МУЗИКА І СЛОВО В РОМАНІ ДІНИ РУБІНОЇ «БІЛА ГОЛУБКА КОРДОВИ»

Е. В. Внукова

Анотація


Стаття присвячена аналізу «музичного» шару роману Діни Рубіної «Біла голубка Кордови». Автор статті дойшов висновку, що цей шар представлений цілою низкою інтермедіальних посилань (intermedial references – І. Раєвська), які реалізовані на різних рівнях тексту. Відповідно до класифікації, запропонованої В. Вульф, їх можна також позначити поняттям «інтермедіальна тематизация». Інтермедіальні посилання виконують у романі Рубіної в першу чергу характерологічну функцію, маючи при цьому найрізноманітніші форми: ім’я персонажа, опис виконання музичного твору або танцювального номера, музичні метафори і порівняння як частина портретної характеристики персонажа тощо. Випадки включення в текст твору слів пісні розглядаються як приклади інтрамедіальності. Музичні прийоми застосовуються для організації художнього світу «Білої голубки Кордови», стають засобом характеристики просторового середовища, у якому розгортається дія. Основу архітектоніки роману становить діалог між головним героєм – художником Кордовіним, який сприймає світ у якості мальовничого полотна, і наратором – професійним музикантом, для якого світ – це гармонія звуків і ритмів. Музичні прийоми визначають будову сюжету, що складається із взаємодії окремих тем, розвиток яких імітує розгортання музичних лейтмотивів і визначає специфіку композиції твору, яку можна порівняти з музичної симфонією. Принципи організації роману, запозичені з інших видів мистецтва – музики, живопису, кінематографу – розглядаються автором статті в якості перспективи подальшого дослідження поетики твору.

Ключові слова: інтермедіальність, інтрамедіальність, музичний екфрасіс, Діна Рубіна, «Біла голубка Кордови».


Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Girshman M.M. Ritm hudozhestvennoj prozy [The rhythm of fi ction]. Moskva: Sov. pisatel’, 1982. 368 p.

Zueva G.S. Zhivopisnyj ehkfrasis kak sposob sozdaniya obraza geroyakhudozhnika v proze Diny Rubinoj [Picturesque ecfrasis as a way to create the image of a hero-artist in prose by Dina Rubina]: diss. na soiskanie uchenoj stepeni kand. fi lol. nauk: special’nost’ 10.01.01 Russkaya literatura. Tambov, 2018. 174 p.

Il’in I.P. Poststrukturalizm. Dekonstruktivizm. Postmodernizm [Poststructuralism. Deconstructivism. Postmodernism]. Moskva: Intrada, 1996. 256 p.

Maklyuehn M. Ponimanie media [Media understanding]. Translated from Eng. V. Nikolaev. Moskva; Zhukovskij: KANON-press-C., Kuchkovo pole, 2003. 464 p.

Rubina D. Belaya golubka Kordovy [Ehlektronnyj resurs]. Pdf

Higgins D. Intermedia. In: Something Else Newsletter, Vol. 1, No. 1, 1966.

Mitchell,W. J. T. Picture Theory: Essays on Visual and Verbal Representation. Chicago, London, University of Chicago Press, 1994. 462 p.

Rajewsky I.O. Intermediality, intertextuality, and remediation: A literary perspective on intermediality. Intermédialités: Histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques = Intermediality: History and theory of the arts, literature and technologies. Montréal, 2005. N 6. P. 43–64.

Schröter J. Discourses and Models of Intermediality. CLCWeb: Comparative Literature and Culture. 2011. Vol. 13. Iss. 3. URL: http://dx.doi. org/10.7771/1481-4374.1790

Wolf W. Intermediality Revisited: Refl ections on Word and Music Relations in the Context of a General Typology of Intermediality. Word and Music Studies. Amsterdam: Rodopi, 2002. Pp. 13–34.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2019.4.94.02

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.

Коментарі цієї статті

Дивитися всі коментарі