ТЕХНОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ «ЗАГАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ» (МОДУЛЬ «ОСВІТА ТА ВИХОВАННЯ В МУЛЬТИКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ»)

В. М. Білик, О. С. Кабанська, В. Л. Ялліна

Анотація


Актуальність дослідження зумовлена зміною вимог ринку праці до системи вищої освіти щодо підготовки студентів – майбутніх спеціалістів нової формації, спеціалістів-лідерів. Модуль «Освіта та виховання в мультикультурному середовищі» курсу «Загальна педагогіка» займає особливе місце в підготовці майбутніх учителів. Він спирається на опрацювання матеріалів, які надають дві самостійні педагогічні науки: історія педагогіки та порівняльна педагогіка. Розкриваються особливості історичного розвитку освіти, генези та еволюції педагогічних теорій, ідей у різних країнах, традиційних та альтернативних концепцій виховання та навчання, що стає основою для подальшого вивчення циклу педагогічних дисциплін.

Модуль покликаний підвищити культуру студентів, а також поглибити їх знання фактів, уявлень про передумови, фактори, тенденції розвитку світового історико-педагогічного процесу, джерела, методи вивчення та розуміння педагогічних феноменів минулого, шляхи постановки та вирішення проблем виховання та навчання молодого покоління. Педагогічне минуле має важливе значення у зв’язку з необхідністю засвоювати уроки, з’ясовувати витоки, сутність, характер особливостей сьогоднішньої ситуації, шляхи вирішення педагогічних проблем. На заняттях звертається увага на значення глобалізаційної тенденції процесу формування світового освітнього простору на сучасному етапі, національних надбань. У здобувачів формуються уявлення про необхідність безперервної освіти протягом життя, що є фактором самооцінки особистості. Обговорюються питання стану освіти в тій чи іншій країні, цілі та завдання реформ і перетворень, які передбачають збереження та поглиблення диференціації їх освітньо-педагогічної діяльності. Доведено, що здобувач повинен навчитися не просто фіксувати та накопичувати фактичний матеріал, він навчається робити конкретно-історичний аналіз і аргументовані висновки, порівнювати не тільки минуле та сучасне, а й проводити паралелі, знаходити відмінності в сучаснихі освітніх системах різних країн. Загалом модуль базується на перспективі переплетення минулого, майбутнього та сьогодення теорії та практики освіти.

Автори описують приклади форм і методів навчання, різні типи завдань для самостійної роботи студентів, які успішно апробовані в освітньому процесі. Модуль спрямований на підвищення продуктивності самостійної навчальної роботи, ефективний розподіл часу, представлення власних навчальних досягнень тощо. Вивчення теоретичного матеріалу супроводжується практичними заняттями, тренінгами, роздачею відеоматеріалу. Перспективу подальшого розвитку даної проблеми визначає питання соціального партнерства в освіті.


Ключові слова


майбутні вчителі, історія педагогіки, порівняльна педагогіка, виховання, навчання, освіта, форми, методи, креативне мислення, творчість

Повний текст:

PDF

Посилання


Башкір О. І. Активні й інтерактивні методи навчання у вищій школі. Педагогіка та психологія: зб. наук. праць. Х.: ТОВ «ДІСА ПЛЮС», № 60, 2018, С. 33-45.

Башкір О. І. Роль педагогіки в системі підготовки майбутніх учителів Нової української школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. праць. Запоріжжя : КПУ, № 60, 2018, С. 12-17.

Білик В. М., Ялліна В. Л. Педагогічний потенціал історії педагогіки в умовах воєнного часу. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті: міжнародний періодичний зб. наук. праць / за заг. ред. В. П. Бабича, Ю. Д. Бойчука, Л. С. Рибалко, О. М. Хвостиченка. Харків : ВННОТ, № 4, 2022, С. 884-888.

Бойчук Ю. Д., Борисенко Н. О., Боярська-Хоменко А. В. Педагогіка миру. Підвищення якості національної освіти у контексті викликів сьогодення: матеріали регіон. наук.-практ. конф., Харків, 26 трав. 2022 р. / Комун. закл. «Харків. гум.-пед. акад.» Харків. обл. ради. Харків : Петров В. В., 2022.

Боярська-Хоменко А. В. Реалізація Україною програм ЮНЕСКО щодо освіти дорослих. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань : ВПЦ «Візаві». 1, 2018. С. 27-36.

Друганова О. М., Білик В. М., Денисенко А. О. Досвід формування вчителя-лідера в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Теорія та методика навчання та виховання, Вип. 53. 2022. С. 26-38.

Друганова О. М., Мартиненко І. І. Кейс-технологія як ефективний спосіб підготовки сучасного викладача вищої школи. Теорія та методика навчання та виховання, Вип. 46, 2019, С. 48-58.

Друганова О. М. Роль і місце історико-педагогічних знань у системі професійно-педагогічної підготовки сучасного викладача вищої школи. Наукові записки кафедри педагогіки, 2019, С. 91-105.

Друганова О. М., Білик В. М., Ялліна В. Л. Передумови запровадження компетентнісного підходу до підготовки фахівців у вітчизняній вищій школі (на матеріалах періодичних видань 80-90х рр. ХХ ст.). Теорія та методика навчання та виховання. Вип. 50, 2020, С. 42-54.

