ГОМЕОТЕЛЕВТ В УКРАЇНСЬКОМУ ПОЕТИЧНОМУ МОВЛЕННІ ІІ ПОЛОВИНИ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

О. О. Тєлєжкіна

Анотація


Автор пропонованої статті здійснює спробу з’ясувати особливості реалізації гомеотелевта як стилістичної фігури в мові української поезії ІІ половини ХХ – початку ХХІ століття. У роботі сформульоване визначення поняття «гомеотелевт», виокремлені різновиди гомеотелевта за такими ознаками, як морфемний вияв повторюваних елементів, синтаксична функція однорідних членів, їх контактність у реченні й розташування в тексті. Визначено, що аналізований увиразнювальний засіб виявляє значний текстотвірний потенціал як на рівні створення мікроконтексту, так і на рівні організації смислово завершеного і самодостатнього тексту.

Ключові слова: українське поетичне мовлення, стилістична фігура, увиразнювальний засіб, гомеотелевт, мікроконтекст, текст, текстотвірний потенціал.

 

Despite the prevalence of homeotheleuton as a stylistic means of expression in Ukrainian poetic speech, researchers of our country have not paid enough attention to it yet. It is not even mentioned in stylistics textbooks, dictionaries of linguistic and literary terms, though occasionally appear researches on the expressive means of French language space. On the grounds of the Ukrainian language, such studies were not conducted, so that determines the relevance of the problem. The purpose of the proposed study is to clarify the peculiarities of the implementation of homeotheleuton as a stylistic figure in the language of Ukrainian poetry of the second half of the XX century and the beginning of the XXI century. In order to achieve the defined goal, the following tasks have been performed: the definition of the term «homeotheleuton» has been formulated, the types of homeotheleuton have been singled out for such features as the morphemic detection of repeating elements, the syntactic function of homogeneous members, their contact in the sentence and their location in the text. The author concludes that homeotheleuton is a productive figure of stylistic syntax, actively represented in the Ukrainian poetry of the second half of the XX - the beginning of the XXI century. In the analyzed works, the following types of homeotheleuton were discovered: a) simple and combined (by morphemic detection of repetitive elements); b) contact and distant (by contact in the sentence); c) horizontal, vertical and diagonal (by «spatial» placement in the text); d) all possible members of sentence, which have homogeneity in the corresponding microcontext, are represented by executable syntactic function. Homeotheleuton shows a significant text creation potential both at the level of creating a microcontext, and at the level of organization of semantically complete and self-sufficient text.

Key words: Ukrainian poetic speech, stylistic means of expression, homeotheleuton, microcontext, text, text creation potential.


Повний текст:

PDF

Посилання


Береговская Э. М. Очерки по экспрессивному синтаксису. Москва: Родос, 2004. 204 с.

Загнітко А. Словник сучасної лінгвістики: поняття і терміни: У 4 т. Донецьк: ДонНУ, 2012. Т. 1. 402 c.

Кісьміна К. О. Використання стилістичних фігур у скетчах Р. [Електроний ресурс] Мовні і концептуальні картини світу. 2014. Вип. 47(1). С. 435 – 443. URL: philology.knu.ua/files/library/movni_i_konceptualni/47-1/51.pdf (дата звернення: 15.02.2017).

Кісьміна К. О. Мовні засоби створення ефекту комічного в скетчі [Електроний ресурс] Мовні і концептуальні картини світу. 2013. Вип. 43(2). С. 181 – 186. URL: http://nbuv.gov.ua (дата звернення: 15.03.2017).

Кузнецова A. A. Гомеология. Культура русской речи: Энциклопедический словарь-справочник /Под ред. Л. Ю. Иванова, А. П. Сковородникова, E. H. Ширяева и др. Москва: Флинта: Наука, 2003. С. 137.

Маноли И. З. Лексикографическое описание терминов стилистики и поэтики французского языка. Кишинев: Штиинца, 1983. 144 с.

Толстоус Н. В. Гомеотелевт: формы и функции во французской поэзии ХХ века. Вестник ТГУ. Гуманитарные науки. Филология. 2007. Вып. 7 (51). С. 90 – 96.

Толстоус Н. В. Лингвостилистическая природа гомеотелевта (на материале французской художественной речи XX века): автореф. дисс. … на соискание уч. степени канд. филол. наук: 10.02.05. Смоленск, 2011. 21 с.

Хазагеров Т. Г., Ширина Л. С. Общая риторика. Словарь риторических приемов. Ростов н/Дону: Феникс, 1999. 320 с.

Bacry P. Les figures de style et d’autres procédés stylistiques. Paris: Belin, 1992. 336 p.

Cuddon J. A. The Penguin dictionary of literary terms and literaiy theory. London: Penguin books, 1992. 1051 p.

Dictionary of world literary terms. Forms, technique, criticism. Boston: The writer, inc. Publishers, 1970. 466 p.

Grand Larousse de la langue française en sept volumes. 3-ème v. Paris: Librairie Larousse, 1986. 6730 p.

Le Grand Robert de la langue française. Dictionnaire alphabétique et analogique de la langue française de P. Robert. Paris: Le Robert, 1986. V. 5. 1056 p.

Mounin G. Dictionnaire de la linguistique. Paris: Presses Universitaires de France, 1974. 340 p. 16. Oxford Universal English Dictionary on historical principles / Prepared by W. Little. N.Y. Oxford: Oxford University press, 1937. V. 4. 2476 p.

Smouchtchynska I. Stylistique des figures: Les figures non-tropiques: manuel. Kiev: Logos, 2010. 302 p.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1242803

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.