ПРОБЛЕМИ ГАРМОНІЙНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ІСТОРІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ
Анотація
У статті викладено витоки проблеми гармонічного виховання дітей дошкільного віку. Наведено думки вчених, які займалися вирішенням цієї проблеми. Всебічному історико-генетичному аналізу сприяли загальнонаукові, загальнопедагогічні методи дослідження, відомості із філософії, психології, дошкільної педагогіки. Розкрито суть калокагатії, що символізує фізичну, моральну та естетичну довершеність людини на прикладі античної культури та визначено її місце в сучасній педагогіці, зокрема в дошкільній. Виявлено особливості осмислення фізичної, морально-естетичної складових виховання дитини в контексті історичних педагогічних парадигм: традиціоналістської, соціоцентриськой, гуманістичної. Проведений розгляд означеного питання став підставою для визначення головної ідеї – виховання гармонійної людини, в основі якої покладено виховання «краси тіла й духа» та узагальнення накопиченого світового й вітчизняного досвіду на рівні синтезу становлення і розвитку феномену єдності фізичного, морального та естетичного у процесі виховання дитини.
Ключові слова: дитина дошкільного віку, гармонійне виховання, калокагатія, фізичний, моральний, естетичний розвиток, витоки, становлення.
В статье изложены истоки проблемы гармоничного воспитания детей дошкольного возраста во взаимодействии с физическим, нравственным и эстетическим воспитанием. Приведены мнения учёных, которые занимались решением этой проблемы. Всестороннему историко-генетическому анализу способствовали общенаучные, общепедагогические методы исследования, сведения по философии, психологии, дошкольной педагогики. Выявлены особенности осмысления физической, морально-эстетической составляющих воспитания ребёнка в контексте исторических педагогических парадигм: традиционалистской, социоцентриськой, гуманистической. Раскрыто явление калокагатии, что символизирует физическое, моральное и эстетическое совершенство человека на примере античной культуры и определено ее место в современной педагогике, в частности в дошкольной.
Проведённое рассмотрение указанного вопроса стало основанием для определения главной идеи – воспитание гармоничного человека, в основе которого лежит воспитание «красоты тела и духа» и обобщение накопленного мирового и отечественного опыта на уровне синтеза становления и развития феномена единства физического, нравственного и эстетического в процессе воспитания ребёнка.
Ключевые слова: ребёнок дошкольного возраста, гармоническое воспитание, калокагатия, физическое, моральное, эстетическое развитие, истоки, становление.
Today, many scholars believe the most important task is the formation of a new generation of «harmonious people», whose ideal is the unity of personal and national and state interests, the combination of their physical, moral and aesthetic possibilities. Therefore, the issue of increasing the requirement for upbringing and education of the younger generation, namely, preschoolers, becomes of great importance. It is considered that the principle of the harmonious development of children involves the formation of physical, moral, aesthetic components, along with other aspects of education, and, consequently, the implementation of this requirement is the complex physical, moral and aesthetic development of the individual. In view of this, one-sided educational effect on the personality of the preschooler is unacceptable.
The article describes the sources of the problem of harmonious upbringing of preschoolers in conjunction with physical, moral and aesthetic education. The opinions of the scholars who addressed the problem are given. The thorough historical-genetic analysis was promoted by general scientific, general pedagogical methods of research, information on philosophy, psychology, preschool pedagogy. The features of understanding the physical, moral and aesthetic components of childrearing have been revealed in the context of the historical pedagogical paradigms: traditionalistic, sociocentric, and humanistic. The phenomenon of kalokagathia which symbolizes a man’s physical, moral and aesthetic perfection on the example of the ancient culture has been disclosed, and its place in the modern pedagogy, in particular, in preschool one, has been determined. The studying of this issue has led to the definition of the main idea which is the upbringing of a harmonious person based on the formation of the «beauty of the body and spirit» and the generalization of the accumulated world and native experience at the level of synthesis of the formation and development of the phenomenon of the physical, moral and aesthetic harmony in the process of childrearing.
Keywords: preschooler, harmonious upbringing, kalokagathia, physical, moral, aesthetic development, sources, formation.
