ОПТИМІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

О. М. Іонова, Г. І. Масюк

Анотація


Актуальність дослідження зумовлена необхідністю підвищення ефективності базової середньої освіти з урахуванням сучасних умов, зокрема, впровадження дистанційного навчання та посилення уваги до цифрової підготовки здобувачів освіти.

Мета статті – узагальнити погляди науковців щодо суті оптимізації освітнього процесу базової середньої школи, критеріїв і педагогічних умов її реалізації в умовах сучасних викликів та трансформацій системи освіти.

Застосовано загальнонаукові методи дослідження (аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, класифікація наукових джерел), що дозволило проаналізувати та систематизувати існуючі теоретичні підходи до визначення сутності оптимізації освітнього процесу, висвітлити критерії та способи оптимізації, узагальнити педагогічні умови ефективності оптимізації освітнього процесу базової середньої школи.

Розкрито суть оптимізації освітнього процесу базової середньої школи як науково обґрунтованого процесу цілеспрямованого вдосконалення різних аспектів навчальної діяльності в сучасних реаліях гуманізації й персоналізації освітнього процесу, технологізації й цифровізації освіти з метою досягнення максимально можливих результатів при мінімальних витратах ресурсів та продуктивній взаємодії всіх учасників навчального процесу.

Оптимізація освітнього процесу передбачає вибір оптимального варіанту кожного з його складових: змісту навчання, методів і форм навчання, організації навчальної діяльності, управління освітнім процесом. Оптимізація освітнього процесу базової школи передбачає врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, створення сприятливого для розвитку особистості навчального середовища та гармонійне поєднання різних методик і технологій навчання для досягнення максимального ефекту.

Висвітлено зовнішні та внутрішні критерії оптимізації освітнього процесу базової середньої школи: результативність і якісні показники успішності навчання учнів; раціональні витрати часу та ресурсів, зусиль учителів та учнів, які затрачені на їх досягнення; вибір ефективних методів і засобів навчання; розвиток професійних навичок учителя та його майстерність.

Узагальнено умови успішної реалізації оптимізації освітнього процесу базової середньої школи: метою оптимізації освітнього процесу має бути його удосконалення й раціоналізація; оптимізація освітнього процесу вимагає дотримання вимог науковості, системності, комплексності, демократичності й індивідуалізації навчання; оптимізація освітнього процесу передбачає достатню кваліфікацію педагогічних працівників; готовність учнів до інтенсивної навчально-пізнавальної діяльності; матеріально-технічне та морально-психологічне забезпечення спільної праці вчителя та учнів

Ключові слова


освітній процес, базова середня школа, оптимізація, критерії оптимізації, педагогічні умови, способи оптимізації навчання.

Повний текст:

PDF

Посилання


Гончаренко С. Український педагогічний словник. К.: «Либідь», 1997. 376 с.

Енциклопедія освіти / за ред. В.Г. Кременя. К.: Юрінком Інтер, 2021. 1144 с.

Коловіцкова О., Луковенко Ю., Нікітін В., Слухай Н., Слухай С., Якушик В. Проблеми і перспективи розвитку середньої освіти в Україні. URL: https://osvita.ua/school/method/1032/.

Лозова В. І., Троцко А. В. Теоретичні основи виховання і навчання: навч.посіб. Х.: «ОВС», 2002. 400с.

Максименко В. П. Дидактика: курс лекцій: навч. посіб. Хмельницький: ХмЦНП, 2013. 222 с.

Підласий І. П. Практична педагогіка або три технології. К.: ВД «Слово», 2004. 616 с. URL: https://moodle.znu.edu.ua/pluginfile.php/1020903/mod_resource/ content/1Підласий%20І.П.%20Практична%20педагогіка%20або%20три%20технології.pdf

Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти: підручник. К.: Грамота, 2012. 504 с.

Сизоненко Г. Концептуальні засади освітніх технологій. URL: https://osvita.ua/school/method/technol/361/

Dewey J. Experience and Education. New York: Collier Books, 1976. 108 S. Ericsson A., Pool R. Peak: Secrets from the New Science of Expertise. London: The Bodley Head, 2016. 338 s.

Gardner Н. Multiple Intelligences: The Theory in Practice. А Member of the Perseus Books Group. New York: Basic Books, 1993. 324 s. URL: https://osvita.ua/school/method/1740/.

Ericsson A., Pool R. Peak: Secrets from the New Science of Expertise. London: The Bodley Head, 2016. 338 s.

Kotarbiński T. Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Ossolineum, 1975. 531 s.

REFERENCES:

Honcharenko S. (1997) Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: «Lybid». 376 S. [in Ukrainian].

Entsyklopediia osvity (2021) [Encyclopedia of Education] / za red. V.H. Kremenia. Kyiv: Yurinkom Inter, 1144 S. [in Ukrainian].

Kolovitskova O., Lukovenko Yu., Nikitin V., Slukhai N., Slukhai S., Yakushyk V. (2008) Problemy i perspektyvy rozvytku serednoi osvity v Ukraini [Problems and Prospects for the Development of Secondary Education in Ukraine]. Retrieved from https://osvita.ua/school/method/1032/ [in Ukrainian].

Lozova, V.I. & Trotsko, H.V. (2002) Teoretychni osnovy vykhovannia i navchannia [Theoretical Foundations of Education and Training]. Kharkiv: «OVS», 400 S. [in Ukrainian].

Maksymenko, V.P. (2013) Dydaktyka: kurs lektsii [Didactics: A Course of Lectures]. Khmelnytskyi: KhmTsNP, 222 S. [in Ukrainian].

Pidlasyi, I.P. (2004) Praktychna pedahohika abo try tekhnolohii [Practical Pedagogy or Three Technologies]. Kyiv: Vydanychyi Dim «Slovo», 616 S. Retrieved from https://moodle.znu.edu.ua/pluginfile.php/1020903/mod_resource/content/1/ Підласий%20І.П.%20Практична%20педагогіка%20або%20три%20технології.pdf [in Ukrainian].

Savchenko, O.Ia. (2012) Dydaktyka pochatkovoi osvity: pidruchnyk [Didactics of Primary Education]. Kyiv: Hramota, 504 S. [in Ukrainian].

Syzonenko H. (2008) Kontseptualni zasady osvitnikh tekhnolohii [Conceptual Foundation of Educational Technologies]. Retrieved from https://osvita.ua/school/method/technol/361/ [in Ukrainian].

Dewey, J. (1976) Experience and Education. New York: Collier Books. [in English].

Ericsson, A., & Pool, R. (2016). Peak: Secrets from the new science of expertise. London: The Bodley Head. [in English].

Gardner, Н. (1993) Multiple Intelligences: The Theory in Practice. А Member of the Perseus Books Group. New York: Basic Books. Retrieved from https://osvita.ua/school/method/1740/ [in English].

Kotarbiński, T. (1975) Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Ossolineum [in Poland].




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2025.58.08

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.