ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ «ДОРОСЛІСТЬ» У КРАЇНАХ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ

А. В. Боярська-Хоменко

Анотація


У статті здійснено аналіз поняття «дорослість», висвітлено теоретичні основи та підходи до визначення дефініцій «доросла людина» та «дорослий учень» у педагогічній теорії й нормативно-правових документах країн Центральної та Східної Європи (Австрія, Болгарія, Німеччина, Польща, Румунія, Чехія, Україна). Відображено різні підходи до розуміння зазначених понять, зокрема соціальний, економічний, юридичний, біологічний, психологічний. Представлено дискусійні аспекти у розумінні поняття дорослості в психолого-педагогічній літературі різних країн. Розглянуто підходи до розуміння та можливості ототожнення понять «дорослість» і «зрілість» на прикладі європейських країн.

Ключові слова: дорослість, доросла людина, дорослий учень, освіта дорослих, країни Центральної та Східної Європи.

 

В статье проведен анализ понятия «взрослость», освещены теоретические основы и подходы к определению дефиниций «взрослый» и «взрослый ученик» в педагогической теории и нормативно-правовых документах стран Центральной и Восточной Европы (Австрия, Болгария, Германия, Польша, Румыния, Чехия, Украина). Отображены различные подходы к пониманию указанных понятий, в частности социальный, экономический, юридический, биологический, психологический. Представлены дискуссионные аспекты в понимании понятия взрослости в психолого-педагогической литературе разных стран. Рассмотрены подходы к пониманию и возможности отождествления понятий «взрослость» и «зрелость» на примере европейских стран.

Ключевые слова: взрослость, взрослый человек, взрослый ученик, образование взрослых, страны Центральной и Восточной Европы

 

The educational system of Ukraine is at the stage of active reformation and entry into a single world educational space. The regulation of the legislative framework, the development of pedagogical theory and practice, the active use of valuable pedagogical experience of the leading countries of the world promotes the integration of Ukraine into a single educational space. In recent years, adult education is gaining in popularity in Ukraine. Adult population of the Ukrainian state is convinced that education acquired in youth, whether higher or technical, today does not satisfy their needs. In the article, the scientific and pedagogical justification of the concept «adulthood» has been analyzed, the theoretical foundations and approaches to the definitions of the concept «adult learner» in the pedagogical theory and regulatory documentation of the countries of Central and Eastern Europe (Austria, Bulgaria, Germany, Poland, Romania, the Czech Republic, Ukraine) have been disclosed. Different approaches to understanding of the above mentioned concept have been represented. They are social, economical, legal, biological, psychological. The tree stages adulthood (young adult, middle aged and senior) have been generalized. We have compered the age when people can be officially recognized adults with a real period of their mental, physical and social maturity. The indicators of been an adult are: biological age; mental, physical and social maturity; civil capacity which is recognized by the state and society; involment in working activity. Debating points in understanding the concept «adulthood» in psychological and pedagogical literature of different countries have been represented. The approaches to understanding and possibilities to identify the concepts «adulthood» and «maturity» on the example of the European countries. Adult person is a person who has reached the physiological, psychological and social maturity, has a certain life experience, is aware of the self and his identity, participates in such spheres of life as work, family life, social activity.

Keywords: adulthood, adult, adult learner, adult learning, countries of Central and Eastern Europe.

Повний текст:

PDF

Посилання


Davies Patricia Pedagogy – «The Science of Education» – a speculative analysis of the concept // Journal Plus Education. Arad., Vol VI (2010), No. 2, pp. 15 – 24

Hajduk E. Kulturowe wyznaczniki biegu życia. Warszawa: Wydawnictwo Żak, 2001. 199 s.

Harney K. Erwachsener // Wörterbuch Erwachsenenpädagogik. Heilbrunn, 2001. 98 s.

Hartl P., Hartlová H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. 1. vyd. 776 s.

Histone M., Stroebe W. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. 1. vyd. 324 s.

Kade J. Erwachsene // Handbuch Sozialarbeit, Sozialpädagogik. München, 2005. s. 403–410

Lerch S. Erwachsenes Leben als Lernen Eine Analyse bildungspolitischer Dokumente // Мagazin thema forum, 2013. T. IV. s. 33-36

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Toruń, 2005. 260 s.

Meulemann H. Ankunft im Erwachsenenleben. Identitätsfindung und Identitätswahrung in der Erfolgsdeutung einer Kohorte ehemaliger Gymnasiasten von der Jugend bis zur Lebensmitte // ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation. Gießen, 2001. № 1. S. 45-59

Peterková M. Období dospělosti. Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.psychotesty.psyx.cz/pdf/pdf-tpsyx-dospelost.pdf

Pietrasiński Z. Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1990. 187 s.

Słownik języka polskiego PWN. Warsawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. Wydania ІІІ. 1360 s.

Sozialgesetzbuch (SGB) – Achtes Buch (VIII). Kinder- und Jugendhilfe - (Artikel 1 des Gesetzes v. 26. Juni 1990, BGBl. I S. 1163) § 7 Begriffsbestimmungen. Елетронний ресурс. Режим доступу: https://www.gesetze-im-internet.de/sgb_8/__7.html

Szarota Z. W poszukiwaniu tożsamości andragogiki – próba organizacji wiodących pojęć oświaty dorosłych // Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych. Radom, 2007. S. 56 - 64

Urbańczyk F. Dydaktyka dorosłych. Wrocław: Ossolineum, 1973. 511 s.

Urbański-Korż R. Etyka prostomyślności jako aksjologiczna oferta andragogiki // Kompetencje społeczne dorosłych. Poznań–Toruń: Edytor, 2000. 231 s.

