СТАНОВЛЕННЯ ІДЕЙ ТРУДОВОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

В. В. Яковенко

Анотація


У статті здійснено аналіз витоків та подальшого розвитку ідей трудового виховання дітей дошкільного віку. З’ясовано, що становленню ідей організації трудового виховання дітей дошкільного віку сприяли: праці філософів та педагогів Стародавньої Греції, епохи Відродження, надбання світової педагогічної думки ХУІІІ – початку ХХ століття; праці В. Мономаха, Є. Славинецького, М. Новікова, К. Ушинського, Є. Тіхєєвої, К. Корнілова, Н. Ветлугіної, А. Леушиної, Р. Жуковської, Д. Менджерицкої, О. Усової; випуск перших журналів для дітей; проведення психолого-педагогічних з’їздів; суттєве збільшення мережі дитячих дошкільних закладів; відкриття у селах літніх дитячих майданчиків; цілеспрямована підготовка кадрів для дитячих садків; прийняття спеціальних документів «Інструкція з ведення дитячого садка» та  «Керівництво для вихователів дитячих садків».

 

Ключові слова: дитина дошкільного віку, трудове виховання, витоки, становлення, розвиток, організація.

 

В статье осуществлен анализ истоков и дальнейшего развития идей трудового воспитания детей дошкольного возраста. Выяснено, что становлению идей организации трудового воспитания детей дошкольного возраста способствовали: труды философов и педагогов Древней Греции, эпохи Возрождения, достижения мировой педагогической мысли XVIII - начала ХХ века; работы В. Мономаха, Е. Славинецкого, М. Новикова, К. Ушинского, Е. Тихеевой, К. Корнилова, Н. Ветлугиной, А. Леушиной, Р. Жуковской, Д. Менджерицкой, А. Усовой; выпуск первых журналов для детей; проведение психолого-педагогических съездов; существенное увеличение сети детских дошкольных учреждений; открытие в селах летних детских площадок; целенаправленная подготовка кадров для детских садов; принятие специальных документов «Инструкция по ведению детского сада» и «Руководство для воспитателей детских садов».

 

Ключевые слова: ребенок дошкольного возраста, трудовое воспитание, истоки, становление, развитие, организация.

 

Innovative processes in Ukraine, the development of a new school and education need the comprehension of the native pedagogical thought of the previous periods. The teachers ideas about the labor education of preschool children are of significant interest. These ideas take their origins from the time of antiquity. The works of teachers, doctors, psychologists, the formation of the theory of preschool education, the launch of the first public and private kindergartens have actualized the problem of the labor education of children in order to prepare them for life and work.

The initial methodological provisions of the study of the ideas of the labor education of preschool children in the national pedagogical thought are based on the achievements of the Ukrainian and foreign scholars (O. Adamenko, O. Anishchenko, L. Berezivska, N. Hupan, N. Dichek, I. Dychkivska, H. Ivaniuk, Ya. Kalakura, Ye. Kovalenko, H. Kornetov, T. Ponimanska, D. Raskin, O. Sukhomlynska). However, the results of the analysis of the sources show that the ideas of the representatives of the national pedagogical thought regarding the organization of the labor education of preschool children in the historical retrospective have not been comprehensively and systematically studied.

The article analyzes the origins and further development of the ideas of labor education of preschool children. It was found out that the works of philosophers and educators of ancient Greece, the Renaissance, the achievement of world pedagogical thought of the XVIII - early XX century contributed to the formation of ideas for organizing the upbringing of preschool children; the works of V. Monomakh, E. Slavinetsky, M. Novikov, K. Ushinsky, E. Tikheyeva, K. Kornilov, N. Vetlugina, A. Leushina, R. Zhukovskaya, D. Mendzheritskaya, A. Usova; release of the first journals for children; conducting psychological and pedagogical congresses; a significant increase in the network of preschool institutions; opening in the villages of summer playgrounds; targeted training of personnel for kindergartens; Adoption of special documents «Instruction on the conduct of a kindergarten» and «Guidelines for teachers of kindergartens».

 

Keywords: child of preschool age, labor education, origins, formation, development, organization.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бабишин С. Д., Митюров Б. Н. Антология педагогической мысли Древней Руси и Русского государства XIV — XVII вв. 1985. 357 с.

История дошкольной педагогики в России: Хрестоматия /Сост. С. В. Лыков, Л. М. Волобуева; под ред. С. Ф. Егорова. М. : Изд. центр «Академия», 1999. 520 с.

История дошкольной педагогики. М.: Просвещение, 1989. 352 с.

Новиков Н. И. О воспитании и наставлении детей / Избранные произведения. М.-Л. : Гос. изд-во худож. лит., 1951. С. 417-506.

Романюк Л. В. Практикум по истории общей и дошкольной педагогики. М. : Владос, 2001. 176 с.

Руководство для воспитателя детского сада. Устав детского сада / Разработаны Дошкольным отделом Наркомпроса РСФСР. М. : Нар. ком. прос. РСФСР, 1938

Симонович А. С. Кто может быть воспитателем. Хрестоматия. М. : Просвещение, 1976. С.5-14.

REFERENCES

Babishin, S. D. & Mityurov, B. N. (1985). Antologiya pedagogicheskoy myisli Drevney Rusi i Russkogo gosudarstva XIV — XVII vv. [Anthology of the pedagogical thought of Ancient Rus and the Russian state of the XIVth - XVIIth centuries]. 357 p. (in Russian).

Egorov, S. F. (Ed.). (1999). Istoriya doshkolnoy pedagogiki v Rossii [History of preschool pedagogy in Russia]. Moscow: Izdatelskiy tsentr «Akademiya», 520 p. (in Russian).

Istoriya doshkolnoy pedagogiki [History of preschool pedagogy] (1989). Moscow: Prosveschenie (in Russian).

Novikov, N. I. (1951). O vospitanii i nastavlenii detey [About education and guidance of children]. Moscow-Leningrad: Gosudarstvennoe izdatelsvo hudozhestvennoy literatury, pp. 417-506 (in Russian).

Romanyuk, L. V. (2001). Praktikum po istorii obschey i doshkolnoy pedagogiki [Practical course on history of general and preschool pedagogy]. Moscow: Vlados, 176 p. (in Russian).

Rukovodstvo dlya vospitatelya detskogo sada. Ustav detskogo sada [A guide for a kindergarten teacher. Kindergarten statute] (1938). Moscow: People’s Commissariat of Education of RSFSR (in Russian).

Simonovich, A. S. (1976). Kto mozhet byt vospitatelem [Who can be an educator]. Moscow: Prosveschenie (in Russian)




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1411543

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.