МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧИХ УМІНЬ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА З ХУДОЖНІХ ДИСЦИПЛІН У ПЕДАГОГІЧНОМУ ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
Стаття висвітлює методологічні засади формування творчих умінь майбутнього вчителя образотворчого мистецтва з художніх дисциплін у педагогічному закладі вищої освіти. Філософія формування творчих умінь з наукової точки зору обумовлена залученням таких педагогічних методів, як: дедуктивний, дослідний, проблемний, біонічний, «реконструкції» з урахуванням оптимальних педагогічних умов навчально-методичного забезпечення, нестандартного мислення; аналіз через синтез, оцінювання якості власних творчих умінь, національний менталітет з європейським світоглядом на виготовлення художньо-педагогічних цінностей. Специфіка образотворчого мистецтва обумовлена: опануванням художньою майстерністю, українськими традиціями, ознайомленням з історичними витоками творів вітчизняних та зарубіжних митців; самостійністю виконання завдань, участю в олімпіадах, творчих виставках.
Формування творчих умінь майбутнього вчителя образотворчого мистецтва в процесі навчання розглядається нами в аспекті розбудови нового типу вчителя образотворчого мистецтва, як творчої особистості, зі збагаченими власними творчими вміннями, здатного створювати цінності, які інтегровані до європейської якості. Узагальнюючи наукові дослідження щодо методики формування творчих умінь майбутнього вчителя образотворчого мистецтва в процесі навчання художніх дисциплін, нами запропоновані такі творчі вміння, як: уміння визначати головне й другорядне, опановуючи майстерність і відтворюючи художні образи; уміння проводити аналіз і синтез, відтворюючи емоції персонажів, стан природи та гармонійну цілісність твору; уміння пропонувати гіпотези, поєднувати інтуїцію з аналітичним мистецтвом; уміння співпрацювати в системі «студент-викладач», творчо розв’язуючи суперечності і проводити рефлексію самооцінки творчих умінь; уміння трансформувати біонічні форми в художні формоутворення, проводячи експериментальні дослідження; уміння застосовувати інноваційні, комп’ютерні технології, виготовляючи еко-енергозбережувальний продукт; уміння акумулювати та застосовувати творчий досвід інших.
Ключові слова: творчі уміння, вчитель, образотворче мистецтво, художні цінності, педагогічний заклад вищої освіти, європейська інтеграція.
The article highlights the methodological principles of forming the creative skills of the future teacher of fine arts in artistic disciplines in a pedagogical institution of higher education. The philosophy of creativity development from the scientific point of view is due to the involvement of such pedagogical methods as: deductive, research, problem, bionic, "reconstruction" taking into account the optimal pedagogical conditions of teaching and methodological support, non-standard thinking; analysis through synthesis, assessment of the quality of their own creative abilities, national mentality with the European outlook on the production of artistic and pedagogical values. The specificity of fine art is due to: mastery of artistic skill, Ukrainian traditions, acquaintance with the historical sources of works of domestic and foreign artists; autonomy of tasks, participation in olympiads, art exhibitions.
The formation of creative skills of the future teacher of fine arts in the process of learning is considered by us in the aspect of building a new type of teacher of fine arts, as a creative person, enriched with their own creative skills, able to create values that are integrated into European quality. Summarizing scientific researches on the methodology of forming the creative skills of the future teacher of fine art in the process of teaching artistic disciplines, we have offered such creative skills as: the ability to determine the main and secondary, mastering the skill and reproducing artistic images; the ability to perform analysis and synthesis, reproducing the characters' emotions, the state of nature and the harmonious integrity of the work; the ability to offer hypotheses, combine intuition with analytic art; ability to cooperate in the «student-teacher» system, creatively solving conflicts and reflect the self-esteem of creative skills; the ability to transform bionic forms into artistic forms, conducting experimental research; the ability to apply innovative, computer technologies, making an eco-energy-saving product; the ability to accumulate and apply the creative experience of others.
Key words: creative skills, teacher, fine arts, artistic values, pedagogical education, eurointegration.
Повний текст:
PDFПосилання
Антонович Є. А., Захарчук-Чугай Р. В., Станкевич М. С. Декоративно-прикладне мистецтво: Навчальний посібник. Львів: Світ, 1992. 270 с.
Болтарович З. Україна в дослідженнях польських етнографів ХІХ ст. К.: Наукова думка, 1976. 139 с.
Кара-Васильєва Т., Чорноморець А. Українська вишивка. К.: Лебідь, 2002. 160 с.
Програма розвитку вищої освіти України «Основні засади розвитку вищої освіти України» [ Текст] – К., 2008. – Ч.4
Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості: Підручник. К.: Міленіум, 2006. 344 с.
REFERENCES
Antonovych, Ye. A., Zakharchuk-Chuhai, R.V., Stankevych, M. S. (1992). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo: navch. posib. [The decorative and applied art]. Lviv: Svit, 270 s. (in Ukrainian).
Boltarovych, Z. (1976). Ukraina v doslidzhenniakh polskykh etnohrafiv ХІХ st. [Ukraine in the research of Polish ethnographers of the nineteenth century]: Kyiv: Naukova dumka, 139 s. (in Ukrainian).
Kara-Vasylieva, T. & Chornomorets, A. (2002). Ukrainska vyshyvka. [The Ukrainian embroidery]: Kyiv: Lybid, 160 s. (in Ukrainian).
Programa rozvytku vishchoi osvity Ukrainy Osnovni zasady rozvytku vishchoi osvity Ukrainy (2008) [Development of higher educatson in Ukraine. The main features of development of higher education of Ukraine]. Kyiv, Ch.4. (in Ukrainian).
Sysoeva, S. O. (2006). Osnovy pedagogichnoi tvorchosti [Basics of pedagogical art]: pidruchnyk. Kyiv: Millenium, 344 s. (in Ukrainian).
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2620841
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.