МАЙБУТНЄ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

С. О. Васильєва, Н. О. Агаркова

Анотація


Актуальність дослідження обумовлена швидким розвитком штучного інтелекту (ШІ) та його впливом на освітню сферу, що вимагає розгляду нових викликів та можливостей, які виникають у зв’язку з цим. Метою дослідження є виявлення ключових аспектів використання ШІ в освіті та аналіз його впливу на студентів, викладачів і суспільство в цілому. У статті підкреслюється, що технології ШІ вже активно застосовуються для персоналізації навчання, автоматизації оцінювання та створення інтерактивних освітніх платформ, що зумовлює необхідність перегляду традиційних методів викладання і навчання. Дослідження спирається на погляди таких науковців, як Д. Ендлер, С. Рассел і Т. Собченко, які аналізують основні напрями впровадження ШІ, включаючи створення електронного навчання та змішаної реальності для формування 3D-навчальних середовищ.

Водночас акцентується увага на ризиках, пов’язаних із впровадженням ШІ в освіті. Одним із головних викликів є можливе порушення академічної чесності через використання генеративних систем ШІ, здатних створювати тексти, зображення та програмний код. Така автоматизація може негативно вплинути на розвиток критичного мислення здобувачів та їх соціальні навички. Іншим важливим ризиком є зниження рівня соціалізації, якщо технології ШІ замінюють міжособистісну взаємодію в навчальному процесі.

Важливими є етичні аспекти використання ШІ в освіті, зокрема питання конфіденційності даних здобувачів і викладачів, уникнення дискримінації та забезпечення справедливості алгоритмів, які використовуються для персоналізації навчання. Зазначено про необхідність тісної співпраці між освітніми установами, підприємствами та науковими організаціями для ефективного впровадження ШІ у навчальний процес. Попри виклики, ШІ відкриває нові можливості для покращення освіти, зокрема через створення адаптивних навчальних платформ, що враховують індивідуальні потреби здобувачів.

Таким чином, використання ШІ в освіті може значно підвищити ефективність навчання, якщо його впровадження буде збалансованим, з дотриманням етичних норм та сприянням соціально-емоційному розвитку здобувачів.


Ключові слова


освіта, штучний інтелект, цифровізація, ризики, доброчесність

Повний текст:

PDF

Посилання


Holovko, D. Iu. (2024) Shtuchnyi intelekt u diialnosti pedahoha zakladu profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity [Artificial intelligence in the activity of a teacher of a vocational (vocational-technical) education institution]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO» NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Sobchenko, T. M., Dotsenko, S. O. & Boiarska-Khomenko, A. V. (2023) Shtuchnyi intelekt v osvitnikh haluziakh (movno-literaturna ta matematychna osvitni haluzi). [Artificial intelligence in educational fields (language, literature and mathematics)]. Navchalno-metodychnyi posibnyk dlia zdobuvachiv pershoho (bakalavrskoho), druhoho (mahisterskoho) rivniv vyshchoi pedahohichnoi osvity, naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv vyshchoi pedahohichnoi osvity ta pedahohichnykh kadriv zakladiv zahalnoi serednoi osvity/ Kharkiv. KhNPU imeni H. S. Skovorody [in Ukrainian].

Tyzhden tsyfrovoho navchannia, heneratyvnyi shtuchnyi intelekt ta osvita. (2021) [Digital Learning Week, generative artificial intelligence and education]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=oU0wRbJtDdY [in Ukrainian].

AI Glossary. Council of Europe portal. (2021). URL: https: // coe. int / en / web / artificial-intelligence / glossary.

Artificial intelligence: Ensuring respect for democracy, human rights and the rule of law. The Council of Europe. (2021). URL: https: // pace. coe. int / en / pages / artificial-intelligence.

Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: Artificial Intelligence for Europe ( 2018). European Commission. Brussels.

Digital Learning Week, Generative Artificial Intelligence and Education (n. d.). URL: https://www.youtube.com/watch?v=oU0wRbJtDdY.

Erik Winero. "Cheating or Learning? Artificial Intelligence in Education". (2021) University of Gothenburg Sweden. URL: https://www.youtube.com/watch?v=YXwvEQ1lOkI

Framework Convention on artificial intelligence, human rights, democracy and the rule of law. (2024) URL: https://search.coe.int/cm#_Toc161399783

Mc. Carthy, J., Minsky, M. L., Rochester, N. & Shannon, C. E. (2006) A proposal for the Dartmouth summer research project on Artificial Intelligence, AI Magazine. Vol. 27. № 4. P. 12-14

Minskyi, M. (1968) Semantic Information Processing. Cambridge Mass.: MIT Press.

Policy guidance on AI for children. UNICEF. (2021). URL: https://www.unicef.org/innocenti/media/1361/file/UNICEF-Global-Insight-AI%20guide%20for%20parents-2021.pdf.

Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). (2019). URL: https: // legalinstruments. oecd. org / en / instruments / OECD-LEGAL – 0449.

Plavčan, P., Tkachova, N. O., & Zeniakin, О. S. (2022). Digitalization of university education: advantages, risks, and prospects. Theory and methods of teaching and education. № 53. P. 62–73. DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2022.53.06

Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. UNESCO. (2021).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.01

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.