтерактивні методи формування професійного самоусвідомлення майбутніх фахівців вищих технічних навчальних закладів. Наука і освіта, 7, 68–72.
Захлюпна, Н. М. (2016). Інтерактивні методи навчання у викладанні української мови за професійним спрямуванням. Харків: Педагогічний університет.
Ільченко, О. І., Козицька, Т. В., & Храпай, О. В. (2012). Інтегральний підхід до викладання у вищих медичних навчальних закладах. Медична освіта, 3, 70–72.
Клименко, І. В. (2020). Сучасні тенденції в методиці викладання української мови за професійним спрямуванням. Київ: Наукова книга.
Козинець, І. І. (2015). Застосування активних форм і методів навчання під час викладання української мови за професійним спрямуванням. Народна освіта, 1(25). Узято з https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2676.
Колодій-Загільська, О. А., & Ковальчук, І. С. (2020). Застосування інтерактивних методів навчання у формуванні комунікативної компетентності студентів немовних спеціальностей під час вивчення англомовного комунікативного курсу «Social english studies». Психологія та педагогіка: необхідність впливу науки на розвиток практики в Україні. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (с. 109–113). Львів: ГО «Львівська педагогічна спільнота».
Куза, А. М. (2023). Інтерактивні методи навчання на заняттях з української мови за професійним спрямуванням. Актуальні питання гуманітарних наук, 61, 232–237.
Кульбабська, Ю. В. (2021). Інтерактивні методи навчання в курсі української мови за професійним спрямуванням. Наукові записки, 15(2), 102–115.
Межуєва, І. Ю. (2020). Інтерактивні технології в навчанні іноземної мови в технічному вищому навчальному закладі. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації, 31(70),
–132.
М’ягкота, І. В. (2022). Використанню інтерактивних методів навчання на заняттях із дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)» присвячені праці. Молодий вчений (Серія «Педагогічні науки»), 6, 15–18.
Нестерчук, О. Г. (2023). Використання інтерактивних методів у викладанні курсу «Українська мова за професійним спрямуванням». Українська мова в сучасному науковому вимірі. Матеріали ІІ Міжнародної наукової конференції, (с. 132–135). Луцьк: Волинський національний університет ім. Лесі Українки.
Панькевич, О. О. (2013). Інтерактивніметоди як засіб підвищення ефективності підготовки фахівців у вищих технічних навчальних закладах. Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття. Матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції. (с. 364– 371). Одеса, Україна: ОНУ імені І. І. Мечникова.
Поздрань, Ю. В., Зозуля, І. Є., & Франчук, Н. Л. (2020). Сучасні тенденції в методиці викладання української мови за професійним спрямуванням. Закарпатські філологічні студії, 1(13), 94–98.
Пометун, О. І. (2007). Енциклопедія інтерактивного навчання. Київ: А.С.К.
Пометун, О. І., & Пироженко, Л. В. (2002). Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. Київ: А.С.К.
Семенова, А. В. (Ред.). (2006). Словник-довідник з професійної педагогіки. Одеса: Пальміра.
Сисоєва, С. О. (2011). Інтерактивні технології навчання дорослих: навчально-методичний посібник. Київ: ВД «ЕКМО».
Сіроштан, О. В. (2012). Інтерактивні методи навчання в процесі професійної підготовки. Медична освіта, 3, 70–72.
Січкарук, О. І. (2006). Інтерактивні методи навчання у вищій школі. Київ: Таксон.
Томашевська, М. О. (2017). Використання інтерактивних методів навчання при підготовці майбутніх педагогів у вищому навчальному закладі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 8, 178–188.
REFERENCES
Volkova, N. P. (2018). Interaktyvni tekhnolohii navchannia u vyshchii shkoli: Navchalnometodychnyi posibnyk [Interactive Teaching Technologies in Higher Education: A Teaching Guide]. Dnipro: Universytet imeni Alfreda Nobelia [in Ukrainian].
