ПЕДАГОГІЧНА ПІДТРИМКА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО ЗДІБНИХ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ НИМИ ІСТОРИКО-СУСПІЛЬСТВОЗНАВЧИХ ДИСЦИПЛІН

А. С. Ткачов

Анотація


У статті визначено, що в сучасній школі суттєво зростає роль історико-суспільствознавчих дисциплін, які є важливим засобом громадянського й особистісного становлення учнів. Доведено, що особливо важливе значення вивчення цих навчальних предметів має для інтелектуально здібних учнів підліткового віку, які при правильно організованій педагогічній підтримці зможуть у майбутньому ввійти до інтелектуальної еліти держави. Це зумовлює доцільність надання їм кваліфікованої педагогічної підтримки під час вивчення ними історико-суспільствознавчих дисциплін. У публікації наведено тлумачення поняття «педагогічна підтримка», а також представлено авторську модель надання такої підтримки інтелектуально здібним підліткам у вивченні ними історико-суспільствознавчих дисциплін, в якій враховувались, з одного боку, особливості організації навчальної діяльності цієї категорії школярів, а, з іншого боку, – специфіка змісту освіти указаних дисциплін та методики їх викладання в основній школі. Ця модель передбачає, що для кожного учня розробляється своя індивідуальна освітня траєкторія опанування змісту вказаних предметів на основі врахування його особистих інтересів, потреб, прагнень та освітніх можливостей. Центральне місце в освітньому процесі відводиться активним та інтерактивним методам і формам організації освітньої діяльності школярів.

Ключові слова: педагогічна підтримка, інтелектуально здібні учні, основна школа, історико-суспільствознавчі дисципліни.

 

В статье определено, что в школе существенно возрастает роль историко-обществоведческих дисциплин, которіе являются важным средством гражданского и личностного становления учащихся. Доказано, что особо важное значение изучение этих учебных предметов имеет для интеллектуально способных учащихся подросткового возраста, которые при правильно организованной педагогической поддержке смогут в будущем войти в интеллектуальную элиту государства. Это обусловливает целесообразность предоставления им квалифицированной педагогической поддержки при изучении ними историко-обществоведческих дисциплин. В публикации приведено авторское толкование понятия «педагогическая поддержка», а также представлена авторская модель оказания такой поддержки интеллектуальной способным подросткам в изучении ими историко-обществоведческих дисциплин, в которой учитывались, с одной стороны, особенности организации учебной деятельности этой категории школьников, а, с другой стороны, – специфика содержания образования указанных дисциплин и методика их преподавания в основной школе. Эта модель предполагает, что для каждого ученика разрабатывается своя индивидуальная образовательная траектория овладения содержанием указанных предметов на основе учета его личных интересов, потребностей, стремлений и образовательных возможностей. Причем центральное место в образовательном процессе отводится активным и интерактивным методам и формам организации образовательной деятельности школьников.

Ключевые слова: педагогическая поддержка, интеллектуально способные ученики, основная школа, историко-обществоведческих дисциплин.

 

The article determines that the significance of historical-social disciplines increases greatly in the modern school, which in its turn is an important means of civil and personal formation of schoolchildren. Moreover, these educational disciplines are especially important in the process of training and education of intellectually capable pupils of adolescence who with properly organized pedagogical support will be able to enter the intellectual elite of the state in the future. Therefore, the problem of providing pedagogical support to intellectually capable pupils of adolescence during the study of their historical-socio disciplines acquires today a special relevance. Taking into account different points of view of scientists, we may draw a conclusion that in the study under the pedagogical support we mean a special kind of professional activity of the teacher, aimed at providing advisory preventive and operational assistance to students in overcoming the difficulties and problems that arise in their educational activities, creating the optimal prerequisites for learning, development and personal formation of each student on the basis of the maximum full consideration of his individual needs, interests, goals, aspirations, and also at encouraging pupils to display an active effort to implement reflection, selfdetermination and self-improvement. On the one hand, while modeling the pedagogical support of intellectual capable teenagers in their studying the peculiarities of the organization of the educational activities of this category of pupils were taken into account, and on the other hand, the specifics of the educational content of the indicated disciplines and the method of its teaching in the secondary school. During the research, it was developed an author's model for providing pedagogical support to intellectually capable students of the secondary school studying their historical-social disciplines. This model assumes the developing of the individual educational trajectory for each student for mastering these subjects, which its turn takes into account his personal interests, needs, aspirations and educational capabilities. Moreover, the central place in the educational process is given to active and interactive methods and forms (project-technology, portfolio, staging, etc.) of educational activities organization for schoolchildren. It should also be noted that a significant attention of teachers is devoted to the formation of constructive I-concept for capable students, which contributes to the development of a conscious attitude towards learning and to their own personal formation as a whole.

Key words: pedagogical support, intellectually capable students, secondary school, historical - social disciplines.


Повний текст:

PDF

Посилання


Passow A. H. Education of the Gifted. Prospects. / A. H. Passow – 1984. Vol. 14. N 2. P. 177-187.

Газман О. С. Педагогическая поддержка детей в образовании как инновационная проблема. Новые ценности образования : Десять концепций и эссе. / О. С. Газман – М., 1995. С. 58-63.

Гормин А. С. Обучение и воспитание одаренных подростков в парадигме барьерной педагогики: дис. … док-ра пед. наук : 13.00.01. / А. С. Гормин –Великий Новгород, 2004. 428 с.

Пометун О. І., Фрейман. Г. О. Методика навчання історії в школі. / О. І. Пометун, Г. О. Фрейман – К.: Генеза, 2006. 328 с.

Рибалка В. В. Психологiя розвитку творчої особистостi: навч. посiб. / В. В. Рибалка – К., 996. 236 с.

Риженко М. В. Педагогічна підтримка розвитку лідерського потенціалу старших підлітків у колективній діяльності: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.07. / М. В. Риженко – Х, 2014. – 20 с.

Сербіновська Н. В. Психологічні труднощі обдарованих учнів Обдарована дитина. / Н. В. Cербіновська // 2008. – № 10. – С. 36-42.

Тарасов М. А. Педагогическая поддержка развития способности к личностной саморегуляции у старших дошкольников в условиях детского сада : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.01. / М. А. Тарасова – Хабаровск, 2006. 223 с.

Фокеева И. М., Сафронова И.В. Использование содержания гуманитарных предметов для раскрытия преступной сущности идеологии терроризма: метод. рек. / И. М. Фокеева – Казань, 2014. – 36 с.

Фостик Н. М. Психологические проблемы одаренных подростков в процессе школьного обучения: автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. / Н. М. Фостик –М., 2005. 24 с.

Ципко В. В. Методична система навчання суспільствознавчих дисциплін студентів технічних університетів: дис. … док-ра пед. наук : 13.00.03. / В. В. Ципко – Київ, 2015. 534 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1115982

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.