ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ ДИСКУРСИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті визначено та схарактеризовано провідні шляхи формування дискурсивної компетентності здобувачів базової середньої освіти – реалізація мети та завдань зазначеної компетентності; розумний вибір змісту, підходів, структурних компонентів; використання ефективних форм та методів організації освітньої діяльності здобувачів.
Установлено, що дискурсивна компетентність сприяє розв’язанню таких навчальних завдань, як: відповідність мовної діяльності типу й характеру спільної діяльності; розвиток мовних навичок та вмінь, упорядкованості, систематичності, наступності та логічності; мотивація іншомовної мовної комунікації в освітньому процесі; забезпечення успішності проведення різних видів мовленнєвої діяльності – говоріння, аудіювання, читання і письмо; підготовка здобувачів освіти до використання іноземної мови як засобу мовленнєвої діяльності.
З’ясовано, що до складу дискурсивної компетентності належать стратегічний, тактичний, жанровий та текстовий компоненти. Зазначена компетентність передбачає і сформованість певних вміння, як-от: уміння користуватися лексичними ресурсами іноземної мови; уміння передбачати розвиток комунікативної ситуації; уміння як описувати, так і пояснювати факти з залученням засобів іноземної мови; уміння логічно будувати висловлювання іноземною мовою; уміння створювати необхідну комунікативну поведінку; уміння вибудовувати власну мовленнєву поведінку; уміння бачити тему та проблему в тексті; уміння аналізувати як усний, так і письмовий текст; уміння складати текст іноземною мовою; уміння виділяти мотиви й цілі комунікації іноземною мовою; уміння контролювати ситуацію спілкування; уміння змінювати інтонацію висловлювань, володіти засобами емоційного оцінювання – лінгвістичними й екстралінгвістичними та деякі інші.
До провідних підходів, які сприяють формуванню дискурсивної компетентності, належать: особистісно-орієнтований, діяльнісний, комунікативний та соціокультурний.
Доведено, що формуванню дискурсивної компетентності здобувачів базової середньої освіти, розвитку в них навичок логічної мови, навчанню послідовно та обґрунтовано висловлювати особисту думку сприяють такі форми організації освітньої діяльності, як: дискусії, рольові ігри, дебати.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. (2001). Strasbourg: Council of Europe, Modern Languages Division/Cambridge: Cambridge University Press.
Helal, F. (2013). Discourse and Intercultural Academic Rhetoric. Open Journal of Modern Linguistics. Vol. 3. P. 149-156. URL: 10.4236/ojml.2013.32020.
Newby, D. (2011). Competence and performance in learning and teaching: theories and practices. Selected Papers from the 19th ISTAL. URL: http://www.enl.auth.gr/symposium19/19th papers/002_Newby.pdf
Trifoni, A. (2012). Research in Testing Communication Skills in Foreign. Academic Journal of Interdisciplinary Studies. Language (English) Literature Review. Published by MCSER-CEMAS-Sapienza University of Rome. Vol. 2. No 4. P. 253-262. URL: 10.5901/ajis.2012.v2n4p25
Siepmann, D. (2005). Discourse Markers Across Languages: A Contrastive Study of Second-Level Discourse Markers in Native and Non-Native Text with Implications for General and Pedagogic Lexicography. N.Y.: Routledge.
The Merriam Webster Dictionary. (2002). New edition. Merriam-Webster, Incorporated. 2500 p.
Batsevych, F. S. (2007). Slovnyk terminiv mizhkulturnoi komunikatsii. [Dictionary of terms of intercultural communication]. K. : Dovira. 205. (in Ukrainian).
Butenko, N. Yu. (2004). Komunikatyvni protsesy u navchanni [Communicative processes in education]: pidruchnyk. K. : KNEU. 383. (in Ukrainian).
Horobchenko, N. V. (2021). Osoblyvosti formuvannia dyskursyvnoi kompetentnosti shkoliariv v umovakh zmishanoho navchannia. [Peculiarities of the formation of discursive competence of schoolchildren in conditions of mixed education]. Imidzh suchasnoho pedahoha № 5(200), S. 94-97. (in Ukrainian).
Horobchenko, N. V. (2021). Suchasni tendentsii formuvannia dyskursyvnoi kultury starshoklasnykiv. [Modern trends in the formation of discursive culture of high school students]. Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova, Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Vyp. 79, S. 100-103. (in Ukrainian).
Muchnyk, N. V. (2006). Navchalna dyskusiia – efektyvnyi metod ovolodinnia inozemnoiu movoiu. [Educational discussion is an effective method of mastering a foreign language.]. Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia zasobamy innovatsiinykh osvitnikh tekhnolohii. № 3. S. 104-105. (in Ukrainian).
Derevianko, I. V., Oliinyk, O. V. & Bevz, N. V. (2023). Orhanizatsiia spilnoi navchalnoi diialnosti studentiv u protsesi vyvchennia inozemnoi movy. [Organization of joint educational activities of students in the process of learning a foreign language]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. No 54. S. 40-50 DOI: 10.34142/23128046.2023.54.04 (in Ukrainian).
Zellig, S. Harris (1952). Discourse Analysis. Language. Vol. 28, 1, 1-30. URL : https://www.troyspier.com/assets/files/bibliographies/discourse/harris_discourse.pdf
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.56.11
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.