РИТМІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ВАЛЬДОРФСЬКОЇ ШКОЛИ ЯК ЗАСІБ ЗДОРОВОГО РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ
Анотація
Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вивчення й використання здоров’язбережувального досвіду вальдорфської школи та недостатністю розкриття у вітчизняних наукових джерелах значення ритмізації вальдорфського освітнього процесу для здорового розвитку особистості.
Мета статті – схарактеризувати теорію і практику ритмічної організації освітнього процесу вальдорфської школи як засіб здорового розвитку особистості.
Застосовано комплекс загальнонаукових методів (аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, класифікація наукових джерел), що дозволило розкрити ступінь наукової розробки проблеми; висвітлити провідні теоретичні ідеї Р. Штайнера, на яких базується вальдорфська освіта; схарактеризувати ритми, що залучаються до вальдорфського освітнього процесу.
Розкрито провідні теоретичні ідеї Р. Штайнера, на яких базується вальдорфська освіта, зокрема ритмізація освітнього процесу, а саме: образ людини як цілісності тілесного, душевного та духовного буття; єдність мислення, відчування й волі; співвідношення душевного життя й тіла, душі й духу; уявлення про розвиток людини в ритмі семи років як основа вікової періодизації та реалізації специфічних підходів до дитини певного віку.
З’ясовано, що ритмічність освітнього процесу, сприяючи активному й рівномірному навантаженню на «голову, серце та руки» (мислення, відчування та волю) дитини, забезпечує її здоровий розвиток.
Схарактеризовано ритми, що залучаються до освітнього процесу вальдорфської школи: а) викладання методом «епох» у формі «головного уроку» (щоденного першого здвоєного уроку), що відповідає місячному функціональному ритму людини, уможливлює здійснення плідної перерви, ефективне використання ритмів запам’ятовування й забування, сну й неспання; б) шестиденний робочий тиждень як невід’ємний складник основоположного семиденного салютогенетичного ритму людини; в) розподіл занять протягом навчального дня відповідно до психофізіологічного денного ритму впродовж доби та ритму чергування сприйняття, переживання, здійснення; г) специфічна структура (ритмічна частина, власне навчання, заключна частина) уроку та побудова урочних структурних складників згідно з ритмом чергування видів навчальної діяльності, що концентрує дитину та спрямовує її увагу назовні; д) дотримання ритму навчального року через рівномірне чергування природничо-наукових та гуманітарних дисциплін, а також організацію щорічних календарних свят згідно з річним ритмом; е) забезпечення циклічного ритму засвоєння змісту освіти; ж) дотримання ритмічності у спілкуванні вчителя з учнями та дітей один з одним (чергування говоріння та слухання, ритм серйозності та гумору тощо).
Результатами міжнародних порівняльних досліджень стану здоров’я учнів вальдорфських і традиційних шкіл доведено, що вальдорфські школярі мають кращі показники як фізичного, так і психічного здоров’я.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Ionova, O. M. (2011). Zdoroviazberezhuvalnyi aspekt profesiinoi diialnosti valdorfskoho vchytelia [The health-preserving aspect of the Waldorf teacher's professional activity]. Pedahohichnyi almanakh, 10, 93–98. Retrieved from http://catalog.library.tnpu.edu.ua:8080/library/DocDescription?doc_id=487754 [in Ukrainian].
Ionova, O. M. (2013). Formuvannia zdorovia osobystosti: dosvid valdorfskoi shkoly [The formation of person’s health: experience of Waldorf school]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, 10, 35–40. Retrieved from https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2013-10/13iomews.pdf [in Ukrainian].
Ionova, O. M. (2010). Stanovlennia i rozvytok liudyny: antroposofskyi pidkhid [Becoming and development of man: anthroposophic approach]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, 4, 56–63. Retrieved from https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2010-04/10ienmaa.pdf [in Ukrainian].
