ЕТАПИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОСВІТНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ХАРКІВСЬКОГО ТОВАРИСТВА ПОШИРЕННЯ В НАРОДІ ГРАМОТНОСТІ (1869 – 1920 РР.)
Анотація
Дана стаття розкриває етапи реалізації просвітницької діяльності Харківського товариства поширення в народі грамотності протягом 1869-1920 рр.
Визначено чинники, що впливали на процес становлення і функціонування громадських товариств протягом другої половини ХІХ ст. – початку ХХ ст., а саме: політичні, соціально-економічні зрушення в Україні протягом досліджуваного періоду; освітня політика офіційної влади, особливості урядової політики в системі соціального забезпечення населення, у галузі освіти й культури; організаційні засади здійснення просвітницької діяльності; рівень розвитку української психолого-педагогічної науки, вплив на неї світової педагогічної думки; взаємодія теорії і практики освіти та виховання дітей і соціокультурного забезпечення населення протягом досліджуваного періоду; прогресивні виступи діячів освіти і представників передової громадськості та їхні наукові здобутки.
З урахуванням визначених чинників схарактеризовано етапи реалізації просвітницької діяльності Харківського товариства поширення в народі грамотності протягом 1869 – 1920 рр., а саме: перший етап (1869 – 1870-ті рр.) – етап заснування Товариства, прийняття статуту, що регламентував його роботу і стосунки з іншими установами, чітко визначав структуру організації, права та обов’язки його членів; орієнтація діяльності товариства переважно на розв’язання проблем шкільної освіти (започаткування шкіл у Харкові, їх забезпечення необхідним навчальним обладнанням, підготовка вчителів до роботи у школах); поширення знань та ідей освіти серед населення завдяки влаштуванню й організації діяльності народних бібліотек; другий етап (1880-ті рр. – 1916 рр.) – активізація діяльності Товариства у шкільній (збільшення кількості шкіл, їх обладнання) і позашкільній освіті (відкриття Народного будинку, розширення мережі народних бібліотек, читальнь та форм позашкільної освіти), а також видавничої діяльності (видання «Народної енциклопедії» та різних книг для народу); розширення сфери діяльності Товариства на різні повіти Харківської області, відкриття сільських відділень Товариства у Харківській губернії; започаткування діяльності Товариства, спрямованої на збереження та зміцнення здоров’я дітей; третій етап (1917 –1920 рр.) – поступове припинення діяльності Товариства, націоналізація його закладів освіти та майна радянською владоюКлючові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Berezivska, L. (2008). Reformuvannia shkilnoi osvity v Ukraini u KhKh st. [Reforming school education in Ukraine in the 20th century]. Kyiv : Bohdanova A. M. [in Ukrainian].
Borysenko, V. (1996). Kurs ukrainskoi istorii: z naidavnishykh chasiv do XX stolittia [Course of Ukrainian history: from the earliest times to the 20th century]. Kyiv : Lybid [in Ukrainian].
Burlaka, Ya., Rudenko, Yu. (1992). Z istorii vitchyznianoi pedahohiky: zavdannia, poshuky, problemy [From the history of domestic pedagogy: tasks, searches, problems]. Ridna shkola, 1, 7-13 [in Ukrainian].
Druhanova, O. (2008). Pryvatna initsiatyva v osviti Ukrainy (istoryko-pedahohichnyi aspekt) [Private initiative in the education of Ukraine (historical and pedagogical aspect)]. Kharkiv : Dyvo [in Ukrainian].
Z tsyrkuliarnymy rozporiadzhenniamy Ministerstva Narodnoi Osvity ta Okruzhnoho nachalstva [With the circular orders of the Ministry of Public Education and District authorities]. (1914). DAKhO (Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti). F. 266. Op. 1. Spr. 872. 176 ark.
Zvit pro diialnist za 1911 rik (drukovanyi) [Report on activities for 1911 (printed)]. (1911). DAKhO (Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti). F. 200. Op. 1. Spr. 381. 105 ark.
Istorychnyi ohliad diialnosti Kharkivskoho tovarystva-pravlinnia ta yoho zakladiv, statut, instruktsiia [Historical overview of the activities of the Kharkiv society-board and its institutions, statutes, instructions]. (1912). DAKhO (Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti). F. 200. Op. 1. Spr. 396. 59 ark.
Kolomiyets, T. (1995). Kharkivske tovarystvo poshyrennia v narodi gramotnosti (1869-1920 rr.) [Kharkiv Association of Spreading Literacy among People (1869-1920)]. Abstract of PhD thesis in History: specialty 07.00.02. Kharkiv [in Ukrainian].
