ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДЛЯ ВАЛЬДОРФСЬКИХ ШКІЛ: ДОСВІД НІМЕЧЧИНИ
Анотація
Актуальність дослідження визначається необхідністю звернення до надбань світового вальдорфського досвіду з метою його використання в сучасній вищій освіті, що сприятиме вдосконаленню якості підготовки вчителів музичного мистецтва для українських вальдорфських шкіл.
Мета дослідження – висвітлити особливості підготовки вчителів музичного мистецтва для вальдорфських шкіл у Німеччині. Методи дослідження – комплекс загальнонаукових методів (аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, класифікація наукових джерел тощо).
Проаналізовано зміст підготовки вчителів музики для вальдорфських шкіл у німецьких закладах вищої освіти (Вільна вища школа м. Штуттгарт, Інститут вальдорфської педагогіки м. Віттен-Аннен, Аланус Університет мистецтва та соціальних наук).
Визначено такі особливості означеної підготовки: 1) особливий акцент на вивченні основних положень антропософської антропології, що базується на духовно-науковому вченні Р. Штайнера, що уможливлює чітке співвіднесення музичної освіти з цілісною психічною структурою людини та з віковою динамікою її свідомості; 2) розгляд дидактико-методичних засад викладання всіх основних шкільних дисциплін, що зумовлено міжпредметною інтеграцією та залученням музичного елементу в процес вивчення загальноосвітніх предметів (рідна мова, математика, ботаніка, зоологія, анатомія людини, антропологія, фізика, хімія, географія, історія тощо); 3)поліхудожній підхід – залучення у процес освіти широкого спектру різних видів мистецтва (рецитація, евритмія, музика, живопис/малювання, скульптура, акторська майстерність); 4) антропологічно-орієнтовані дидактика й методика викладання музичного мистецтва, що створює основні передумови для концепції диференційованої музичної освіти учнів 1–12-х класів; 5) особлива увага розвитку особистісної ініціативи здобувачів освіти, спрямованої на осмислену й доцільну організацію індивідуальної та соціальної галузей роботи; 6) відсутність традиційних заліків і екзаменів та використання якісних форм контролю (інтерв’ю та співбесіди, домашні завдання, представлення робочих зошитів та іншої документації, надання письмових концепцій власної діяльності, самостійно розроблених завдань; самостійний підбір наочності, презентації, курсові роботи, підсумкова доповідь тощо).
Наголошено на доцільності використання досвіду вишів Німеччини з підготовки вчителів музичного мистецтва для вальдорфських шкіл у сучасній вищій освіті, що сприятиме вдосконаленню якості підготовки вчителів для українських вальдорфських шкіл.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Іонова О.М., Лупаренко С.Є., Партола В.В. Тенденції становлення та розвитку вальдорфського руху в Україні. Теорія та методика навчання та виховання. зб. наук. праць. Х.: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2021. Вип.50. С.75–86.
Іонова О.М., Юечжі Ван. Вальдорфські підходи до музичної освіти молодших школярів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. праць. Запоріжжя : Класичний приватний ун-т. 2020. № 68. Т.1. С.167–171.
Іонова О.М. Питання естетичного виховання особистості у вальдорфській школі. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський зб. наук. пр. молодих учених. Дрогобич: Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2020. Вип. 28. Т. 2. С. 120–125.
Іонова О.М. Роль особистості вчителя у вальдорфській школі. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський зб. наук. пр. молодих учених. Дрогобич: Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2020. Вип. 27. Т.6. С.79–82.
Мезенцева О. І. Соціально-педагогічні основи гармонізації виховного середовища дитини в діяльності вальдорфських шкіл: автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук: спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка». К., 2019. 20 с.
Alanus Hochschule für Kunst und Gesellschaft. Retrieved from https://www.alanus.edu/en/home (дата звернення 19.01.2023).
Brass Reinhild. Hörwege entdecken. Musikunterricht als Audiopädie. – edition zwischentöne, Verlag Edition Zwischentöne, 2020. 237 S.
Bund der Freie Waldorfschulen. https://www.waldorfschule.de/ (дата звернення 10.01.2023).
Calgren Franz. Erziehung zur Freiheit: die Pädagogik Rudolf Steiners; Bilder und Berichte aus der internationalen Waldorfschulbewegung/Text:. Bildred: Arne Klinborg. Stuttgart; Verl. Freies Geistsleben, 1990. 300 S.
Freie Hochschule Stuttgart – Seminar für Waldorfpädagogik https://www.freie-hochschule-stuttgart.de/de/ (дата звернення 10.01.2023).
