МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ КРЕАТИВНОСТІ СТУДЕНТІВ У ЗВО

Л. А. Деркач, О. Ю. Кузнецова, Л. А. Штефан

Анотація


Стаття присвячена аналізу найбільш дієвих методів формування креативності здобувачів закладів вищої освіти. Установлено, що переважна більшість науковців розглядає креативність і  творчість як тотожні поняття.

Вчені в галузі психології наголошують, що креативність – властивість психіки, котра проявляється у можливості людини знаходити нові оригінальні ідеї, виконувати незвичайні дії, створювати нові матеріальні й духовні цінності. Педагоги, на відміну від психологів, більше використовують поняття «творчість». Під цим терміном розуміють вищу форму людської діяльності, що включає абсолютну чи відносну новизну.

З’ясовано провідні критерії творчої діяльності (оптимальність, оригінальність, неординарність, соціальна й історична унікальність). Установлено типи творчих здібностей (стимулюючо-продуктивні, евристичні, креативні) і проаналізовано етапи творчої діяльності здобувачів закладів вищої освіти (постановка проблеми; відбір та аналіз інформації; визначення способів розв’язання проблеми; новий погляд на проблему, яка існує; послідовність виконання дій та апробація).

Більшість науковців уважають найбільш оптимальним віком для розвитку креативності – вік від 16 до 20 років. Зазначений вік, як правило, припадає на студентські роки, коли повною мірою в особистості проявляється інтелект, творча активність, досягаються поставлені цілі, розвивається вміння аналізувати проблему з різних точок зору, відшукувати нестандартні рішення.

Як свідчить проведене дослідження, формуванню креативності студентів найбільшою мірою сприяють активні методи навчання, котрі спонукають здобувачів до активної розумової і практичної діяльності. При використанні подібних методів активність проявляється як викладачами, так і студентами.  

Установлено, що в науці визначені різні класифікації активних методів навчання. Найбільш поширеним є розподіл активних методів на дві групи – імітаційні (поділяються на ігрові та неігрові) та неімітаційні (використання нетрадиційних лекцій, проведення семінарів, дискусій, організація колективної розумової діяльності).

Таким чином, ефективними методами формування креативності здобувачів ЗВО науковці та науково-педагогічні працівники вважають: дидактичні й психотехнічні ігри, дискусії, асоціативні методи, методи синектики, методи педагогічних відкриттів, винаходів, педагогічні кластери, ментальні карти, воркшопи, педагогічні майстерки, круглі столи та деякі інші.


Ключові слова


здобувач, заклад вищої освіти, креативність, творчість, активні методи навчання

Повний текст:

PDF

Посилання


Chang, Y., Bei-DiLi, Chen, H.-C. & Chiu, F.-C. Investigating the synergy of critical thinking and creative thinking in the course of integrated activity in Taiwan. Educ. Psych.: An Intern. Journ. of Experiment. Educ. Psych. 2015 No 35:3. Р. 341–360.

Ennis, R. H. Critical Thinking Across the Curriculum. Virtues of Argumentation: Proceedings of the 10th International Conference of the Ontario Society for the Study of Argumentation (OSSA).Windsor, 2013. Р. 47–52.

Johnson, R. H. & Hamby, B. A. Meta-Level Approach to the Problem of Defining ‘Critical Thinking’. Argumentation. 2015. V. 29(4). Р. 417–430.

Uğur, A. Critical, Reflective, Creative Thinking and Their Reflections on Academic Achievement. Thinking Skills and Creativity. 2020. V. 37. URL: http:// doi.org/j.tsc. 2020. 100683.

Ülger, K. The Relationship between Creative Thinking and Critical Thinking Skills of Students. Hacettepe Univ. Jour. of Educ. October 2016. DOI: 10.16986/huje.2016018493.

Боровець О. В., Яковишина Т. В. Умови формування креативності у здобувачів вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. № 76, Т. 1, 2021. С. 79-83.

