ГОЛОВНІ ІДЕЇ ГУМАНІСТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОНЦЕПЦІЇ ТІЛЕСНО-ЦІННІСНОГО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

А. І. Чаговець

Анотація


У статті викладено та проаналізовано теоретичні основи гуманістичного виховання та головних ідеї соціокультурної концепції тілесно- ціннісного фізичного виховання дітей дошкільного віку. Наведено різні думки як вітчизняних, так і зарубіжних учених, які займалися розв’язанням проблеми тілесності у філософії в загальному плані і у співвідношенні з свідомістю, визначали органічний взаємозв'язок сучасних парадигм людини та історико-філософських проблем тілесності, проблем тіла і душі як зовнішніх, так і внутрішніх. Дошкільний вік – найважливіший період формування дитячої особистості, оскільки в цей період діяльність аналізаторів, розвиток сприймання, уяви, пам'яті, мислення і мови в комплексі призводять до чуттєвого пізнання, на основі якого формується тілесний досвід дитини. Установлено, що сучасне тілесне (соматичне, фізичне) виховання за своєю сутністю, змістом, спрямованістю, формами і методами має бути гуманістичним, тобто сприяти загальногуманістичному вихованню дітей. Обґрунтовано, що сучасним завданням дошкільних навчальних закладів є орієнтація дітей дошкільного віку на новий рівень розвитку і на новий рівень взаємин із суспільством. Зроблений висновок, що звернення до зазначеної проблеми, дозволяє виділити основні вимоги гуманної та соціокультурної концепцій тілесно-ціннісного у взаємодії із фізичним вихованням дітей дошкільного віку, що ґрунтуються на спеціально створених умовах діяльності і взаємодії, що забезпечують становлення і саморозвиток дошкільника.

Ключові слова: дошкільний вік, «тілесне Я», «концепція тіла», формування тілесного досвіду, гуманістичне виховання, соціокультурна концепція, тілесно-ціннісне ставлення, фізичне виховання.

 

В статье изложены и проанализированы теоретические основы гуманистического воспитания и главные идеи социокультурной концепции телесно-ценностного физического воспитания детей дошкольного возраста. Приведены различные мнения как отечественных, так и зарубежных ученых, которые занимались решением проблемы телесности в философии в общем плане и в соотношении с сознанием, определяли органическую взаимосвязь современных парадигм человека и историко-философских проблем телесности, проблем тела и души как внешних, так и внутренних. Дошкольный возраст – важнейший период формирования личности ребенка, поскольку в этот период деятельность анализаторов, развитие восприятия, воображения, памяти, мышления и речи в комплексе приводят к чувственному познанию, на основе которого формируется телесный опыт ребенка. Установлено, що современное телесное (соматическое, физическое) воспитание по своей сущности, содержанию, направленности, формам и методам должено быть гуманистическим, то есть способствовать общегуманистическому воспитанию детей. Обосновано, что современной задачей дошкольных учебных заведений является ориентация детей дошкольного возраста на новый уровень развития и новый уровень взаимоотношений с обществом. Сделан вывод, что обращение к указанной проблеме, позволяет выделить основные требования гуманной и социокультурной концепций телесно- ценностного взаимодействия с физическим воспитанием детей дошкольного возраста, основанные на специально созданных условиях деятельности и взаимодействия, обеспечивающие становление и саморазвитие дошкольника.

Ключевые слова: дошкольный возраст, «телесное Я», «концепция тела», формирование телесного опыта, гуманистическое воспитание, социокультурная концепция, телесно-ценностное отношение, физическим воспитание.

