ЦІННІСНЕ СТАВЛЕННЯ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК КОМПОНЕНТ ЙОГО ФАХОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

О. М. Іонова, Чень Цюнцюн

Анотація


Актуальність дослідження зумовлена потребою формування у процесі набуття освіти ціннісного ставлення вчителя музичного мистецтва до професійної діяльності як передумови успішності його майбутньої роботи та фахового зростання.

Мета дослідження – розкрити суть і складові ціннісного ставлення майбутнього вчителя музичного мистецтва до професійної діяльності як компонента його фахової компетентності. Методи дослідження – комплекс загальнонаукових методів (аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, класифікація наукових джерел).

З’ясовано, що використання компетентнісного підходу в підготовці фахівців-музикантів уможливлює практико-орієнтований характер розвитку професійності майбутнього вчителя музичного мистецтва на основі формування ключових (загальних) та специфічних професійних (ціннісно-орієнтовані, загальнокультурні, інформаційно-пізнавальні, соціально-комунікативні, особистісного самовдосконалення) компетенцій.

Як найбільш важливий компонент фахової компетентності ціннісне ставлення майбутнього вчителя музичного мистецтва до професійної діяльності є інтегративним особистісним утворенням, що характеризується наявністю знань про морально-естетичні та музикознавчі цінності, усвідомленням загальнолюдської значущості та прийняттям особистого смислу цінностей музики в контексті особистісного та професійного самовизначення; потребою у спілкуванні з музичним мистецтвом, умінням відчувати, розуміти, оцінювати добре, прекрасне й істинне в його творах.

Ціннісне ставлення до професійної діяльності упорядковано певною структурою (орієнтаційно-мотиваційний, когнітивний, емоційно-почуттєвий і діяльнісно-рефлексивний складники), що забезпечує вільне орієнтування у просторі музичного мистецтва, емоційно-чутливе сприйняття образного змісту музичного звуку, усвідомлення розмаїття культурних інтересів і цінностей, спонукає до продуктивної художньої творчості, неухильного просування в удосконаленні виконавської, артистичної й педагогічної майстерності. Констатовано, що успішності формування ціннісного ставлення майбутнього вчителя музичного мистецтва до професійної діяльності сприяють:створення релевантного освітнього середовища, спрямованого на розширення сфери художньо-музичної діяльності й мистецтва загалом; відповідна орієнтація змісту професійно-музичної освіти, форм і методів організації аудиторної й позаудиторної діяльності здобувачів освіти. 


Ключові слова


майбутній учитель, музичне мистецтво, професійна діяльність, ціннісне ставлення, фахова компетентність

Повний текст:

PDF

Посилання


Возна В. Ю. Ціннісне ставлення до професії як фактор професійної гідності майбутніх фахівців творчих професій. Актуальні проблеми психології: зб. наук. пр. Інституту психології імені Г.C. Костюка НАПН України.Том. VІ: Психологія обдарованості. Вип. 11. Київ-Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. С. 291-298.

Гаврілова Л. Г. Професійна компетентність майбутніх учителів музики як педагогічний феномен. Духовність особистості: методологія, теорія і практика: зб. наук. пр. Сєвєродонецьк: СНУ імені В. Даля, 2017. № 2 (77). С. 71-82.

Горбенко О. Критерії сформованості музично-виконавської компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Наукові записки. Вип. 87. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2009. С. 56-61.

Кабриль К. В. Формування ціннісних компетентностей майбутнього вчителя музики у процесі диригентсько-хорової підготовки : автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.04. НАПН України, Ін-т вищої освіти. К., 2013. 20 c.

Кондратенко Г. Формування професійно-особистісних цінностей майбутнього вчителя музичного мистецтва в контексті компетентнісно зорієнтованого підходу. Проблема підготовки сучасного вчителя : зб. наук. пр. УДПУ імені Павла Тичини. Умань: ФОП Жовтий О.О., 2015. Вип. 12. Ч. 2. С 152-158.

Полубоярина І. Формування професійної компетентності майбутніх учителів музики в педагогічному коледжі : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Житомир, 2008. 21 с.

