ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З НЕПОВНОЛІТНІМИ ПРАВОПОРУШНИКАМИ НА ХАРКІВЩИНІ НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Л. А. Штефан, К. Є. Каліна

Анотація


У статті проаналізовано специфіку організації соціально-педагогічної діяльності з неповнолітніми правопорушниками на Харківщині на початку ХХ століття. Установлено, що успішній організації зазначеної діяльності сприяли: прийняття низки нормативних документів; участь державних структур у роботі Міжнародної пенітенціарної комісії та Міжнародних пенітенціарних конгресів; визначення типів спеціальних закладів для неповнолітніх правопорушників; обґрунтування науковцями змісту, принципів, форм та методів  соціально-педагогічного впливу на особистість неповнолітнього правопорушника; благодійна діяльність приватних осіб, земств та товариств; заснування Судів для неповнолітніх; висвітлення зазначених питань на сторінках педагогічних журналів досліджуваного періоду.

 

Ключові слова: соціально-педагогічна діяльність, неповнолітні правопорушники, організація, особливості, Харківщина.

 

В статье проанализирована специфика организации социально-педагогической деятельности с несовершеннолетними правонарушителями в Харьковской области в начале ХХ века. Установлено, что успешной организации указанной деятельности способствовали: принятие ряда нормативных документов; участие государственных структур в работе Международной пенитенциарной комиссии и международных пенитенциарных конгрессов; определение типов специальных учреждений для несовершеннолетних правонарушителей; обоснование учеными содержания, принципов, форм и методов социально-педагогического воздействия на личность несовершеннолетнего правонарушителя; благотворительная деятельность частных лиц, земств и обществ; основания Судов для несовершеннолетних; освещение указанных вопросов на страницах педагогических журналов исследуемого периода.

 

Ключевые слова: социально-педагогическая деятельность, несовершеннолетние правонарушители, особенности, Харьковщина, организация.

 

The article analyzes the specifics of the organization of socio-pedagogical activity with juvenile offenders in the Kharkiv region at the beginning of the XXth century. It has been established that the successful organization of this activity was facilitated by the adoption of a number of governing documents; participation of the government agencies in the work of the International Penitentiary Commission and international penitentiary congresses; determination of types of special institutions for juvenile offenders; scholars’ substantiation of the content, principles, forms and methods of the socio-pedagogical influence on the personality of a juvenile offender; the charitable activity of private individuals, zemstvos and societies; the establishment of the Courts for minors, coverage of the indicated issues on the pages of pedagogical journals of the period under study.

The organization of the successful socio-pedagogical activity with juvenile offenders in the Kharkiv region at the beginning of the XXth century was also promoted by the adoption of such normative documents as: General Prison Instruction (1915), Rules of Internal Prison Regulations (1916), in which the problems of the criminals behavior, their adherence to discipline, care about tidiness, hygiene, supplying food and clothing, correspondence and the order of the release from prison were raised. The beginning of the XXth century was marked by the active participation of the state structures in the work of the International Penitentiary Commission and the international penitentiary congresses, the activities of which were aimed at developing the criminal and executive system and introducing advanced methods of work with juvenile offenders.

 The prospective topics of the further scientific research can include the issue of the comparative analysis of the content of the socio-pedagogical activity with juvenile offenders in the leading countries of the world and Ukraine.

 

Keywords: socio-pedagogical activity, juvenile offenders, organization, features, Kharkiv region.


Повний текст:

PDF

Посилання


Антология педагогической мысли России второй половины Х1Х – начала ХХ века. – М.: Педагогика, 1990. – 608 с.

Бюллетень НКВД УССР. – № 6. – 1923. – С. 10.

Исправительное воспитание в России // Вестник воспитания. – 1905. – №9. – С. 99.

Положение о воспитательно-исправительных заведениях для несовершеннолетних // Земский сборник Черниговской губернии. – 1909. – № 11. – С. 10.

Протоколы заседаний Харьковского губернского Совета защиты детей и отчёты о его деятельности. Доклад губернского Совета защиты детей о положении детского вопроса в Харькове, 1921 г. – ДАХО – ф.203. – оп.1. – спр.389. – А.12-38.

Статистичні відомості про становлення соціальної освіти на Україні. – ЦДАВОВ України – ф.166. – оп.2. – спр.541. – 87 а.

Третилова А. И. Профили и очертания (типы правонарушений) // Шлях освіти – №8-9. – 1927. С. 188-200.

Шпак В. П. Реабілітаційна діяльність зарубіжних і вітчизняних виправно-виховних закладів у XIX – на початку XX століття : [монографія] – Полтава : АСМІ, 2005.– 336 с.

Т. Янченко. Становлення виправного виховання дітей, схильних до правопорушень (др. пол. ХІХ – поч. ХХ ст.). // Шлях освіти. – №1. – 2005. – С. 52-55.

REFERENCES

Antologiya pedagogicheskoy myisli Rossii vtoroy polovinyi ХIХ — nachala ХХ veka [Anthology of the pedagogical thought of Russia in the second half of the ХIХth - the beginning of the XXth century]. (1990). Moscow: Pedahohika, 608p. (in Russian).

Byulleten NKVD USSR [Bulletin of NKVD USSR]. (1923), vol. 6, p. 25 (in Russian).

Ispravitelnoe vospitanie v Rossii [Correctional education in Russia]. (1905). Vestnik vospitaniya, 9, p. 99 (in Russian).

Polozhenie o vospitatelno-ispravitelnyih zavedeniyah dlya nesovershennoletnih [Regulations on educational reform atories]. (1909). Zemskiy sbornik Chernigovskoy gubernii, 11, p. 10 (in Russian).

Protokolyi zasedaniy Harkovskogo gubernskogo Soveta zaschityi detey i otchYotyi o ego deyatelnosti. Doklad gubernskogo Soveta zaschityi detey o polozhenii detskogo voprosa v Harkove [Protocols of meetings of the Kharkiv Provincial Council for the Protection of Children and reports on its work. The report of the Provincial Council for the Protection of Children on the situation of issues about children in Kharkiv]. (1921). DAKhO, f. 203, op. 1, spr. 389, ll. 12-38 (in Russian).

Statystychni vidomosti pro stanovlennia sotsialnoi osvity na Ukraini [Statistical data on the formation of social education in Ukraine]. TsDAVO of Ukraine, f. 16, op. 2, spr. 541, l. 87 (in Ukrainian).

Tretilova, A. I. (1927). Profili i ochertaniya (tipy pravonarusheniy) [Profiles and outlines (types of offenses)]. Shliakh osvity, 8-9, pp. 188-200 (In Russian).

Shpak, V. P. (2005). Reabilitatsiina diialnist zarubizhnykh i vitchyznianykh vypravno-vykhovnykh zakladiv u XIX – na pochatku XX stolittia [Rehabilitation activities of foreign and domestic correctional institutions in the XIXth - early XXth century]. Poltava: ASMI, 336 p. (in Ukrainian).

Yanchenko, T. (2005). Stanovlennia vypravnoho vykhovannia ditei, skhylnykh do pravoporushen (dr. pol. XIX – poch. XX st.) [Formation of the correctional education of children inclined to offenses (the second half of the XIXth - early XXth century)]. Shliakh osvity, 1, pp. 52-55 (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1411535

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.