НОКСОЛОГІЧНИЙ ТА ЕКОЛОГО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПІДХОДИ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ БЕЗПЕКООРІЄНТОВАНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В УМОВАХ РИЗИКІВ

Н. В. Науменко

Анотація


У статті порушена проблема професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації безпекоорієнтованого середовища в умовах ризиків. Сьогодні загострюються питання забезпечення безпечних і комфортних умов для навчання, виховання і всебічного розвитку дітей молодшого шкільного віку та збереження їхнього фізичного, психічного, соціального і духовного здоров’я в процесі освітньої діяльності. Метою статті є ґрунтовний  аналіз ноксологічного та еколого-психологічного підходів як методологічних засад підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації безпекоорієнтованого освітнього середовища в умовах ризиків. У статті досліджено стан наукової розробки проблеми, розкрито низку питань, що були порушені вітчизняними науковцями в контексті безпеки людини. Визначено, що безпека передбачає відсутність будь-якої загрози та є мірою захищеності середовища, в якому існує людина, її честі, гідності, загальнолюдських цінностей, соціальних груп, держави і суспільства в цілому та охоплює всі сфери життєдіяльності людини. Наголошено, що особливої актуальності зазначена проблема набуває в освітній галузі, оскільки сучасні виклики в освіті, зокрема, інформатизація суспільства, євроінтеграція, реформа Нової української школи, дистанційна освіта, воєнна агресія росії на території України тощо, зумовлюють ризики, загрози та небезпеки для всіх учасників освітнього процесу. Значне занепокоєння викликає безпека та стан фізичного, психічного, соціального і духовного здоров’я дітей молодшого шкільного віку, оскільки в цьому віці психічна сфера дитини ще вкрай не стійка та вразлива. Зазначено, що розв’язання окреслених завдань цілком залежить від готовності вчителя початкової школи до організації безпекоорієнтованого освітнього середовища в умовах ризиків. Задля вирішення поставлених завдань було використано такі методи наукового пізнання, як: аналіз психолого-педагогічних досліджень для визначення поняття «безпека людини»; синтез та узагальнення для визначення актуальності проблеми підготовки майбутніх учителів до організації безпекоорієнтованого освітнього середовища в умовах сьогодення з урахуванням сучасних ризиків; порівняння, що дало змогу окреслити особливості та розкрити значення застосування ноксологічного та еколого-психологічного підходів як методологічних засад підготовки майбутніх учителів початкової до організації безпекоорієнтованого освітнього середовища в умовах ризиків. Доведено необхідність застосування ноксологічного та еколого-психологічного підходів для організації безпечного освітнього середовища та формування в учасників освітнього процесу безпекового мислення, що лежить в основі формування життєвих і професійних компетентностей; формування в учасників освітнього процесу навичок виявлення існуючих ризиків і застосування заходів, що допомагають протидіяти небезпекам і загрозам

Ключові слова


безпека людини, безпекоорієнтоване освітнє середовище, професійна підготовка, початкова школа, майбутній учитель, ноксологічний підхід, еколого-психологічний підхід, освітні ризики

Повний текст:

PDF

Посилання


Evhrafova, N., Velychko, N. & Volodchenko, Y. (2021). Noksolohiia v khimichnii osviti studentiv medychnykh VNZ. [Noxology in the chemical education of medical students]. Naukovyi pohliad u maibutnie, 3(17-03), 23–26. URL: https://doi.org/10.30888/2415-7538.2020-17-03-012 [in Ukrainian]

Boichuk, Yu. D. (2008). Ekoloho-valeolohichna kultura maibutnoho vchytelia: teoretyko-metodychni aspekty [Ecological and valeological culture of the future teacher: theoretical and methodological aspects]: monohrafiia. Sumy : Univ. kn. 329 s. [in Ukrainian]

Vernik, O. (2019). Ekopsykholohichnyi pidkhid do doslidzhennia blahopoluchchia osobystosti: seredovyshchno-zhyttiediialnisnyi kontekst [Ecopsychological approach to the study of personality well-being: environmental and life context]. Aktualni problemy psykholohii. T. 7 (47). 69–70. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/237410259.pdf#page=68 [in Ukrainian]

Kaidalova, L. H. & Drozhyk, L. V. (2018) Interaktyvni tekhnolohii u pidhotovtsi mahistriv farmatsevtychnykh ta medychnykh spetsialnostei. [Interactive technologies in the training of masters of pharmaceutical and medical specialities]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia, № 44. S. 44-54. [in Ukrainian]

Kontseptsiia realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity "Nova ukrainska shkola" na period do 2029 roku (2016) [The concept of implementation of the state policy in the field of reforming general secondary education "New Ukrainian School" for the period up to 2029]: rozporiadzhennia Kab. Ministriv Ukrainy vid 14 hrud. 2016 r. № 988-r. Instytut modernizatsii zmistu osvity. URL: https://imzo.gov.ua/osvita/nush/ [in Ukrainian]

Liashenko, O. M. (2015). Kontseptualizatsiia upravlinnia ekonomichnoiu bezpekoiu pidpryiemstva [Conceptualisation of enterprise economic security management]: monohrafiia. 2-he vyd., pererobl. Kyiv : NISD. 348 s. [in Ukrainian]

Skrebets, V. O. (1998). Ekolohichna psykholohiia [Ecological psychology]: navch. posib. Kyiv : MAUP. P. 5. [in Ukrainian]

Lytvynovskyi, Ye. Yu., Behun, V. V. & Heldash, S. V. (2016). Teoretychni ta orhanizatsiino-metodychni zasady proektuvannia osvitnoi diialnosti navchalno-metodychnykh ustanov tsyvilnoho zakhystu [Theoretical, organisational and methodological principles of designing educational activities of educational and methodological institutions of civil protection]: monohrafiia [Elektronne merezheve vydannia]. Zaporizhzhia : Kruhozir, 230 s. [in Ukrainian]

Tkach, T. V. (2003). Sotsialno-psykholohichnyi analiz osvitnoho prostoru [Social and psychological analysis of the educational space]. Aktualni problemy psykholohii. T. 7 (1). 409–415. URL: http://ecopsy.com.ua/data/zbirki/2003_01/sb01_64.pdf [in Ukrainian]

Shlimakova, I. (2020). Interaktyvne ekoloho-psykholohichne seredovyshche yak chynnyk formuvannia ekolohichnoi svidomosti osobystosti [Interactive ecological and psychological environment as a factor in the formation of environmental awareness of the individual]. Suchasni treninhovi tekhnolohii dlia rozvytku osobystosti: eko-treninhy. Uman. 98–101. URL: https://nubip.edu.ua/sites/default/files/u279/zbirnik_14.05.2020.pdf [in Ukrainian]




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2023.55.14

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.