Lystuvannia pro robotu shkilnoho komitetu, pro sporudzhennia shkil u povitakh, pro pilhy nuzhdennym uchniam; vidomosti pro ekzameny ta uchniv, pro konkurs vykladannia u shkolakh ta zaiavy vchyteliv [Correspondence about the work of the school committee, about the construction of schools in the districts, about benefits for needy students; information about exams and students, about the teaching competition in schools and statements of teachers]. (1909). DAKhO (Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti). F. 200. Op. 1. Spr. 337. 154 ark.
Luparenko, S. (2015). Pytannia dytynstva u vitchyznianii pedahohitsi XX stolittia: teoriia ta praktyka [Childhood issues in Ukrainian pedagogy of the 20th century: theory and practice]. Kharkiv: KhNPU imeni H. S. Skovorody, 2015. 370 s. [in Ukrainian].
Luparenko, S. (2014). Pozashkilna osvitno-vykhovna diialnist Kharkivskoho tovarystva poshyrennia v narodi hramotnosti (1869-1920 rr.) [Extracurricular educational activities of the Kharkiv Society for Dissemination of literacy among People (1869-1920)]. Pedahohika ta psykholohiia, 46, 204-213 [in Ukrainian].
Lutaieva, T. V. (2019). Pedahohichna ta hromadsko‐prosvitnytska diialnist fundatoriv vyshchoi medychnoi ta farmatsevtychnoi osvity: rehionalnyi istoryko‐pedahohichnyi aspekt [Pedagogical and public-educational activity of the founders of higher medical and pharmaceutical education: regional historical-pedagogical aspect]. Kharkiv: Vydavnytstvo Ivanchenka I S., 2019. 599 s. [in Ukrainian].
Narys pro rozvytok i diialnist Kharkivskoho tovarystva iz zasnuvannia do 1905 roku, zvit Kharkivskoho viddilennia, vidomosti pro komitety ta komisii dlia miskoi upravy [An essay about development and activities of the Kharkiv Society from its foundation to 1905, a report of the Kharkiv branch, information on committees and commissions for the city administration]. (1908). DAKhO (Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti). F. 200. Op. 1. Spr. 319. 42 ark.
Natochyi, L. Sutnist poniattia «periodyzatsiia» shchodo problemy rozvytku teorii upravlinskoi kultury kerivnykiv zahalnoosvitnikh shkil u vitchyznianii pedahohichnii teorii (druha polovyna XX st. – pochatok XXI st.) [The essence of the concept of “periodization” in relation to the problem of development of the theory of management culture of the heads of secondary schools in the national pedagogical theory (second half of the 20th century - the beginning of the 21st century)]. Visnyk Hlukhivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 15(1), 35-43 [in Ukrainian].
Oryshchenko, I. O. (2016). Formuvannia fondu Derzhavnoi naukovo-pedahohichnoi biblioteky Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho: Kharkivskyi period (1869-1926 rr.) [Fund formation of V. O. Suhomlynskyi State Scientific and Pedagogical Library of Ukraine: Kharkiv period (1869–1926)]. Naukovi pratsi Derzhavnoi naukovo-pedahohichnoi biblioteky Ukrainy imeni V. O. Sukhomlynskoho, 5, 83-90. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/705959/3/Zbirnyk%20naukovych%20prac%2C%20vyp.%205.pdf [in Ukrainian].
Polozhennia pro silski dodatkovi shkoly, zvity komitetu ta okremykh shkil ta lystuvannia pro robotu shkil [Regulations on village supplementary schools, committee and individual school reports and correspondence on school work]. (1913). DAKhO (Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti). F. 200. Op. 1. Spr. 415. 96 ark.
Sukhomlynska, O. V., et al. (2005). Ukrainska pedahohika v personaliiakh [Ukrainian pedagogy in personalities]. Book 2. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Tymchuk, L. (2015). Stanovlennia ta rozvytok andrahohiky v Ukraini (kinets ХІХ – ХХ stolittia) [Formation and development of andragogy in Ukraine (late 19th-20th centuries)]. Chernivtsi : Chernivtsi National University [in Ukrainian].
Fazan, V. V., Shtefan, L. A. & Kuznetsova, O. Yu. (2023). Sotsialno-pedahohichna dopomoha ditiam u 20-30-ti rr. XX stolittia. [Social and pedagogical assistance to children in the 20-30s of the twentieth century]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. № 55. S. 123-133. [in Ukrainian].
Fradkina, N. V. (2007). Prosvitnytska diialnist intelihentsii na Slobozhanshchyni v kintsi XIX – na pochatku XX stolittia yak fenomen kultury [Enlightenmentous action intelligentsia in Sloboganshina at the end of XIX at start XX century like a phenomenon of a cultural]. Candidate’s thesis. Kharkiv: V. N. Karazin KhNU [in Ukrainian].
Tsyrkuliary [Circulars]. (1916). DAKhO (Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti). F. 266. Op. 1. Spr. 927. 21 ark.
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.56.13
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.