Зеленська Л., Тарапат О. Особливості використання засобів мультимедіа на заняттях з української мови як іноземної. Теорія і практика управління соціальними системами: щоквартальний наук.-практ. журнал. Харків: НТУ «ХПІ», Вип. 3, 2019. С. 112-119.

Кремень В. Г. Підготовка вчителя: виклики і відповіді: За результатами наукової доповіді на засіданні Стратегічної сесії керівників закладів вищої освіти, 1 березня 2023 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, № 5(1), 2023, С. 1-6.

Кузнецова О. Ю., Ткаченко Т. В., Штефан Л. А. Організація порівняльно-педагогічних досліджень у провідних країнах світу (історичний аспект). Теорія та методика навчання та виховання, Вип. 53, 2022. С. 51-61.

Наливайко О., Друганова О., Іваненко Л. Використання технології «воркшоп» у роботі зі студентами класичних університетів. Педагогічний процес: теорія і практика, № 3-4 (66-67), 2019. С. 129-137.

REFERENCES:

Bashkir, O. I. (2018) Aktyvni i interaktyvni metody navchannia u vushchii shkoli [Active and interactive higher school training methods]. Pedahohika ta psikholohiia, 60, 33-45 (in Ukrainian).

Bashkir, O. I. (2018) Rol pedahohiky v systemi pidhotovky maibutnikh uchyteliv Novoi ukrainskoi shkoly [The role of pedagoy in the system of training future teachers of the New Ukrainian school] Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolah, 60, 12-17 (in Ukrainian).

Bilyk, V. M & Yallina, V. L. (2022) Pedahohichnyi potentsial istorii pedahogiky v umovakh voiennoho stanu [Pedagogical pontential of history of pedagogy in wartime conditions] Dukhovno-intelektualne vykhovannia i navchannia molodi v XXI st., 4, 884-888 (in Ukrainian).

Boichuk, Y. D, Borysenko, N. O. & Boiarska-Khomenko, A. V. (2022) Pedahohika myru [Pedagogy of the world]. Improving the quality of national education in the context of today's challenges 22: Rehionalnaia naukovo-praktychna konferentsiia (26 travnia 2022 roku), Kharkiv: Petrov V. V. (in Ukrainian).

Boiarska-Khomenko, A.V. (2018) Realizatsiia Ukrainoiu program UNESKO shchodo osvity doroslykh [Ukraine's implementation of UNESCO programs of adult education] Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny,1, 27-36 (in Ukrainian).

Druhanova, O. M., Bilyk,V. M. & Denysenko, А.О. (2022) Dosvid formyvannia vchytelia-lidera v Kharkivskomu natsionalnomu universyteti [The experience of teacher-leader formation at the H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.] Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia, 53, 26-38 (in Ukrainian).

Druhanova, O. M. & Martynenko, І. І. (2019) Keis-tekhnolohiia yak efektyvnyi sposib pidhotovky suchasnoho vykladacha vyshchoi shkoly [The case study technology as an effective way of a modern higher education teacher]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia, 46, 48-58 (in Ukrainian).

Druhanova, O. M (2019) Rol i mistse istoryko-pedahohichnykh znan u systemi profesiino-pedahohichnoi pidhotovky suchasnoho vykladacha vyshchoi shkoly [The role and place of historical and pedagogical knowledge in the system of training a modern higher education teacher]. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky, 91-105 (in Ukrainian).

Druhanova, O. M., Bilyk & V. M., Yallina, V. L. (2021) Peredumovy zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu do pidhotovky fakhivtsiv u vitchyznianii vyshchii shkoli (na materialakh periodychnykh vydan 80-90-kh rr. XX stolittia). [Prerequisites for introduction of competence approach to training of specialists in domestic higher school (on periodic materials editions 80 - 90's. XX century]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia, 50, 42-54 (in Ukrainian).

Zelenska, L. & Tarapat, O. (2019) Osoblyvosti vykorystannia zasobiv multimedia na zaniattiakh z ukrainskoi movy yak inozemnoi [Use of multimedia for academy from Ukrainian language as foreign language]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy sustemamy, 3, 112-119 (in Ukrainian).

Kremen, V. G. (2023) Pidhotovka vchytelia: vyklyky i vidpovidi [Teacher training: challenges and responses]. Visnyk natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 5(1), 1-6 (in Ukrainian).

Kuznetsova, O. Yu., Tkachenko, T. V. & Shtefan, L. A. (2022) Orhanizatsiia porivnialno-pedahohichnykh doslidzhen u providnykh krainakh svitu (istorychnyi aspect) [Organization of comparative pedagogical research in leading countries of the world (historical aspect)]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia, 53, 51-61 (in Ukrainian).

Nalyvaiko, O., Druhanova, O. & Ivanenko, L. (2019) Vykorystannia tekhnolohii “Vorkshop” u roboti zi studentamy klasychnykh universytetiv [Use «Workshop» technology in work with students of classical universities]. Pedahohichnyi proces: teoriia i praktyka, 3-4 (66-67), 129-137 (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2023.54.01

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.