Hevko, I. V. (2017). Vykorystannia interaktyvnykh tekhnolohii v osvitnomu protsesi [Use of Interactive Technologies in the Educational Process]. Molodyi vchenyi, 10, 53–56 [in Ukrainian].
Hrydzhuk, O. Ye. (2009). Vykorystannia interaktyvnykh metodiv navchannia u dystsyplini “Ukrainska mova (za profesiynym spriamuvanniam)” [Using Interactive Teaching Methods in the Course “The Ukrainian Language for Specific Purposes”]. Vyvchaiemo ukrainsku movu ta literature – We Study Ukrainian Language and Literature, 19–21, 13–17 [in Ukrainian].
Zavalevska, O. V. (2009). Interaktyvni metody formuvannia profesiinoho samousvidomlennia maibutnikh fakhivtsiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Interactive Methods of Forming Professional Self-Awareness of Future Specialists in Higher Technical Education Institutions]. Nauka i osvita – Science and Education, 7, 68–72 [in Ukrainian].
Zakhliupna, N. M. (2016). Interaktyvni metody navchannia u vykladanni ukrainskoi movy za profesiynym spriamuvanniam [Interactive Teaching Methods in Teaching the Ukrainian Language for Specific Purposes]. Kharkiv: Pedahohichnyi universytet [in Ukrainian].
Ilchenko, O. I., Kozytska, T. V., & Khrapai, O. V. (2012). Intehralnyi pidhid do vykladannia u vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladakh [An Integral Approach to Teaching in Higher Medical Educational Institutions]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 70–72 [in Ukrainian].
Klymenko, I. V. (2020). Suchasni tendentsii v metodytsi vykladannia ukrainskoi movy za profesiynym spriamuvanniam [Current Trends in the Methodology of Teaching the Ukrainian Language for Specific Purposes]. Kyiv: Naukova knyha [in Ukrainian].
Kozyinets, I. I. (2015). Zastosuvannia aktyvnykh form i metodiv navchannia pid chas vykladannia ukrainskoi movy za profesiynym spriamuvanniam [Application of Active Forms and Methods of Teaching in the Course of Ukrainian Language for Specific Purposes]. Narodna osvita – Public education, 1(25) [in Ukrainian]. Retrieved from https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2676
Kolodii-Zahilska, O. A., & Kovaliuk, I. S. (2020). Zastosuvannia interaktyvnykh metodiv navchannia u formuvanni komunikatyvnoi kompetentnosti studentiv nemovnykh spetsial'nostei pid chas vyvchennia anhlomovnoho komunikatyvnoho kursu "Social English Studies" [Application of Interactive Teaching Methods in the Formation of Communicative Competence of Students of Non-Linguistic Specialties During the Study of the English Communication Course “Social English Studies”]. In Psykholohiya ta pedahohika: neobkhidnist' vplyvu nauky na rozvytok praktyky v Ukraini. Materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 109–113). Lviv: GO "Lvivska pedahohichna spilnota" [in Ukrainian]
Kuza, A. M. (2023). Interaktyvni metody navchannia na zaniattiakh z ukrainskoi movy za profesiynym spriamuvanniam [Interactive Teaching Methods in Ukrainian Language Classes for Specific Purposes]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk – Topical Issues of the Humanities, 61, 232–237 [in Ukrainian].
Kulbabska, Yu. V. (2021). Interaktyvni metody navchannia v kursi ukrainskoi movy za profesiynym spriamuvanniam [Interactive Teaching Methods in the Course of Ukrainian Language for Specific Purposes]. Naukovi zapysky – Scientific notes, 15(2), 102–115 [in Ukrainian].
Mezhuieva, I. Yu. (2020). Interaktyvni tekhnolohii v navchanni inoziemnoi movy v tekhichnomu vyshchomu navchal'nomu zakladi [Interactive Technologies in Foreign Language Teaching in Technical Higher Education Institutions]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernads'koho. Seriia: Filolohiia. Sotsial'ni komunikatsii – Scientific Notes of Vernadsky Kyiv Polytechnic National University. Series: Philology. Social Communications, 31(70), 128–132 [in Ukrainian].
