ВАЛЬДОРФСЬКА ПЕДАГОГІЧНА ОСВІТА: ІСТОРІЯ ТА СУЧАСНІСТЬ

О. М. Іонова, Ма Лі

Анотація


Актуальність дослідження зумовлена потребою аналізу передового зарубіжного досвіду підготовки вчителів та недостатністю висвітлення в українських наукових джерелах питань вальдорфської педагогічної освіти (ВПО).

Мета дослідження – розкрити особливості вальдорфської педагогічної освіти. Завдання: висвітлити становлення та сучасний стан діяльності центрів вальдорфської педагогічної освіти; з’ясувати структуру програм підготовки вальдорфських учителів та специфіку їх реалізації.

Використано комплекс загальнонаукових методів (аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, класифікація наукових джерел), що уможливило розкриття ступеню наукової розробки проблеми, історичних і порівняльно-зіставних, що дозволило з’ясувати специфіку здійснення ВПО.

Висвітлено процеси становлення та розвитку ВПО: від двотижневого вступного освітнього курсу для вчителів першої вальдорфської школи (Р. Штайнер) через відкриття центрів із підготовки вальдорфських учителів за межами Німеччини до сьогодення (існування у світі 173 центрів ВПО).

Розкрито специфіку функціонування закладів ВПО: подвійна сертифікація програм підготовки (під патронатом державних та вальдорфських регулювальних органів), вимоги до вступників, залежність форм (очні курси бакалавріату та магістратури, часткова зайнятість, онлайн-курси тощо) та тривалості (від 1–2 до 4–6 років) навчання від наявності базової педагогічної освіти, вальдорфського (антропософського) досвіду, обраної вчительської спеціалізації.

Схарактеризовано структуру програми підготовки вальдорфських учителів, що включає такі основні цикли: вивчення антропософської антропології як фундаменту вальдорфської педагогіки та самоврядування школи; предметно-науковий цикл, спрямований на поглиблення розуміння окремих галузей викладання  та їх ролі у формуванні та розвитку дитини; вправи й робота у сфері різних видів мистецтва (музика, акварельний живопис, малювання, ліплення з глини, евритмія та формування мовлення, театральна імпровізація, лендарт тощо).

Відзначено й інші особливості ВПО: відсутність заліків та іспитів, участь здобувачів у різних видах діяльності (самоосвіта й саморозвиток, підготовка публікацій, виконання проєктів, стажування у школі та соціально-практична робота тощо).


Ключові слова


вальдорфська школа, «Signature Pedagogy», вальдорфський учитель, підготовка, центри педагогічної освіти, становлення, сучасний стан.

Повний текст:

PDF

Посилання


Ionova, O. M. (2020). Rol osobystosti vchytelia u valdorfskii shkoli [The role of teacher’s personality in Waldorf school]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 27(6), 79–82. (in Ukrainian).

Ionova, O. M., Luparenko, S. Ye., & Partola, V. V. (2021). Tendentsii stanovlennia ta rozvytku valdorfskoho ruhu v Ukraini [The tendencies of formation and development of Waldorf movement in Ukraine]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vyhovannia, 50, 75-86. (in Ukrainian).

Ionova, O. M., & Ma Li. (2023). Pidhotovka vchyteliv muzychnoho mystetstva dlia valdorfskyh shkil: dosvid Nimechchyny [Training Music Teachers for Waldorf schools: the German Experience]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vyhovannia, 54, 61-73. (in Ukrainian).

Maltseva, N. (2017). Stanovlennia valdorfskoho uchytelia v Ukraini [Formation of Waldorf teacher in Ukraine]. Dytyna Waldorf. Retrieved from http://dytynawaldorf.com.ua/articles-list/stanovlenie-wu/ (in Ukrainian).

Mezentseva, O. I. (2019). Sotsialno-pedahohichni osnovy harmonizatsii vykhovnoho seredovyshcha dytyny v diialnosti valdorfskykh shkil [Social-pedagogical bases of a child’s educational environment harmonization in the Waldorf school practice]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Institute of Educational Problems at National Academy of Educational Sciences of Ukraine (in Ukrainian).

