АНАЛІЗ ПРОБЛЕМ ПРИРОДНИЧО-ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ ТА ШЛЯХИ ЇХ ПОДОЛАННЯ

Ю. Ю. Герасименко

Анотація


Природничо-екологічна освіта в закладах дошкільної освіти України є важливим етапом формування екологічної свідомості та екологічної компетентності у дітей, що передбачає виховання у них відповідальність за стан довкілля, розвиток критичного мислення та навичок екологічної поведінки. Незважаючи на наявність законодавчої бази у сфері дошкільної та екологічної освіти, на сьогодні немає чіткого бачення ролі закладів дошкільної освіти у цьому процесі, що, разом із викликами сучасного світу (глобалізація, екологічні кризи тощо), зумовлює наявність певних проблем щодо організації екологічної освіти та формування природничо-екологічної компетентності дітей дошкільного віку.

Мета статті – проаналізувати поточний стан організації природничо-екологічної освіти в закладах дошкільної освіти України, виявити ключові проблеми та запропонувати шляхи їх розв’язання.

У дослідженні використовувалися теоретичні методи (аналіз наукової літератури, нормативно-правової бази, порівняльний аналіз міжнародного досвіду) та емпіричні методи (опитування педагогів закладів дошкільної освіти за допомогою Google Forms). Для обробки результатів анкетування застосовувалися статистичні методи, а для формування висновків – метод узагальнення. Аналіз показав, що в закладах дошкільної освіти переважають традиційні методи навчання, тоді як інтерактивні технології впроваджуються недостатньо. Основними проблемами є брак методичних ресурсів, недостатнє технічне забезпечення та низький рівень підготовки педагогів. Водночас було відзначено позитивну тенденцію щодо впровадження STREAM-освіти, яка сприяє інтеграції природничо-екологічного компоненту в освітній процес. Вивчення та адаптація позитивного міжнародного досвіду організації природничо-екологічної освіти дошкільнят, зокрема STREAM-освіти, та оновлення нормативної бази сприятиме подальшому вдосконаленню дошкільної освіти та формуванню природничо-екологічної компетентності дітей.

Ключові слова


дошкільна освіта, природничо-екологічна освіта, STREAM-освіта, інтегративний підхід, природничо-екологічна компетентність.

Повний текст:

PDF

Посилання


Bailema, Yu. V. & Yakymchuk, N. V. (2019). Formuvannia ekoloho-pryrodnychoi kompetentnosti doshkilnykiv yak propedevtyka vyvchennia pryrodoznavstva u shkoli [Formation of ecological and natural science competence in preschoolers as a propaedeutics for studying natural science at school]. Aktualni problemy suchasnoi nauky ta naukovykh doslidzhen, 11(14), 214-217. Retrieved from: https://www.vspu.edu.ua/science/art/a207.pdf#page=214 (in Ukranian).

Bielienka, H. V., Naumenko, T. S., & Polovina, O. A. (2013). Doshkilniatam pro svit pryrody: navch.-metod. posibnyk [For preschoolers about the world of nature: educational-methodical manual]. Kyuv: Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University. Retrieved from: https://www.scribd.com/document/790106515/G-Belenky-O-Polovin-D0-B0-T-Naumenko-PANW-PED-PI (in Ukranian).

Krutii, K. L. (2017). Pryrodnycho-naukova osvita doshkilnykiv: blokovo-tematychne planuvannia na zasadakh integratsii ta metodychni porady. Zyma-bilosnizhka [Natural science education for preschoolers: block-thematic planning based on integration and methodological recommendations. Winter-Snowflake]. Zaporizhzhia : TOV “LIPS” LTD/ Retrieved from: http://do2.school19.zp.ua/wp-content/uploads/2018/01/K.Krutij-CHastyna-1.-Kontseptualni-zasady-pryrodnycho-naukovoyi-osvity-doshkilnykiv.pdf (in Ukranian).

Malanchuk, O. (2023). Formuvannia pryrodnycho-ekolohichnoi kompetentnosti v ditei starshoho doshkilnoho viku. [Formation of natural and ecological competence in older preschool children]. Veresen, 99(4), 38-50. Retrieved from : https://doi.org/10.54662/veresen.4.2023.04(in Ukranian).

Oshurkevych, N. O. (2018). Suchasni pedahohichni tekhnolohii dlia formuvannia pryrodnycho-ekolohichnoi kompetentnosti ditei doshkilnoho viku [Modern pedagogical technologies for the formation of natural and ecological competence in preschool children]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka. Seriia: Pedahohika, 1-2(60-61), 65-72. Retrieved from: https://pptp.kubg.edu.ua/images/2018/1/11.%20pdf.pdf (in Ukranian).

Plokhii, Z. P. (2010). Ekoloho-rozvyvalne seredovyshche doshkilnoho navchalnoho zakladu (innovatsiini pidkhody) [Ecological developmental environment in preschool institutions (innovative approaches)]. Doshkilne vykhovannia, 7(828). 6-10. Retrieved from: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5323 (in Ukranian).

The Government of Ukraine (1993). About the State National Program «Education» («Ukraine of the XXI Century»). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text (in Ukranian).

The Verkhovna Rada of Ukraine (2023). About Preschool Education (Law of Ukraine). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (in Ukranian).

Ministry of Education and Science of Ukraine (2021). About Approval of the Basic Component of Preschool Education (State Standard of Preschool Education), new edition. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0033729-21#Text (in Ukranian).

The Verkhovna Rada of Ukraine (2017). About Education (Law of Ukraine). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukranian).

The Verkhovna Rada of Ukraine (2019). About Basic Principles (Strategy) of the State Environmental Policy of Ukraine until 2030 (Law of Ukraine). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2697-19#Text (in Ukranian).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1991). About Environmental Protection (Law of Ukraine). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1264-12#Text (in Ukranian).

Ministry of Education and Science of Ukraine (2021). About Concept of Environmental Education in Ukraine. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text (in Ukranian).

Sokolovska, O. S. (2011). Formuvannia ekolohichnoi kultury ditei starshoho doshkilnoho viku zasobamy dydaktychnoi hry [Formation of ecological culture in older preschool children through didactic games].Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Pedahohika i psykholohiia, 34, 419-424. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzvdpu_pp_2011_34_99 (in Ukranian)

Sorochynska, O. A., Tanska, V. V. & Drahalchuk, A. P. (2022). Formuvannia pryrodnychno-ekolohichnoi kompetentnosti v ditei doshkilnoho viku zasobamy STREAM-osvity [Formation of natural and ecological competence in preschool children through STREAM-education]. Eurasian scientific discussions: Proceedings of the 4th International scientific and practical conference (287-292). Retrieved from: http://eprints.zu.edu.ua/35435/ (in Ukranian).

Tararak, N. H. & Shevchenko, N. O. (2024). Pidhotovka vykhovateliv ta spetsyfika yikhnoi diialnosti v zakladakh doshkilnoi osvity Belhii. [Training of educators and specifics of their work in preschool education institutions in Belgium]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. № 56. S. 129-141. (in Ukranian).

Ardoin, N. Bowers, M. & Alison, W. (2020). Early childhood environmental education: A systematic review of the research literature. Educational Research Review, 31. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100353

Fulghum, R. (1993). All I really need to know I learned in kindergarten. Fawcett Columbine. New York. Retrieved from: https://archive.org/details/allireallyneedto00fulg_0




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.13

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.