 

The article describes and analyzes the theoretical foundations of humanistic education and the main ideas of the sociocultural concept of physical-value physical education of preschool children. Shows different views of both domestic and foreign scientists, who deal with the problem of corporeality in philosophy in general terms and in relation to consciousness, we determined the organic relationship of modern paradigms of human, historical and philosophical problems of physicality, body issues and soul of both external and internal It is proved that the preschool age is the most important period in the formation of the child's personality, because during this period the activity of analyzers, the development of perception, imagination, memory, thinking and speech in a complex lead to sensory cognition, on the basis of which the bodily experience of the child is formed It suggested that in the preschool years is the process of education plays a big role in the formation of positive image of adequate "body-ego". Therefore, to solve this problem, it is necessary to apply the whole complex of educational work with children of preschool age. According to the author, modern physical (physical, physical) education in its essence, content, direction, forms and methods should be humanistic, that is, to promote the humanistic education of children. It is substantiated that the modern task of pre-school educational institutions is the orientation of children of preschool age to a new level of development and a new level of relations with society. Thus, the sociocultural concept of corporeality, which considers corporality in the context of value-normative categories and characteristics, determines the place of the individual and its significance in social space, measuring the state of the body's physical health according to the social scale of values It is concluded that addressing this problem allows us to single out the main requirements of the humane and sociocultural concepts of bodily-value interaction with the physical education of preschool children, based on specially created conditions of activity and interaction that ensure the development and selfdevelopment of the preschool child.

Key words: preschool age, "body I", "body concept", formation of the child's bodily, humanistic education, socio-cultural concept, body-value relationship, physical education.


Повний текст:

PDF

Посилання


Актуальні питання фізичного виховання учнівської молоді: теорія і практика: Монографія / За заг. ред. Т. Т. Ротерс. – Луганськ: Альма-матер, 2007. – 317 с.

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. К. : Ред. журн. «Дошкільне виховання», 1999. 62 с.

Богуш А. М. Українське народознавство в дошкільному закладі. / А. М. Богуш, Н. В. Лисенко К., 2002 - 280 с.

Быховская И. М. Теоретико-методологические основания социокультурного анализа телесности человека / И. М. Быховская // Социокультурные аспекты физической культуры и здорового образа жизни. – М.: Сов. спорт, 1996. – С. 8 - 14.

Газарова Э. Е. Психология телесности / Э. Е. Газарова. – М.: Институт общегуманитарных исследований, 2002. – 192 с.

Духовно-культурні цінності виховання Людини : монографія / Г. П. Шевченко [та ін.]. Луганськ : НОУЛІДЖ, 2013. 432 с.

Злобіна О. Особистість як об’єкт соціальних змін / О. Злобіна – НАН України; Інститут соціології. – К., 2004.– 240 с.

Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні / Наук. ред. О. Л. Кононко. К., 2003.

Концепція національно-патріотичного виховання дітей і молоді [Електронний ресурс] : додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 16 червня 2015 р. № 641. – Режим доступу : http://don.kievcity.gov.ua/files/2015/6/17/contsepciya.pdfhttp://litterref.ru/bewotrujgmermerrna.html. – Назва з екрана.

Лесгафт П. Ф. Психологія морального і фізичного виховання / П. Ф. Лесгафт – Воронеж, 1998.

Олейникова Е. Е. Телесно-ценностное физическое воспитание для детей старшего дошкольного возраста (на основе рефлексивно-метафорической двигательной игры): автореф… дис. канд. пед. наук: 13.00.04 / Е. Е. Олейникова; – Адыгейс. гос. универс. – Майкоп, 2007. – 19 с.

Омельченко С. О. Взаємодія соціальних інститутів суспільства у формуванні здорового способу життя дітей та підлітків / С. О. Омельченко // Монографія. – Луганськ: Альма-матер, 2007. – 352 с.

Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка / Т. І. Поніманська. – К. : Академія, 2004. – 456 с.

Пономарьова Г. Ф. Системні підходи до організації виховної роботи в педагогічному навчальному закладі / Г.Ф. Пономарьова // Система виховної роботи як важливий чинник формування особистості вчителя, вихователя: зб. наук. праць - Х. : ХГПІ, 2008. - С. 5-8.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1115997

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.