Луценко О. Л. Aдаптація теста критического мислення. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія». 2014. No 1110. Вип. 55. С. 65-70.

Махлай О. Творчість і креативність: психологічна сутність та зміст понять. Збірник наукових праць Національної академії державної прикордонної служби України, серія: психологічні науки. 2017. No 3(8). С. 139-152.

Основи критичного мислення : навчальний посібник / О. Пометун та ін. К.: Освіта, 2016. 192 с.

Петришин Л. Креативне середовище як педагогічна умова формування креативності майбутніх соціальних педагогів. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2013. No 2. С. 61–71.

Черножук Ю. Г. Особливості креативності студентів ЗВО із різним рівнем критичного мислення. Габітус. Вип. 46, 2023. С. 111-116.

Чжао Цянь Етнодизайн як засіб розвитку креативного мислення студентів фахових коледжів КНР. Теорія та методика навчання та виховання. 2024, № 57, С. 173-182.

REFERENCES:

Chang, Y., Bei-DiLi, Chen, H.-C. & Chiu, F.-C. (2015) Investigating the synergy of critical thinking and creative thinking in the course of integrated activity in Taiwan. Educ. Psych.: An Intern. Journ. of Experiment. Educ. Psych. No 35:3. Р. 341–360.

Ennis, R. H. (2013) Critical Thinking Across the Curriculum. Virtues of Argumentation: Proceedings of the 10th International Conference of the Ontario Society for the Study of Argumentation (OSSA).Windsor. Р. 47–52.

Johnson, R. H. & Hamby, B. A. (2015) Meta-Level Approach to the Problem of Defining ‘Critical Thinking’. Argumentation. V. 29 (4). Р. 417–430.

Uğur, A. (2020) Critical, Reflective, Creative Thinking and Their Reflections on Academic Achievement. Thinking Skills and Creativity. V. 37. URL: http:// doi.org/j.tsc. 2020. 100683.

Ülger, K. (2016) The Relationship between Creative Thinking and Critical Thinking Skills of Students. Hacettepe Univ. Jour. of Educ. October. DOI: 10.16986/huje.2016018493.

Borovets, O. V. & Yakovyshyna, T. V. (2021) Umovy formuvannia kreatyvnosti u zdobuvachiv vyshchoi osvity. [Conditions for the formation of creativity in higher education students]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. № 76, T. 1. S. 79-83 (in Ukrainian).

Lutsenko, O. L. (2014) Adaptatsiia testa krytycheskoho myslennia. [Adaptation of the critical thinking test]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia «Psykholohiia». No 1110. Vyp. 55. S. 65-70 (in Ukrainian).

Makhlai, O. (2017) Tvorchist i kreatyvnist: psykholohichna sutnist ta zmist poniat. [Creativity and creativity: psychological essence and content of concepts]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, seriia: psykholohichni nauky. No 3(8). S. 139-152 (in Ukrainian).

Osnovy krytychnoho myslennia (2016) [Fundamentals of critical thinking]: navchalnyi posibnyk / O. Pometun ta in. K.: Osvita. 192 s. (in Ukrainian).

Petryshyn, L. (2013) Kreatyvne seredovyshche yak pedahohichna umova formuvannia kreatyvnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv. [Creative environment as a pedagogical condition for the formation of creativity of future social educators]. Sotsialna pedahohika: teoriia ta praktyka. No 2. S. 61–71 (in Ukrainian).

Chernozhuk, Yu. H. (2023) Osoblyvosti kreatyvnosti studentiv ZVO iz riznym rivnem krytychnoho myslennia. [Features of creativity of university students with different levels of critical thinking]. Habitus. Vyp. 46. S. 111-116 (in Ukrainian).

Chzhao Tsian (2024) Etnodyzain yak zasib rozvytku kreatyvnoho myslennia studentiv fakhovykh koledzhiv KNR. [Ethnodesign as a means of developing creative thinking of students of professional colleges of the People's Republic of China]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. № 57, S. 173-182. (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2025.58.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.