ВИХОВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Чень Цзін

Анотація


У статті розглянуто підходи сучасних науковців до визначення виховного потенціалу музичного мистецтва. Мета статті полягає у визначенні суті та виявленні можливостей виховного потенціалу особистості засобами музичного мистецтва. Проаналізовано наукові позиції щодо впливу музичного мистецтва на формування патріотизму особистості та досліджено ефективні засоби музичного мистецтва: народна, класична та сучасна музика. У процесі наукового пошуку визначено суть поняття «виховний потенціал музичного мистецтва» як дію педагогів здійснювати патріотичне виховання особистості сукупністю усіх наявних засобів музичного мистецтва. Установлено, що вплив музичного мистецтва є і процесом, і результатом суттєвої зміни установок, ціннісних орієнтирів, а також поведінкової активності людини через взаємодію з мистецтвом. До можливостей виховного потенціалу музичного мистецтва віднесено: самовдосконалення, обізнаність та самовираження особистості у галузі музичної культури; спонукання сучасної молоді до того, щоб бути свідомими патріотами своєї держави.

 

Ключові слова: особистість, виховний потенціал, засоби, музичне мистецтво, патріотизм.

 

В статье рассмотрено подходы современных ученых к определению возможностей воспитательного потенциала музыкального искусства. Цель статьи заключается в определении ключевого понятия исследования и возможностей воспитательного потенциала средствами музыкального искусства. Проведен анализ научной литературы в сфере влияния музыкального искусства на формирование патриотизма личности и исследовано эффективные средства музыкального искусства: народная, классическая и современная музыка. В процессе научного поиска определена сущность понятия «воспитательный потенциал музыкального искусства», как действие педагогов совершать патриотическое воспитание личности совокупностью всех средств музыкального искусства. Установлено, что влияние музыкального искусства есть и процессом, и результатом смены установок, целей, а также активности человека через взаимодействие с искусством. К возможностям воспитательного потенциала музыкального искусства отнесено: сомосовершенствование, осведомленность и самовыражение личности в сфере музыкальной культуры; мотивирование современной молодежи к тому, чтобы быть патриотами своей страны.

 

Ключевые слова: личность, воспитательный потенциал, средства, музыкальное искусство, патриотизм.

 

One of the educational problems is the determination of a strategy for the education of the character of schoolchildren, in particular, patriotic education contributes to the development of a high level of patriotic feelings, the preservation of public cultural values, the national historical and cultural achievements and traditions, readiness to do the civil and constitutional duty. One of the effective means of the formation of patriotic education is the musical art, which has unique opportunities for influencing the personality and can change the human conscience.

In the context of the above mentioned, it is equally important to identify the educational potential of musical art. However, the study of the theoretical developments and practice proves the lack of the problem research. The purpose of the article is on the basis of the analysis of scientific literature, to determine the essence and to identify the educational potential of means of musical art.

 The article deals with modern scientists’ approaches to the determination of the capabilities of the educational potential of musical art. The purpose of the article is to determine the key concept of the research and capabilities of the educational potential by means of musical art. The scientific literature in the field of the influence of musical art on the formation of a personality’s patriotism has been analyzed, and the effective means of musical art (folk, classical and modern music) have been investigated. In the process of the scientific research, the essence of the concept “educational potential of musical art” has been defined as a complex of all means of musical art used by teachers in the process of patriotic education. It has been established that the influence of musical art is both a process and a result of changing the orientations, goals, and also a man’s activity through the interaction with art. The possibilities of the educational potential of musical art include a personality’s self-improvement, awareness and self-expression in the field of musical culture; motivating young people to be patriots of their country.

 

Keywords: personality, educational potential, means, musical art, patriotism

Повний текст:

PDF

Посилання


Абрамчук О. В. Патріотичне виховання студентів вищих технічних навчальних закладів : дис... канд. пед. наук : 13.00.07. Тернопіль, 2006. 254 с.