Volljährigkeit – Definition gemäß § 2 BGB und die Bedeutung im Strafrecht. Елетронний ресурс. Режим доступу: https://www.juraforum.de/lexikon/volljaehrigkeit

Александров Ю. В. Психологія розвитку : Навчальний посібникю Х. : ФОП Панов А.М., 2015. 345 с.

Катански Ч. Андрагогически подход към качеството и ефективността на професионалното обучение на възрастни (ретроспективно изследване) // Bulgarian Journal of Science and Education Policy (BJSEP), Volume 3, Number 1, 2009. с. 68 – 94

Лук’янова Л. Б. Дорослість як базова категорія андрагогіки // Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 2010. Вип. 2. с. 20-29

Рекомендация о развитии образования взрослых, принятая Генеральной конференцией на ее 19-й сессии, Найроби, 26 ноября 1976 г. Париж: ЮНЕСКО, 1976.

REFERENCES

Davies Patricia Pedagogy – «The Science of Education» – a speculative analysis of the concept (2010) // Journal Plus Education. Arad., Vol VI, No. 2, pp. 15 – 24

Hajduk, E. (2001) Kulturowe wyznaczniki biegu życia [Cultural determinants of the course of life]. Warszawa: Wydawnictwo Żak. 199 s. (in Polish)

Harney, K. (2001) Erwachsener [Аdult]. Іn: Wörterbuch Erwachsenenpädagogik, Heilbrunn, S. 98 (in German)

Hartl, P., Hartlová, H. (2000) Psychologický slovník [Psychological Dictionary]. Praha: Portál. 1. vyd. 776 s. (in Czech)

Histone, M., Stroebe, W. (2006) Sociální psychologie [Social psychology]. Praha: Portál. 1. vyd. 324 s. (in Czech)

Kade, J. (2005) Erwachsene [Adults]. Іn: Handbuch Sozialarbeit, Sozialpädagogik. München, S. 403–410 (in German)

Lerch, S. (2013) Erwachsenes Leben als Lernen Eine Analyse bildungspolitischer Dokumente [Adult life as learning An analysis of education policy documents]. Іn: Magazin thema forum, T.IV s. 33-36 (in German)

Matlakiewicz, A., Solarczyk-Szwec, H. (2005) Dorośli uczą się inaczej [Adults learn differently]. Toruń. 260 s. (in Polish)

Meulemann Heiner Ankunft im Erwachsenenleben. Identitätsfindung und Identitätswahrung in der Erfolgsdeutung einer Kohorte ehemaliger Gymnasiasten von der Jugend bis zur Lebensmitte (2001) [Meulemann Heiner arrival in adult life. Identity finding and identity preservation in the success interpretation of a cohort of former high school students from youth to middle of life] // ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation. S. 45-59 (in German)

Peterková, M. Období dospělosti [Adulthood]. Retrieved from: http://www.psychotesty.psyx.cz/pdf/pdf-tpsyx-dospelost.pdf (in Czech)

Pietrasiński, Z. (1997) Rozwój człowieka dorosłego [The development of an adult man]. Warszawa: Wiedza Powszechna.187 s. (in Polish)

Słownik języka polskiego PWN (2007) [Dictionary of the Polish language]. Warsawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wydania ІІІ. 1360 s. (in Polish)

Sozialgesetzbuch (SGB) - Achtes Buch (VIII) - Kinder- und Jugendhilfe [Social Code (SGB) - Eighth Book (VIII) - Child and Youth Services] (Artikel 1 des Gesetzes v. 26. Juni 1990, BGBl. I S. 1163) § 7 Begriffsbestimmungen. Retrieved from: https://www.gesetze-im-internet.de/sgb_8/__7.html (in German)

Szarota, Z. (2007) W poszukiwaniu tożsamości andragogiki – próba organizacji wiodących pojęć oświaty dorosłych [In search of the identity of andragogy - an attempt to organize leading concepts of adult education] // Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych. Radom. S. 56 – 64 (in Polish)

Urbańczyk, F. (1973) Dydaktyka dorosłych. Wrocław: Ossolineum. 511 s. (in Polish)

Urbański-Korż, R. (2000) Etyka prostomyślności jako aksjologiczna oferta andragogiki [Ethics of pure-mindedness as an axiological offer of andragogy] // Kompetencje społeczne dorosłych. Poznań–Toruń: Edytor. 231 s. (in Polish)

Volljährigkeit - Definition gemäß § 2 BGB und die Bedeutung im Strafrecht [Age of majority - definition according to § 2 BGB and the meaning in the criminal law]. Retrieved from: https://www.juraforum.de/lexikon/volljaehrigkeit (in German)

Aleksandrov, Yu. V. (2015) Psykholohiia rozvytku [Psychology of development]. Kharkiv: FOP Panov A.M. 345 s. (in Ukranian)

Katanski, Ch. (2009) Andragogicheski podhod k’m kachestvoto i efektivnostta na profesionalnoto obuchenie na v’zrastni (retrospektivno izsledvane) [An Andragogical Approach to the Quality and Efficiency of Adult Vocational Training (Retrospective Study)] // Bulgarian Journal of Science and Education Policy (BJSEP), Volume 3, Number 1. с. 68 – 94 (in Bulgarian)

Luk'yanova, L.B. (2010) Doroslist yak bazova kategoriya andragogiky [Adolescence as the basic category of androgology] // Osvita doroslyx: teoriya, dosvid, perspektyvy. Vyp. 2. s. 20-29 (in Ukranian)

Rekomendatsyia o razvytyy obrazovanyia vzroslыkh, pryniataia Heneralnoi konferentsyei na ee 19-i sessyy [Recommendation on the Development of Adult Education adopted by the General Conference at its 19th session] Nairoby, 26 noiabria 1976 h. Paryzh: YuNESKO. (in Russian)




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1410184

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.