ОРГАНІЗАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРОСВІТИ БАТЬКІВ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У СУЧАСНИХ УМОВАХ

Т. О. Довженко

Анотація


У статті розглянуто нові підходи до вирішення такої важливої педагогічної проблеми як організація педагогічної просвіти батьків. Доведено актуальність означеної проблематики в умовах сучасної України. З’ясовано, що вітчизняна педагогічна наука накопичила чималий досвід з організації батьківської просвіти. Схарактеризовано низку ефективних форм педагогічної просвіти батьків на сучасному етапі, а саме: круглі столи з актуальних питань організації навчання, виховання, дозвілля молодшого школяра, педагогічні практикуми, конференції, тренінги, консультації.

Ключова слова: педагогіка, просвіта, молодші школярі, батьки, круглий стіл, педагогічний тренінг, практикум, сімейний клуб, консультація.

 

В статье рассмотрены новые подходы к решению такой важной педагогической проблемы как организация педагогического просвещения родителей. Доказана актуальность этой проблематики в условиях современной Украины. Выяснено, что отечественная педагогическая наука накопила большой опыт по организации родительского просвещения. Охарактеризован ряд эффективных форм педагогического просвещения родителей на современном этапе, а именно: круглые столы по актуальным вопросам организации обучения, воспитания, досуга младших школьников, педагогические практикумы, конференции, тренинги, консультации.

Ключевые слова: педагогика, просвещение, младшие школьники, родители, формы работы.

 

The article deals with new approaches to solving such an important pedagogical problem as the organization of pedagogical education of parents. The relevance of the mentioned problem in the conditions of modern Ukraine is proved. It is found out that domestic pedagogical science has accumulated considerable experience in parent education organization. A scientific search allows to argue that the problems of pedagogical education of parents are being studied in several main directions: ideas of family education; principles development, content, methods, forms of work with the modern family; professional teachers training for the implementation of such work. A number of effective forms of pedagogical education of parents at the present stage have been characterized, namely: round tables on topical issues of the organization of education, upbringing, leisure of elementary school children, pedagogical practical classes, conferences, trainings, consultations. Taking into account socio-pedagogical factors it is noted that some forms, in particular the experience of organizing family clubs, have lost their relevance. The modern model of a family club serves as a means of a child’s socialization. It has been proved that due to the specificity of their structure and the features of functioning, family clubs include different types of families, characterized by structural features; conditions for a child's realization of social roles which reflect the diversity of in-family relationships have been created. The links between the generations that create the reality for a person in which they act, learn and communicate are completely realized. It is determined that modern teachers should take into account characteristics of a family (couple family, incomplete, social security, living conditions) and a child in particular (age, gender, temperament, ability, ability to reflect). Such an integrated approach will allow to effectively organize successful education of elementary school pupils and constructive relationships with their family.

Keywords: pedagogy, education, elementary school children, parents, round table, pedagogical training, workshop, family club, consultation.


Повний текст:

PDF

Посилання


Блонский П. П. Избранные педагогические сочинения / П. П. Блонский. – М. : Просвещение, 1961. – 442 с.

Довженко Т. О. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до організації педагогічної просвіти батьків (1918 – 1998 рр.) : монографія / Т. О. Довженко. – Х. : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2014. – 389 с.

Макаренко А. С. Книга для родителей : Учебное пособие / А. С. Макаренко – М. : Педагогика, 1981. – 300 с.

Сухомлинский В. А. Родительская педагогика / В. А. Сухомлинский. – К. : Радянська школа, 1978. – 376 с.

Шацкий С. Т. Избранные педагогические сочинения : В 2-х т. / С. Т. Шацкий / Под ред. Н. П. Кузина, М. Н. Скаткина, В. Н. Шацкой. – М. : Педагогика, 1980. – 304 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1115458

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.