ОРГАНІЗАЦІЯ СПІЛЬНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

І. В. Дерев’янко, О. В. Олійник, Н. В. Бевз

Анотація


Організація спільної навчальної діяльності студентів у процесі вивчення іноземних мов сприяє формуванню їх пізнавальної активності, розвитку особистості, формуванню комунікативних навичок, створенню позитивного морально-психологічного мікроклімату у навчальній групі. У статті розглянуто різні підходи науковців до визначення та організації спільної навчальної діяльності с тудентів. Визначено зміст спільної навчальної діяльності.

У процесі проведення дослідження установлено, що останнім часом значно підвищився інтерес до вивчення спільної навчальної діяльності та впливу її на формування пізнавальної активності студентів. І хоча дидактичний і виховний потенціал такої діяльності студентів досить значний, вона в сучасній системі освіти використовується мало. Це зумовлено рядом причин: непідготовленістю викладачів, відсутністю загальної концепції систематичного запровадження спільної навчальної діяльності студентів у освітній процес.

Метою статті є визначення важливості організації спільної навчальної діяльності студентів для розвитку особистості, формування їх пізнавальної активності під час вивчення іноземної мови.

У статті під спільною навчальною діяльністю розуміється спільне виконання студентами системи навчальних завдань, що призначені для формування пізнавальної активності на заняттях та під час виконання домашнього завдання. У дослідженні зроблено висновки про те, що організація спільної навчальної діяльності під час проведення занять з іноземної мови також сприяє формуванню навичок толерантного ставлення один до одного, вчить працювати, допомагати та спілкуватися з іншими студентами заради отримання знань, умінь та навичок з предмету, який вивчається, при цьому у студентів змінюється ставлення до вивчення іноземної мови, воно стає більш зацікавленим і емоційно позитивним.

Встановлено, що успішна організація парної, мікрогрупової, групової роботи можлива при створенні таких педагогічних умов, як-от: позитивний морально-емоційний мікроклімат у взаємовідносинах студентів; цілеспрямована робота викладача щодо підсилення навчальних контактів студентів із різними рівнями розвитку пізнавальної активності; виявлення учнів-організаторів з метою надання їм допомоги в управлінні парною, мікрогруповою та груповою навчальною роботою; розробка відповідного методичного забезпечення: карток з індивідуальними та груповими завданнями, інструктивно-методичних вказівок щодо виконання цих завдань, а для учнів-організаторів – з організації спільної навчальної діяльності в парах та мікрогрупах

Ключові слова


спільна навчальна діяльність, пізнавальна активність, навчальні завдання, парна робота, групова робота

Повний текст:

PDF

Посилання


Вовк О. І. Інтенсивне навчання англійської мови. Черкаси: САН, 2010.

Ганацин К. Групові форми організації пізнавальної діяльності студентів − майбутніх інженерів − на заняттях з англійської мови. Науковий вісник ВНУ ім. Лесі Українки, № 1, 2015, С. 42-45

Глушок Л. М. Застосування інтерактивних методів при викладанн англійської мови у Хмельницькій гуманітарно-педагогічній академії. Педагогічний дискурс, № 8, 2010, С. 56–59.

Дейніченко Т. І. Теорія і практика диференціації в груповій роботі. Сучасні проблеми дидактики, № 1, 2003, С. 178-186.

Житницька А. А. Сторітелінг як метод формування гнучких навичок комунікації майбутніх учителів іноземних мов. Теорія та методика навчання та виховання. 2022. № 52. С. 85-95.

Козирєв М. П. Комунікативні бар’єри спілкування та шляхи їх подоланнян. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ, № 1, 2014, С. 201-211

Кіктєва А., Величко С. Використання технології колективного способу навчання на уроках фізики. Науковi записки. Серія: Проблеми методики фізико- математичної і технологічної освіти, № 3(12), 2017, С. 131-136

Лозова В. І., Троцко А. В. Теоретичні основи виховання і навчання: навчальний посібник. Х. : ОВС, 2002.

Максименко С. Д. Технологія спілкування (комунікативна компетентність учителя: сутність і шляхи формування). К. : Главник, 2005.

Мальований Ю., Кизенко В. Варіативний компонент змісту освіти у старшій школі: педагогічні засоби впровадження. Дидактика: теорія і практика, № 1, 2015, С. 63-67.

Нор К. Ф. Технологія організації групової навчальної діяльності. Миколаїв: 1998.

Орбан-Лембрик Л. Е. Психологія професійної комунікації: навчальний посібник. Чернівці: Книги-ХХІ, 2010.

Пєхота О. М., Старєва А. М. Особистісне орієнтоване навчання: підготовка вчителя: монографія. Миколаїв: Іліон, 2006.

Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : науково методичний посібник. К. : А.С.К, 2003

Тур О. Комунікативна діяльність майбутнього спеціаліста: сутність та характерні особливості. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 5 (59), 2016, С. 219-224.

Davidson N., Major C. H. Boundary crossings: Cooperative learning, collaborative learning, and problem-based learning. Journal on Excellence in College Teaching, № 25(3&4), 2014. Р. 7–55.