Растригіна А. М. Компетентнісний підхід до підготовки майбутнього магістра музичного мистецтва. Сучасні стратегії університетської освіти: якісний вимір: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. К.: Київський ун-т імені Б. Грінченка, 2012. С. 501-509.

Румянцева С. В., Дрєєва Ю. О. Суть та зміст фахової компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. праць. Запоріжжя, Класичний приватний університет, 2020. №70. Т.3. С. 222-226.

Світайло С. В. Формування фахової компетентності майбутніх учителів музики у процесі диригентсько-хорової підготовки: дис… канд. пед. наук : 13.00.04 К., 2012. 277 с.

Юдзіонок Н. М. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя у музично-інтерпретаційній діяльності : автореф. дис… канд. пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2011. 20 с.

REFERENCES:

Vozna, V. (2015). Tsinnisne stavlennia do profesii iak factor profesiynoi hidnosti maibutnikh fahivtsiv tvorchykh profesiy [Value attitude to the profession as a factor of professional dignity of future professionals of creative professions]. Aktualni problemy psyhologii, 11, 291-298 (in Ukrainian).

Gavrilova, L. G. (2017). Profesiyna kompetentnist maibutnikh uchyteliv muzyky iak pedahohichnyi fenomen [Professional competence of future music teachers as a pedagogical phenomenon]. Dukhovnist osobystosti: metodologiia, teoriia i praktyka, 2(77), 71-82 (in Ukrainian).

Gorbenko, O. (2009). Kryterii sformovanosti muzychno-vykonavskoi kompetentnosti maibutnioho vchytelia muzychnoho mystetstva [Criteria for the formation of musical performance competence of future music teacher]. Naukovi zapysky, 87, 56-61 (in Ukrainian).

Kabryl, K. V. (2013). Formuvannia tsinnisnykh kompetentnostei maibutnioho vchytelia muzyky u protsesi dyryhentsko-khorovoi pidhotovky [Forming of value competencies of future music master in the process of conductor-choral preparation]. (Abstract of candidate’s thesis, Institute of Higher Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine). Kyiv, Ukraine (in Ukrainian)

Kondratenko, H. (2015). Formuvannia profesiyno-osobystisnykh tsinnostei maibutnioho vchytelia muzychnoho mystetstva v konteksti kompetentnisnoho pidkhodu [The formation of professional and personal values of future music teacher in the context of a competence-oriented approach]. Problema pidhotovky suchasnoho vchytelia, 12(2), 152-158 (in Ukrainian).

Poluboiaryna, I. (2008). Formuvannia profesiynoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv muzyky v pedahohichnomu koledzhi [Formation of professional competence of future music teachers in the pedagogical college]. (Abstract of candidate’s thesis, Zhytomyr Ivan Franko State University). Zytomyr, Ukraine(in Ukrainian)

Rastrygina, A. M. (2012). Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky maibutnioho magistra muzychnoho mystetstva [Competence approach to training of future master of musical art]. Modern strategies of university education: qualitative dimension (501-509). Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University (in Ukrainian).

Rumiantseva, S. & Drieieva, Yu. (2020). Sut ta zmist fakhovoi kompetentnosti maibutnioho vchytelia muzychnoho mystetstva [The essence and content of the professional competence of the future teacher of musical art]. Pedahohikaformuvanniatvorchoiosobustosti u vyshchiyizagalnoosvitniyshkolah, 70(3), 222-226 (in Ukrainian).

Svitailo, S. V. (2012). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv muzyky u protsesi dyrygentsko-khorovoi pidhotovky [Formation of professional competence of future music teachers in the process of conducting and choral training]. (Candidate’s thesis). Kyiv, Ukraine (in Ukrainian).

Judzionok, N. M. (2011). Formuvannia profesiynoi kompetentnosti maibutnioho vchytelia u muzychno-interpretatsiyniy diialnosti [Formation of teacher’s professional comp etence in music interpretation activity]. (Abstract of candidate’s thesis, South Ukrainian K. D. Ushinsky National Pedagogical University State Institution). Odesa, Ukraine (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2023.54.07

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.