Ionova, O. M. (2012). Obraz dytyny u Shtainer-pedahohitsi [The image of a child in Steiner pedagogy]. Istoryko-pedahohichnyi almanakh, 1, 44–49. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ipa_2012_1_10 [in Ukrainian].
Ionova, O. M. & Ma Li (2023). Pidhotovka vchytelia muzychnoho mystetstva dlia valdorfskykh shkil: dosvid Nimechchyny. [Training Music Teachers for Waldorf schools: the German Experience]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. 54. 61-73. [in Ukrainian].
Ionova, O. M. (2015). Saliutohenetychnyi pidkhid do profesiinoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv [Salutogenetic approach to professional training of future teachers]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, 2, 34–42. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/PPMB_2015_2_8 [in Ukrainian].
Friedlaender, Diane, Beckham, Kyle, Zheng, Xinhua, & Darling-Hammond, Linda. (2015). Growing a Waldorf-Inspired Approach in a Public School District. Stanford, CA: Stanford Center for Opportunity Policy in Education. Retrieved from https://edpolicy.stanford.edu/sites/default/files/publications/scope-report-waldorf-inspired-school.pdf [in German].
Glöckler, M., Goebel, W. (2010). Kindersprechstunde. Ein medizinisch-pädagogischer Ratgeber. Stuttgart: Urachhaus. [in German].
Marti, Th. (2005). Wie kann schule die Gesundheit fördern? Erziehungskunst und Salutogenese. Stuttgart: Verlag Freies Geistesleben. [in German].
Mathisen, A. (2015). Rhythms as a Pedagogy of Becoming Lefebvre, Whitehead and Steiner on the Art of Bringing Rhythmical Transformations into Teaching and Learning – Part II. Research on Steiner Education, 6(2), 52–67.
Selsfors, H. (2024). Rhythmical and Balanced Education – A Matter of Trust and Boundaries. A Hermeneutic Phenomenological Study about Pedagogic Practice in Swedish Waldorf-Steiner Schools. Thesis. University of Plymouth. DOI https://doi.org/10.24382/5194
Steiner, R. (1987a). Die Erziehung des Kindes vom Gesichts
punkte der Geisteswissenschaft (GA34 Ss. 309–345). Dornach/Schweiz: Rudolf Steiner Verlag. [in German].
Steiner, R. (1992). Allgemeine Menschenkunde als Grundlage der Pädagogik (GA 293). Dornach/Schweiz: Rudolf Steiner Verlag. [in German].
Steiner, R. (1990). Erziehungskunst Methodisch-Didaktisches (GA 294). Dornach/Schweiz: Rudolf Steiner Verlag. [in German].
Steiner, R. (1984). Erziehungskunst Seminarbesprechungen und Lehrplanvorträge (GA 295). Dornach/Schweiz: Rudolf Steiner Verlag. [in German].
Steiner, R. (1991a). Die Erneuerung der pädagogisch-didaktischen Kunst durch Geisteswissenschaft (GA 301). Dornach/Schweiz: Rudolf Steiner Verlag. [in German].
Steiner, R. (1986). Menschenerkenntnis und Unterrichtsgestaltung (GA 302). Dornach/Schweiz: Rudolf Steiner Verlag. [in German].
Steiner, R. (1993). Erziehung und Unterricht aus Menschenerkenntnis (GA 302а). Dornach/Schweiz: Rudolf Steiner Verlag. [in German].
Steiner, R. (1987b). Die gesunde Entwickelung des Menschenwesens. Eine Einführung in die anthroposophische Pädagogik und Didaktik (GA 303). Dornach/Schweiz: Rudolf Steiner Verlag. [in German].
Steiner, R. (1991b). Die geistig-seelischen Grundkräfte der Erziehungskunst Spirituelle Werte in Erziehung und sozialem Leben (GA 305). Dornach/Schweiz: Rudolf Steiner Verlag. [in German].
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.07
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.