European Network for Academic Steiner Teacher Education (ENASTE) (n. d.). Retrieved from: http://www.enaste.com/enaste.htm

Freie Hochschule Stuttgart – Seminar für Waldorfpädagogik. (n. d.). [Freie Hochschule Stuttgart – Seminar for Waldorf Education]. Retrieved from: https://www.freie-hochschule-stuttgart.de/de/ (in German).

Frielingsdorf, V. (2019). Geschichte der Waldorfpädagogik. [History of Waldorf education]. Von ihren Ursprung bis zur Gegenwart. Weinheim und Basel: Beltz Verlag (in German).

Gabert, E. (1957). Das Stuttgarter Lehrerseminar der deutschen Waldorfschulen II. [The Stuttgart Teachers' Seminar of the German Waldorf Schools II]. Künsterlisiche Tätigkeit. Erziehungskunst, 21(12). Р. 354–364 (in German).

Jeuken, M. & Lutzker, P. (2019). Lehrerbildung für Waldorfschulen: Das waldorfpädagogisches Studium. [Schools Teacher training for Waldorf schools: The Waldorf teacher training programme]. In A. Wiehl (Ed.), Studienbuch Waldorfschulpädagogik. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Kinkhardt, Р. 292–306 (in German).

Kiersch, Johannes & Freie Lehrerbildung. (1978). Zum Entwurf Rudolf Steiners [Rudolf Steiner's design]. (Vol. 11). Stuttgart: Verlag Freies Geistesleben, 11 (in German).

Rawson, M. (2020). A Theory of Waldorf Teacher Education. Part 1. Learning dispositions. Research on Steiner Education, 11(2), 1–22.

Shulman, Lee S. (2005). Signature Pedagogies in the Professions. Daedalus, 134(3), 52–59.

Soetebeer, J. (2018). Bildende Erfahrungen als Methodenkonzeption der Lehrerbildung. [Educational experiences as a methodological concept for teacher training]. In H. Kern, T. Zdazil, & W. M. Götte (Eds.), Lehrerbildung für Waldorfschulen (pp. 116–130). Weinheim: Beltz Juventa (in German).

Steiner, Rudolf. (1992). Allgemeine Menschenkunde als Grundlage der Pädagogik (GA 293). [General anthropology as the basis of pedagogy (GA 293)]. Dornach/Schweiz: Rudolf Steiner Verlag (in German).

Steiner, Rudolf. (1990). Erziehungskunst Methodisch-Didaktisches (GA 294). [The Art of Education Methodical-Didactic (GA 294)]. Dornach/Schweiz: Rudolf Steiner Verlag (in German).

Steiner, Rudolf. (1982). Erziehungskunst Seminarbesprechungen und Lehrplanvorträge (GA 295). [Educational Art Seminar Discussions and Curriculum Lectures (GA 295)]. Dornach/Schweiz: Rudolf Steiner Verlag (in German).

Steiner, Rudolf. (1975). Konferenzen mit den Lehrern der Freien Waldorfschule in Stuttgart 1919 bis 1924. Erster Band. Das erste und zweite Schuljahr (GA 300 a). Dornach/Schweiz: Rudolf Steiner Verlag.

Uceda, Patricia Quiroga (2015). Waldorf teacher education: Historical origins, its current situation as a higher education training course, and the case of Spain. Encounters in Theory and History of Education, 16, 129–145.

Uhrmacher, P. B. (1995). Uncommon Schooling: A historical look at Rudolf Steiner, Anthroposophy and Waldorf education. Curriculum Inquiry, 25(4), 381–406.

Waldorf World List. (2022). Directory of Steiner-Waldorf Schools, Kindergartens and Teacher Education Centers worldwide (September). Retrieved from: https://www.freunde-waldorf.de/fileadmin/user_upload/images/Waldorf_World_List/Waldorf_World_List.pdf




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.56.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.