ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ «МОВНА ОСВІТА» У ВІТЧИЗНЯНІЙ ТА ЗАРУБІЖНІЙ НАУЦІ
Анотація
У статті досліджено сутність поняття «мовна освіта» у вітчизняній та зарубіжній, зокрема, грецькій науці. Проаналізовано погляди вчених на мету, завдання, структуру мовної освіти. З’ясовано, що як вітчизняні, так і більшість грецьких учених розглядають мовну освіту як цінність (держави, суспільства, особистості), як систему, як процес і як результат. Приблизно однаковим є представлення структури мовної освіти, яка відповідає основним етапам навчально-виховного процесу, охоплюючи дошкільну, шкільну і вищу освіту як державного, так і приватного секторів. Однак спостерігаються деякі розбіжності у виділенні провідних напрямів мовної освіти. Зокрема, українські вчені виділяють, як правило, три напрями (навчання державної мови; навчання рідної мови; навчання іноземної мови), натомість грецькі дослідники обов’язково додають ще один – навчання державної мови (новогрецької) як іноземної.
Ключові слова: мовна освіта, мета, завдання, структура, цінність, система, процес, результат.
В статье исследована сущность понятия «языковое образование» в отечественной и зарубежной, в частности, греческой науке. Проанализированы взгляды ученых на цели, задачи, структуру языкового образования. Выяснено, что как отечественные, так и большинство греческих ученых рассматривают языковое образование как ценность (государства, общества, личности), как систему, как процесс и как результат. Примерно одинаковым является представление структуры языкового образования, которая соответствует основным этапам учебно-воспитательного процесса, включая дошкольное, школьное и высшее образование как государственного, так и частного секторов. Однако наблюдаются некоторые различия в выделении ведущих направлений языкового образования. В частности, украинские ученые выделяют, как правило, три направления (обучение государственному языку, обучение родному языку, обучение иностранному языку), в то время как греческие исследователи обязательно добавляют еще одно – обучение государственному языку (новогреческому) как иностранному.
Ключевые слова: языковое образование, цель, задачи, структура, ценность, система, процесс, результат.
The article examines the essence of the concept of «language education» in home and foreign, in particular, Greek science. It has been found out that both home and most Greek scholars view linguistic education as a value, as a system, as a process and as a result. Language education as a value includes the consideration of three axiological blocks: language education as a state value, language education as a social value, language education as a personal value. It is proved that only the harmony in state, social and personal interests in the development of language education in the country, giving it the priority significance at all levels make it possible to achieve of qualitative results in solving not only socio-pedagogical problems, but also problems of socio-cultural nature. It is emphasized that language education by its essence is a process of movement from goal to result, which means the fact of appropriation of all those values that are «generated» in the process of educational activity by the personality, the state and the society. Finally it was found out that at the same time the researchers consider language education as a system that is a part of the educational system as a whole and has its own structure, functions and main components. Hence, the linguistic education of students of institutions of higher education should be regarded as a kind of subsystem of higher professional education that penetrates all areas of training (specialties) in the system of multi-level education, and the quality of professional education depends on the quality of language education. The objectives and the structure of language education are analyzed. It was found out that the researchers of both countries determined not only the development of communicative competence, but also the formation of readiness for further self- study of the language, its use as a means of intercultural communication, as the main tasks of modern language education. The presentation of the structure of language education, which corresponds to the main stages of the educational process, covering pre-school, school and higher education in both public and private sectors, is approximately the same in Ukrainian and Greek sciences. However, there are some differences in the allocation of the leading areas of language education. In particular, Ukrainian scholars usually distinguish three areas (state language teaching, mother tongue instruction, foreign language teaching), while Greek researchers necessarily add another one – teaching the state language (New Greek) as a foreign language.
Keywords: language education, purpose, objective, structure, value, system, process, result.
Повний текст:
PDFПосилання
Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика : учеб. пособие. М., 2006. 336 с.
Дружинина М. В. Формирование языковой образовательной политики университета как фактора обеспечения качества профессионального образования : автореф. дис. … д-ра. пед. наук : 13.00.08. СПб., 2009. 20 с.
Загорулько Л. П. Языковое образование в современных условиях : социально-философский анализ : автореф. дис. … канд. философ. наук : 09.00.11. Красноярск, 2011. 22 c.
Козырев В. А., Черняк В. Д. Современная языковая ситуация и речевая культура : учеб. пособие. М., 2012. 184 с.
Концепція мовної освіти в Україні. URL: osvita.ua/doc/files/news/132/13273/Concept_L_education.doc.
Кузнецова О. Ю. Розвиток мовної освіти у середніх і вищих навчальних закладах Великої Британії другої половини XX століття : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. Харків, 2003. 43 с.
Мазурук Т. А. Языковое образование как процесс познания этнолингвокультуры страны изучаемого языка. URL: http://www.rusnauka.com/3._KAND_2007/Philologia/18523.doc.htm.
Мартинова Р. Ю. Цілісна загальнодидактична модель змісту навчання іноземних мов. Київ, 2004. 456 с.
Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / сост. Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин. М., 2009. 448 с.