Miahkota, I. V. (2022). Vykorystanniu interaktyvnykh metodiv navchannia na zaniattiakh iz dyscypliny "Ukrainska mova (za profesiynym spriamuvanniam)" prysviacheni pratsi [The Use of Interactive Teaching Methods in Classes of the Discipline “The Ukrainian Language (for Specific Purposes)”. Devoted Works. Molodyi vchenyi (Seriya “Pedahohichni nauky”) – Young Scientist (Series “Pedagogical Sciences”), 6, 15–18 [in Ukrainian].
Nesterchuk, O. H. (2023). Vykorystannia interaktyvnykh metodiv u vykladanni kursu “Ukrainska mova za profesiynym spriamuvanniam” [The Use of Interactive Teaching Methods in the Course “The Ukrainian Language for Specific Purposes”]. In Ukrainska mova v suchasnomu naukovomu vymiri. Materialy II Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii – The Ukrainian Language in the Modern Scientific Dimension. Proceedings of the II International Scientific Conference (pp. 132–135). Lutsk: Lesya Ukrainka Volyn National University [in Ukrainian].
Pankevych, O. O. (2013). Interaktyvni metody yak zasib pidvyshchennia efektyvnosti pidhotovky fakhivtsiv u vyshchykh tekhichnykh navchal'nykh zakladakh [Interactive Methods as a Means of Improving the Efficiency of Training Specialists in Higher Technical Educational Institutions]. In Informatsiina osvita ta profesiyno-komunikatyvni tekhnolohii XXI stolittia. Materialy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Information Education and Professional Communication Technologies of the XXI Century. Proceedings of the VI International Scientific and Practical Conference (pp. 364–371). Odesa, Ukraina: ONU im. I. I. Mechnykova [in Ukrainian].
Pozdran, Yu. V., Zozulia, I. Ye., & Franchuk, N. L. (2020). Suchasni tendentsii v metodytsi vykladannia ukrainskoi movy za profesiynym spriamuvanniam [Modern Trends in the Methodology of Teaching Ukrainian Language for Professional Purposes. Zakarpatski filolohichni studii – Transcarpathian Philological Studies, 1(13), 94–98 [in Ukrainian].
Pometun, O. I. (2007). Entsyklopediia interaktyvnoho navchannia [Encyclopedia of Interactive Learning]. Kyiv: A.S.K [in Ukrainian].
Pometun, O. I., & Pyrozhenko, L. V. (2002). Interaktyvni tekhnolohii navchannia: teoriia, praktyka, dosvid [Interactive Teaching Technologies: Theory, Practice, Experience]. Kyiv: A.S.K [in Ukrainian].
Semenova, A. V. (Ed.). (2006). Slovnyk-dovidnyk z profesiinoi pedahohiky [Dictionary-Guide of Professional Pedagogy]. Odesa: Palmyra [in Ukrainian].
Sisoieva, S. O. (2011). Interaktyvni tekhnolohii navchannia doroslykh: navchal'no-metodychnyi posibnyk [Interactive Teaching Technologies for Adults: a Tutorial]. Kyiv: VD "EKMO" [in Ukrainian].
Siroshtan, O. V. (2012). Interaktyvni metody navchannia v protsesi profesiinoi pidhotovky [Interactive Methods of Teaching in the Process of Professional Training]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 70‑72 [in Ukrainian]. 22. Sichkaruk, O. I. (2006). Interaktyvni metody navchannia u vyshchii shkoli [Interactive Teaching Methods in Higher Education]. Kyiv: Takson [in Ukrainian].
Tomashevska, M. O. (2017). Vykorystannia interaktyvnykh metodiv navchannia pry pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv u vyshchomu navchalnomu zakladi [The Use of Interactive Teaching Methods in the Training of Future Educators in Higher Education]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 8, 178–188 [in Ukrainian].
DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2025.62.18
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.