Академічний тлумачний словник української мови [Електронний ресурс]. URL : sum.in.ua.

Ващенко Г. Виховний ідеал: підручник для педагогів, виховників, молоді і батьків: Т. 1. Полтава : Ред. газ. «Полтавський вісник», 1994. 191 с.

Жерновникова О. А., Ван Цзін І. Формування та становлення особистості майбутнього педагога засобами музичного мистецтва. Педагогічний альманах. Херсон, 2017. Вип. 36. С. 208-212.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1977. 324 с.

Лихтварк А. Музеи как образовательные и воспитательные учреждения. Образовательные и воспитательные задачи современного музея / под ред. Л. Г. Оршанского. Санкт-Петербург, 1914. C. 38-45.

Русова С. Вибрані педагогічні твори / упор. передмови О. В. Проскура. К.: Освіта, 1996. 303 с.

Сторонська О. Рух за виховання через мистецтво як напрям німецької реформаторської педагогіки кінця ХІХ – початку ХХ століття. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. Вип. 48. 2014. c. 260-265.

Тупікова Г. А. Підготовка майбутніх учителів до патріотичного виховання школярів засобами українського музичного мистецтва: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Суми, 2018. 298 с.

Larke P.I. Effektive Multikurtural Teachers: Meeting the Challenges of Diverse Classroom Eguity and Exxelence, 1992. Vol.25. №2. P. 133-138.

REFERENCES

Abramchuk, O. V. (2006). Patriotychne vykhovannia studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Patriotic education of students of higher technical educational institutions] (Candidate’s thesis). Ternopil, Ukraine (in Ukrainian).

Akademichnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Academic definition dictionary of the Ukrainian language]. Retrieved from URL: sum.in.ua (in Ukrainian).

Vashchenko, H. (1994). Vykhovnyi ideal: pidruchnyk dlia pedahohiv, vykhovnykiv, molodi i batkiv: T.1. [Educational ideal: a textbook for teachers, educators, youth and parents: Vol. 1]. Poltava: Poltavskyi visnyk, 191p. (in Ukrainian).

Zhernovnykova, O. A. & Van Tszin, I. (2017). Formuvannia ta stanovlennia osobystosti maibutnoho pedahoha zasobamy muzychnoho mystetstva [Formation of the future teacher’s personality by means of musical art]. Pedahohichnyi almanakh, 36, pp. 208-212. Kherson (in Ukrainian).

Leontev, A. N. (1977). Deiatelnost. Soznanye. Lychnost. [Activity. Consciousness. Personality]. Moscow.: Polytyzdat, 324 p. (in Russian).

Lihtvark, A. (1914). Muzei kak obrazovatelnyie i vospitatelnyie uchrezhdeniya. Obrazovatelnyie i vospitatelnyie zadachi sovremennogo muzeya [Museums as educational institutions. Educational tasks of the modern museum]. St. Petersburg, pp. 38-45 (in Russian).

Rusova, S. (1996). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works]. Kyiv: Osvita, 303 p. (in Ukrainian).

Storonska, O. (2014). Rukh za vykhovannia cherez mystetstvo yak napriam nimetskoi reformatorskoi pedahohiky kintsia XIX – pochatku XX stolittia [Movement for education through art as a direction of German reformal pedagogy of the late XIXth – early XXth century]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly, 48, pp. 260-265 (in Ukrainian).

Tupikova, H. A. (2018). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do patriotychnoho vykhovannia shkoliariv zasobamy ukrainskoho muzychnoho mystetstva [Training of future teachers for the patriotic education of pupils by means of Ukrainian musical art] (Candidate’s thesis). Sumy, Ukraine (In Ukrainian).

Larke, P.I. (1992). Effektive Multikurtural Teachers: Meeting the Challenges of Diverse Classroom Eguity and Exxelence,. Vol.25. №2. pp. 133-138 (In English)




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1411533

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.