ЛІНГВІСТИЧНА ОСНОВА ПОЕТИЧНОЇ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ (НА ПРИКЛАДІ ПОЕЗІЇ ЮРІЯ ЛЕВІТАНСЬКОГО «ДІТИ»)
Анотація
Стаття присвячена цілісному філологічному аналізу однієї із центральних поезій книги «Кінематограф» Юрія Левітанського. Її зміст інтерпретуємо в межах комплексного міждисциплінарного підходу до дослідження лірики, що пов’язаний з розвитком ідей Харківської філологічної школи. Цілісний (комплексний) філологічний аналіз передбачає вивчення мовної організації тексту та ідіостилю з огляду на вирішення того художнього “надзавдання”, яке висуває перед собою автор. Запропонований підхід поєднує лінгвістичний і літературознавчий вектори дослідження поезії, вивчення лінгвістичної організації тексту з урахуванням інтертекстуальних та автоінтертекстуальних взаємодій і поетичної традиції, тобто дослідження тексту, що “занурений у життя”. Інтерпретацію поезії здійснено на основі аналізу мовної будови тексту, місця ліричного твору в художньому просторі, який створений автором, у поетичному дискурсі, і це дає змогу зануритися в змістове наповнення твору, у процес формування його поетичного смислу, передбачити можливу читацьку апперцепцію. Схарактеризовано основні образи-символи твору (дерево, птах, небо, дім, дим), динаміку смислових трансформацій (птах – небо, дім – дим, війна – дим), установлено зв’язок тематики та проблематики поезії з іншими творами книги поезій «Кінематограф». Розглянуті метонімічні переноси, характерні для поезії Левітанського цього періоду. Сформульовано гіпотезу, згідно з якою поезія «Діти» виступає як пролог до книги поезій «Листи до Катерини...», у якій послідовно. розкривається тема дитинства. Стверджується, що образи-символи поезії, проаналізованої в роботі, є ключовими словами поетичного ідіостилю Юрія Левітанського. Лінгвопоетичний аналіз створює доказову базу для характеристик символічного кола, основних мотивів, тематики й проблематики лірики поета.
Ключові слова
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Gulak, A. T. (2019). Interpretaciya kak sostavnaya chast' stilisticheskogo issledovaniya xudozhestvennogo proizvedeniya [Interpretation as an integral part of the stylistic study of a work of art]. V Gulak, A. T. Stilisticheskij analiz xudozhestvennogo teksta – Stylistic analysis of a literary text (pp. 43–56). Xar'kov: Izd. Ivanchenko I. S. [in Russian].
Kozlova, A. G. (2019). Muzyka v poe'zii Yuriya Levitanskogo [Music in the poetry of Yuri Levitansky]. Russkaya filologiya. Vestn. Xar'k. nac. ped. un-ta imeni G. S. Skovorody – Russian philology. Bulletin of G. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2 (68), 39–44 [in Russian].
Koloda, D. V. (2011). Poetychnyi syntaksys Yuriia Levitanskoho: realizatsiia pryntsypu kinematohrafichnosti [Yuri Levitansky's poetic syntax: implementation of the principle of cinematography]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: KhNPUimeni H. S. Skovorody [іn Ukrainian].
Koloda, D. V. (2010). Substantivnye ryady v lirike Yuriya Levitanskogo [Substantive lines in the lyrics of Yuri Levitansky]. Russkaya filologiya. Vestn. Xar'k. nac. ped. un-ta imeni G. S. Skovorody – Russian philology. Bulletin of G. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 3–4 (43), 14–17 [in Russian].
Ozhegov, S. I. (1984). Slovar' russkogo yazyka [Russian Dictionary] (16th ed.). Moskva: Rus. yaz. [in Russian].
Ruptash, O. V. (2015). Poniattia smyslu v humanitarnii naukovii paradyhmi znannia [The concept of meaning in the humanitarian scientific paradigm of knowledge]. Chernivtsi: ChNU [іn Ukrainian].
Skorobogatova, E. A. (2012). Grammaticheskie znacheniya i poe'ticheskie smysly: poe'ticheskij potencial russkoj grammatiki (morfologicheskie kategorii i leksiko-grammaticheskie razryady imeni) [Grammatical meanings and poetic meanings: the poetic potential of Russian grammar (morphological categories and lexical and grammatical categories of the name)]. Xar'kov: NTMT [in Russian].
Skorobogatova, E. A. (2021). Grammaticheskoe predstavlenie ponyatiya polnoty v russkoyazychnom poe'ticheskom diskurse [Grammatical representation of the concept of completeness in Russian poetic discourse]. Visn. Khark. nats. ped. un-tu imeni H. S. Skovorody. Seriia «Literaturoznavstvo» – Bulletin of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Series «Literary Studies», 2 (98), 168–192 [in Russian].
Stepanchenko, I. I. (2013). Paradigmaticheskij analiz leksiki xudozhestvennogo proizvedeniya s pozicij lingvisticheskogo funkcionalizma [Paradigmatic analysis of the vocabulary of an artistic work from the standpoint of linguistic functionalism]. Metodolohiia ta istoriohrafiia movoznavstva. Materialy mizhnarodnoi nauk.-prakt. konf. – Methodology and historiography of linguistics. Materials of the international scientific and practical conference (рр. 316–320). Sloviansk: DDPU [in Russian].
Statsenko, O. M. (2017). Nominatsii yizhi, tepla, bezpeky v konteksti naivnoi katehoryzatsii svitu [Nominations of food, warmth, safety in the context of naive categorization of the world]. Linhvistychni doslidzhennia –
Linguistic studies, 46, 22–27 [іn Ukrainian].
Siuta, Н. M. (2009). Paronimichna atraktsiia yak norma tekstotvorennia u poezii niu-yorkskoi hrupy. Nauk. pr. Kamianets- Podil. nats. un-tu imeni Ivana Ohiienka. Seriia «Filolohichni nauky» – Scientific works of Ivan Ohienko Kamianets-Podilskyi National University. Series «Philological Sciences», 20, 649–653 [іn Ukrainian].
Toporov, V. N. (2010). Mirovoe derevo: universal'nye znakovye kompleksy [World tree: universal sign complexes]. (Vol. 1). Moskva: Rukopisnye pamyatniki Drevnej Rusi [in Russian].
E'pshtejn, M. N. (2007). Stixi i stixii. Priroda v russkoj poe'zii XVIII–XX vv. [Poems and elements. Nature in Russian poetry of the 18th–20th centuries]. Samara: Izdatel'skij dom «BAXRAX-M [in Russian].
DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2022.57.08
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.