Про засади державної мовної політики : Закон України від 3 лип. 2012 р. № 5929-VI. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T125029.html
Семенишена Н. А. Понятие начального языкового образования в методике обучения иностранным язикам. URL: http://www.rusnauka.com/27_NPM_2012/Philologia/1_116711.doc.htm.
КпйлйЬсз Б. РплхглщууЯб кбй глщууйкЮ екрбЯдехуз. Мйб кпйнщнйпглщууйкЮ рспуЭггйуз. ИеуублпнЯкз, 2005. 183 у.
МЮфузт Н. З дйдбукблЯб фзт глюуубт хрь фп рсЯумб фзт ерйкпйнщнйбкЮт рспуЭггйузт. ЕйубгщгЮ уфз иещсЯб кбй фйт фечнйкЭт фпх ерйкпйнщнйбкпэ мпнфЭлпх. БиЮнб, 2004. 316 у.
Мрбмрйнйюфзт Г. РбйдеЯб, екрбЯдехуз кбй глюууб. БиЮнб, 1994. 339 у.
Мрбмрйнйюфзт Г. З Глюууб щт БоЯб. БиЮнб, 1994. 372 у.
МрбулЮт Г. ЕйубгщгЮ уфз дйдбукблЯб фзт глюуубт: мйб уэгчспнз плйуфйкЮ кбй ерйкпйнщнйбкЮ рспуЭггйуз. БиЮнб, 2006. 288 у.
ФпкбфлЯдпх В. Глюууб, ерйкпйнщнЯб кбй глщууйкЮ екрбЯдехуз. БиЮнб, 2004. 310 у.
Хбсблбмрьрпхлпт Б., ЧбфжзубввЯдзт У. З дйдбукблЯб фзт лейфпхсгйкЮт чсЮузт фзт глюуубт: иещсЯб кбй рсбкфйкЮ ецбсмпгЮ. ИеуублпнЯкз, 1997. 348 у.
REFERENCES:
Gal`skova N. D., Gez N. Y`. The theory of teaching foreign languages. Linguodidactics and methodology : ucheb. posoby`e. M., 2006. 336 s.
Druzhy`ny`na M. V. Formation of the University's linguistic educational policy as a factor for ensuring the quality of vocational education : avtoref. dy`s. … d-ra. ped. nauk : 13.00.08. SPb., 2009. 20 s.
Zagorul`ko L. P. Linguistic education in modern conditions: socio-philosophical analysis: : avtoref. dy`s. … kand. fy`losof. nauk : 09.00.11. Krasnoyarsk, 2011. 22 s.
Kozіrev V. A., Chernyak V. D. Modern linguistic situation and speech culture: ucheb. posoby`e. M., 2012. 184 s.
Concept of language education in Ukraine. URL: osvita.ua/doc/files/news/132/13273/Concept_L_education.doc.
Kuzneczova O. Yu. Development of language education in secondary and higher education institutions of the UK in the second half of the XX century : avtoref. dy`s. … d-ra ped. nauk : 13.00.01. Xarkiv, 2003. 43 s.
Mazuruk T. A. Linguistic education as a process of knowledge of the ethnolinguistic culture of the country of the language under study. URL: http://www.rusnauka.com/3._KAND_2007/Philologia/18523.doc.htm.
Marty`nova R. Yu. A holistic, general-purpose model of the content of the teaching of foreign languages. Ky`yiv, 2004. 456 s.
New dictionary of methodological terms and concepts (theory and practice of teaching languages) / sost. Э. G. Azy`mov, A. N. Shhuky`n. M., 2009. 448 s.
On the Principles of the State Language Policy: The Law of Ukraine dated July 3. 2012 № 5929-VI. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T125029.html
Semeny`shena N. A. The concept of elementary language education in the methods of teaching foreign languages. URL: http://www.rusnauka.com/27_NPM_2012/Philologia/1_116711.doc.htm.
Koiliбri A. Polyglossнa kai glossikн ekpaнdefsi. Mia koinonioglossikн prosйngisi. Thessalonнki, 2005. 183 s.
Mнtsis N. I didaskalнa tis glуssas ypу to prнsma tis epikoinoniakнs prosйngisis. Eisagogн sti theorнa kai tis technikйs tou epikoinoniakoъ montйlou. Athнna, 2004. 316 s.
Bampiniуtis G. Paideнa, ekpaнdefsi kai glуssa. Athнna, 1994. 339 s.
Bampiniуtis G. I Glуssa os Axнa. Athнna, 1994. 372 s.
Baslнs G. Eisagogн sti didaskalнa tis glуssas: mia sэnchroni olistikн kai epikoinoniakн prosйngisi. Athнna, 2006. 288 s.
Tokatlнdou V. Glуssa, epikoinonнa kai glossikн ekpaнdefsi. Athнna, 2004. 310 s.
Haralampуpoulos A., Chatzisavvнdis S. I didaskalнa tis leitourgikнs chrнsis tis glуssas: theorнa kai praktikн efarmogн. Thessalonнki, 1997. 348 s.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1410229
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.