Dr. Singh Y., Agrawal A. Introduction to Co-Operative Learning. 2011. Retrived from https://www.researchgate.net/publication

Ferdous T., Karim A. Working in Groups outside the Classroom: Affective Challenges and Probable Solutions. 2019. Retrived from https://www.researchgate.net/publication

Laal M., Ghodsi S. Benefits of collaborative learning. 2011. Retrived from https://docplayer.net/

Peng C. What Can Teachers Do to Make the Group Work Learning Effective. 2019. Retrived from https://www.researchgate.net/publication

REFERENCES

Vovk, O.I. (2010). Intensyvne navchannia anhliiskoi movy. [Intensive Study while learning English] Cherkasy: SAN (in Ukrainian).

Hanatsyn, K. (2015). Hrupovi formy orhanizatsii piznavalnoi diialnosti studentiv − maibutnikh inzheneriv − na zaniattiakh z anhliiskoi movy. [Group Forms of Organizing the Students’ Cognitive activity of Future Engineers in English classes] Naukovyi visnyk VNU im. Lesi Ukrainky, 1, 42-45 (in Ukrainian).

Hlushok, L. M. (2010). Zastosuvannia interaktyvnykh metodiv pry vykladann anhliiskoi movy u Khmelnytskii humanitarno-pedahohichnii akademii. [Using Interactive Methods in teaching English at the Khmelnytskyi Humanitarian and Pedagogical Academy]. Pedahohichnyi dyskurs, 8, 56–59 (in Ukrainian).

Zhytnytska, A. A. (2022). Storitelinh yak metod formuvannia hnuchkykh navychok komunikatsii maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov. [Storytelling as a method of forming flexible communication skills of future foreign language teachers]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. № 52. 85-95. (in Ukrainian).

Deinichenko, T.I. (2003). Teoriia i praktyka dyferentsiatsii v hrupovii roboti. [Theory and Practise in Group Work]. Suchasni problemy dydaktyky, 1, 178-186 (in Ukrainian).

Kozyriev, M. P. (2014). Komunikatyvni bariery spilkuvannia ta shliakhy yikh podolannian. [Communicative Barriers and the Ways of Overcoming them]. Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav, 1, 201-211 (in Ukrainian).

Kiktieva, A. & Velychko, S. (2017). Vykorystannia tekhnolohii kolektyvnoho sposobu navchannia na urokakh fizyky. [Using the Methods of a Collective work while Learning Physics]. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 3(12), 131-136 (in Ukrainian).

Lozova, V. I. & Trotsko, A. V. (2002). Teoretychni osnovy vykhovannia i navchannia: navchalnyi posibnyk. [Theory of Upbrining and Educating: Course Book]. Kharkiv: OVS (in Ukrainian).

Maksymenko, S. D. (2005). Tekhnolohiia spilkuvannia (komunikatyvna kompetentnist uchytelia: sutnist i shliakhy formuvannia). [Communication Technology of the Teacher's Communicative Competence: Essence and the Ways of Formation]. Kyiv: Hlavnyk (in Ukrainian).

Malovanyi, Yu. & Kyzenko, V. (2015). Variatyvnyi komponent zmistu osvity u starshii shkoli: pedahohichni zasoby vprovadzhennia. [The Variable Component of the Content of Education in High School: Pedagogical Ways of Implementation]. Dydaktyka: teoriia i praktyka, 1, 63-67 (in Ukrainian).

Nor, K. F. (1998). Tekhnolohiia orhanizatsii hrupovoi navchalnoi diialnosti. [The Ways of Organizing Group Work]. Mykolaiv (in Ukrainian).

Orban-Lembryk, L. E. (2010). Psykholohiia profesiinoi komunikatsii: navchalnyi posibnyk. [Psychology of Professional Communication: Course Book]. Chernivtsi: Knyhy-KhKhI (in Ukrainian).

Piekhota, O. M. & Starieva, A. M. (2006). Osobystisno oriientovane navchannia: pidhotovka vchytelia: monohrafiia. [Personal Oriented Learning: Teacher Training]. Mykolaiv: Ilion (in Ukrainian).

Pometun, O. I. (2003). Suchasnyi urok. Interaktyvni tekhnolohii navchannia: naukovo metodychnyi posibnyk. [Modern Lesson. Interactive Ways of Teching: Course Book]. Kyiv: A.S.K (in Ukrainian).

Tur, O. (2016). Komunikatyvna diialnist maibutnoho spetsialista: sutnist ta kharakterni osoblyvosti. [Communicative Work of the Future Specialist: Essence and Features]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 5 (59), 219-224 (in Ukrainian).

Davidson, N. & Major, C. H. (2014). Boundary crossings: Cooperative learning, collaborative learning, and problem-based learning. Journal on Excellence in College Teaching, 25(3&4), 7–55.

Dr. Singh, Y. & Agrawal, A. (2011). Introduction to Co-Operative Learning. Retrived from https://www.researchgate.net/publication

Ferdous, T. & Karim, A. (2019). Working in Groups outside the Classroom:Affective Challenges and Probable Solutions. Retrived from https://www.researchgate.net/publication

Laal, M. & Ghodsi, S. (2011). Benefits of collaborative learning. Retrived from https://docplayer.net/

Peng, C. (2019). What Can Teachers Do to Make the Group Work Learning Effective. Retrived from https://www.researchgate.net/publication




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2023.54.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.