Ionova O.M. Rudolf Steiner in the educational and cultural space. Pedagogics PsychologyMedical-Biological Problems of Physical Trainingand Sports. 2011. V.6. Pp.60–63.
Ionova O.M. Salutogenetic approach to professional training of future teachers. Pedagogics psychology medical-biological problems of physical training and sports. 2015. V. 19. Iss. 2. Pp. 34–42.
Kranich E.M. Die Vorbereitung eines Lehrers für die Freien Shulen // Zeitschrift die Kunst der Erziehung. 1969. № 11. S.5–8.
Steiner R. Erziehungskunst. Methodisch-Didaktisches (GA 294). Dornach: Rudolf Steiner Verlag, 1990. 216 S.
Steiner R. Allgemeine Menschenkunde als Grundlage der Pädagogik (GA 293). Dornach: Rudolf Steiner Verlag, 1992. 256 S.
Wember Valentin. Die fünf Dimensionen der Waldorfpädagogik im Werk Rudolf Steiners. Tübingen: Stratosverlag, 2015. 321S.
Das Witten/Annen Institut für Waldorf-Pädagogik http://www.wittenannen.de/ (дата звернення 19.01.2023).
REFERENCES:
Ionova, O., Luparenko, S. & Partola, V. (2021). Tendentsii stanovlennia ta rozvytku valdorfskoho ruhu v Ukraini [The tendencies of formation and development of Waldorf movement in Ukraine]. Teorіia ta metodyka navchannia ta vihovannia, 50, 75–86 (in Ukrainian).
Ionova, O. & Wang, Yuezhi. (2020). Valdorfski pidhody do muzychnoi osvity molodshyh shkoliariv [Waldorf approaches to music education of primary schoolchildren]. Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools, 68(1), 167–171 (in Ukrainian).
Ionova, O. (2020). Pytannia estetychnoho vyhovannia osobystosti u valdorfskiy shkoli [The problem of aesthetic education of personality in Waldorf school]. Topical issues of the humanities, 28(2), 120–125 (in Ukrainian).
Ionova, O. (2020). Rol osobystosti vchytelia u valdorfskiy shkoli [The role of teacher’s personality in Waldorf school]. Topical issues of the humanities, 27(6), 79–82 (in Ukrainian).
Mezentseva, O. (2019). Sotsialno-pedahohichni osnovy harmonizatsii vyhovnoho seredovyshcha dytyny v diialnosti valdorfskyh shkil [Socail-pedagogical bases of a child’s educational environment harmonization in the Waldorf Schools practice]. (Abstract of candidate’s thesis, Institute of Educational Problems at National Academy of Educational Sciences of Ukraine). Kyiv, Ulraine (in Ukrainian).
Alanus Hochschule für Kunst und Gesellschaft. Retrieved from https://www.alanus.edu/en/home
Brass, R. (2020). Hörwege entdecken. Musikunterricht als Audiopädie. – edition zwischentöne, Verlag Edition Zwischentöne (in German).
Bund der Freie Waldorfschulen. Retrieved from https://www.waldorfschule.de/ (in German).
Calgren, F. (1990). Erziehung zur Freiheit: die Pädagogik Rudolf Steiners; Bilder und Berichte aus der internationalen Waldorfschulbewegung/Text:. Bildred: Arne Klinborg. Stuttgart; Verl. Freies Geistsleben (in German).
Freie Hochschule Stuttgart – Seminar für Waldorfpädagogik. Retrieved from https://www.freie-hochschule-stuttgart.de/de/ (in German).
Ionova, O. (2011). Rudolf Steiner in the educational and cultural space. Pedagogics Psychology Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 6, 60–63.
Ionova, O. (2015). Salutogenetic approach to professional training of future teachers. Pedagogics psychology medical-biological problems of physical training and sports, 19(2), 34–42.
Kranich, E. (1969). Die Vorbereitung eines Lehrers für die Freien Shulen. Zeitschrift die Kunst der Erziehung, 11, 5–8 (in German)
.
Steiner, R. (1990). Erziehungskunst. Methodisch-Didaktisches (GA 294). Dornach: Rudolf Steiner Verlag (in German).
Steiner, R. (1992). Allgemeine Menschenkunde als Grundlage der Pädagogik (GA 293). Dornach: Rudolf Steiner Verlag (in German).
Wember, V. (2015). Die fünf Dimensionen der Waldorfpädagogik im Werk Rudolf Steiners. Tübingen: Stratosverlag (in German).
Das Witten/Annen Institut für Waldorf-Pädagogik. Retrieved from http://www.wittenannen.de/ (in German).
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2023.54.06
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.