ОСОБЛИВОСТІ МУЗИЧНОЇ ОСВІТИ В ЯПОНІЇ

Т. В. Ткаченко, Л. А. Деркач

Анотація


У статті проаналізовано особливості організації музичної освіти в Японії. Наголошено на тому, що з кінця ХІХ – початку ХХ століття музиканти із Японії активно здобували музичну освіту в Європі та США, а потім поверталися до своєї рідної країни та брали активну участь у поширенні й розвитку музичної освіти в Японії. З’ясовано, що в кінці ХХ на початку ХХІ століття ситуація докорінно змінилась, простежується тенденція щодо вдосконалення власної японської музичної освіти з широким залученням іноземних фахівців.

Варто також наголосити на тому, що безкоштовна освіта в країні практично відсутня. Зокрема, стипендії можуть отримати тільки найбільш талановиті й незахищені студенти, причому надаються вони з умовою повернення і витрати на навчання покривають не повною мірою.

У статті звертається увага і на той факт, що в середині 50-х років ХХ століття в Японії з’явилася система музичного виховання «Ямаха», яка передбачає: своєчасне музичне навчання; проведення групових занять; розвиток творчого потенціалу учнів. А вже в 1966 році було засновано музичний фонд «Ямаха». Його мета полягала у розвитку та підтримці масового музичного виховання й освіти, сприянні популяризації музичної діяльності на міжнародній арені.

Установлено, що провідними формами навчання музиці в Японії виступають групові, які мають багато переваг перед індивідуальними, і дозволяють дітям насолоджуватися музичним досвідом при спілкуванні з друзями через музикування. Зокрема, участь в ансамблях сприяє швидкому та  більш глибокому розумінню музики, вчить молоде покоління насолоджуватися музикою в процесі навчання.

Аналіз науково-педагогічних джерел свідчить про те, що великий внесок у розвиток музичної освіти в Японії зробив японський скрипач та педагог Шиничи Сузуки. Зокрема, він слушно розглядав музикальність не як вроджений талант, а як здібність, яку можна розвивати.

З’ясовано, що до особливостей організації музичної освіти в Японії належить знайомство учнів на шкільних заняттях як з західною, так і традиційною японською музикою. Дітей навчають читати партитуру, співати, грати на музичних інструментах, а в окремих школах – грати в оркестрах.

Як свідчать науково-педагогічні дані, у середній школі Японії музика належить до числа обов’язкових предметів. У старшій школі цей предмет належить до категорії предметів за вибором. Крім цього заняття музикою проводяться таким чином, щоб вони не заважали опануванню іншими шкільними дисциплінами.


Ключові слова


музична освіта, особливості, Японія, рівні освіти, організація

Повний текст:

PDF

Посилання


Dobrovolska, R. O. (2023) Dosvid SShA u vprovadzhenni muzychnoi terapii v suchasnu universytetsku osvitu. [The experience of the USA in the implementation of music therapy in modern university education]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Vyp. 34 (1), S. 248-259. (in Ukrainian).

Ovcharenko, N. (2016) Profesiina pidhotovka maibutnoho uchytelia muzychnoho mystetstva do vokalno-pedahohichnoi diialnosti: zakonomirnosti i pryntsypy. [Professional training of the future music teacher for vocal-pedagogical activity: regularities and principles]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka. No 3–4 (48–49). S. 12–16. (in Ukrainian).

Mykhaskova, M. (2020). Zarubizhnyi dosvid profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva. [Foreign experience of professional training of future music teachers]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka. Vyp. No 1 (62), S. 74-79. (in Ukrainian).

Ionova, O. M. & Chen, Tsiuntsiun. (2023). Tsinnisne stavlennia maibutnoho vchytelia muzychnoho mystetstva do profesiinoi diialnosti yak komponent yoho fakhovoi kompetentnosti. [Valuable attitude of the future music teacher to professional activity as a component of his professional competence]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. № 54. S. 74-84. (in Ukrainian).

Shapran, O. I. (Ed.) (2020) Vyshcha osvita riznykh krain svitu [Higher education in different countries of the world]: monohrafiia. Pereiaslav (Kyiv. obl.): FOP Dombrovska Ya. M. 488 s. (in Ukrainian).

Soldatenko, O. I. (2016). Kontseptsii muzychnoho vykhovannia i navchannia, yaki zastosovuiutsia v Yaponii dlia rozvytku muzychnykh zdibnostei uchniv. [Concepts of music education and training used in Japan to develop students' musical abilities]. Visnyk № 140, Seriia: Pedahohichni nauky, S. 392-395. (in Ukrainian).

Tkachenko, T. V. & Derkach, L. A. (2023). Muzychna osvita v SShA. [Music education in the USA]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. № 55. S. 113-122. (in Ukrainian).

Lambert, M. (2010). Toho Gakuen Schoolof Music. London. 92 p.




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.10

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.