Повний текст:
PDFПосилання
Каптерев П. Ф. О нравственном закаливании / Задачи семейного воспитания: Избранное. М., 2005. 138 с.
Коменский Я.-А. Материнская школа, или О заботливом воспитании юношества в первые шесть лет / Учитель учителей. Избранное. М. : Карапуз, 2008. 288 с.
Mодзалевский Л. Н. Очерк истории воспитания и обучения с древнего до нашего времени. СПб. : Алетейя, 2000. 429 с.
Песталоцци И. Г. Лебединая песня / Избранные педагогические произведения: в 3 т. М. : Просвещение, 1965. Т. 3. 349 с.
Пирогов Н. И. Избр. пед. сочинения. М. : Издательство Академии педагогических наук РСФСР, 1952 . Т. 1. 702 с.
Руссо Жан-Жак. Эмиль, или О воспитании / Педагогические сочинения: у 2 т. М. : Педагогика, 1981. Т. 1. 653 с.
Современная калокагатия: [http:// kalokagathia.ru/info.asp. (дата звернення 17.07.2017).
Философия гуманизма / М. Л. Злотина, А. И. Яценко, Е. В. Осичнюк и др. К.: Вища школа, 1987. 295 с.
Філософський енциклопедичний словник. К.: Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАНУ, «Абрис», 2002. 744 с.
Формирование духовной культуры студенческой молодёжи / Л. А. Аза, Н. А. Бегека, В. И. Казачков и др. К.: Вища школа, 1990. 110 с.
Фребель Ф. Воспитание человека. М: Просвещение, 1906. Т. 1. С. 469.
REFERENCES
Kapterev, P. F. (2005). O nravstvennom zakalivanii [About moral upbringing]. In Zadachi semeynogo vospitaniya: Izbrannoe [The tasks of family upbringing: Selectas]. Moscow, 138 p. (in Russian).
Komensky, J. A. (2008). Materinskaya shkola, ili O zabotlivom vospitanii yunoshestva v pervyie shest let [Maternal school, or About nurturing education of youth in the first six years]. In Uchitel uchiteley. Izbrannoe [Teachers’ teacher. Selectas]. Moscow: Karapuz, 288 p. (in Russian).
Modzalevskiy, L. N. (2000). Ocherk istorii vospitaniya i obucheniya s drevnego do nashego vremeni [Essay on the history of upbringing and education from the ancient times to the present]. St. Petersburg: Aleteyya, 429 p. (in Russian).
Pestalozzi, J. H. (1965). Lebedinaya pesnya [Swan song]. In Izbrannyie pedagogicheskie proizvedeniya: v 3 t. [Selected pedagogical works: in 3 volumes]. Moscow: Prosveschenie, V. 3, 349 p. (in Russian).
Pirogov, N. I. (1952). Izbrannyie pedagogicheskie sochineniya [Selected pedagogical works]. Moscow: Izdatelstvo Akademii Pedagogicheskih Nauk RSFSR, V. 1, 702 p. (in Russian).
Rousseau, J. J. (1981). Emil, ili O vospitanii [Emile, or On Education]. In Pedagogicheskie sochineniya: v 2 t. [Pedagogical works: in 2 volumes]. Moscow: Pedagogika, V. 1, 653 p. (in Russian).
Sovremennaya kalokagatiya [Modern kalokagathia]. Retrieved from http://kalokagathia.ru/info.asp. (in Russian).
Zlotina, M. L., Yatsenko, A. I. & Osichnyuk, Ye. V. «et al.» (1987). Filosofiya gumanizma [Humanism philosophy]. Kyiv: Vyshcha shkola, 295 p. (in Russian).
Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary]. (2002). Kyiv: Instytut filosofii imeni H.S. Skovorody NANU, “Abrys”, 744 p. (in Ukrainian).
Aza, L. A., Begeka, N. A. & Kazachkov, V. I. «et al.» (1990). Formirovanie duhovnoy kulturyi studencheskoy molodyozhi [Student youth’s spiritual culture formation]. Kyiv: Vyshcha shkola, 110 p. (in Russian).
Frebel, F. (1906). Vospitanie cheloveka [Education of a person]. Moscow: Prosveschenie, V. 1, 469 p. (in Russian).
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1411529
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.