РОЛЬ ЦІННОСТЕЙ У ФОРМУВАННІ ЖИТТЄВИХ ОРІЄНТИРІВ МОЛОДОГО ПОКОЛІННЯ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД
Анотація
Трансформаційні процеси сучасного суспільства, яких зазнають усі сфери людського життя, висувають глобальну проблему, яка характеризується різнорідністю, багатомірністю та невпевненістю у завтрашньому дні. Наслідки цих змін особливо гостро відчуває молоде покоління, оскільки саме воно є свідком переходу від стабільності до дійсності, фундаментальною засадою якої є переживання амбівалентності. Проблеми, пов’язані зі вступом у доросле життя підштовхують молодих людей до вибору: прийняти або, навпаки, проігнорувати цінності сучасного суспільства.
Цінності відіграють важливу роль у житті, оскільки створюють моральну основу, яка дозволяє логічно мислити, впливати на вибір майбутнього та толерантно ставитися до інших людей. До того ж, цінності є одним із основних чинників, що формують якість життя людини.
Мета статті полягає у тому, щоб на основі вивчення праць зарубіжних дослідників з психології, соціології та культурології висвітлити суть понять: «цінності», «якість життя», «система цінностей» та визначити роль цінностей у формуванні життєвих орієнтирів молодого покоління.
У процесі дослідження використано: загальнонаукові методи (аналіз, синтез, порівняння, зіставлення, узагальнення) з метою вивчення педагогічної, соціологічної та культурологічної літератури, яка висвітлює досліджувану проблему; конкретно-наукові методи: ретроспективний та описово-аналітичний – для пошуку й обробки джерел, систематизації та представлення подій; системно-структурний – з метою характеристики цінностей у формуванні життєвих орієнтирів молодого покоління.
Авторами представлено класифікацію цінностей, що враховує інтереси, переконання, потреби, прагнення та цілі людини.
Ключові слова: молодь, цінності, якість життя, система цінностей, цілі людини.
The transformational processes of a modern society, which undergo all spheres of human life, constitute a global problem characterized by heterogeneity, multidimensionality and uncertainty in the future. The consequences of these changes are particularly acute in the young generation, being a witness to the transition from stability to reality, the fundamental basis of which is the experience of ambivalence. The problems associated with entry into adulthood push young people to choose: to accept or vice versa, to ignore the values of modern society. Values play an important role in life, because they create the moral basis of a person, which allows thinking logically, to influence the choice of the future and tolerates other people. In addition, values are one of the main factors shaping the quality of human life.
The article reveals the meaning of such concepts as: "values", "system of values" and "quality of life" from the point of view of psychology, sociology and culture. Although there is no single definition of "value", however, in most cases, values can be considered subjectively when their evaluation depends on a particular person, or objectively, when the attitude to values is the result of the views and beliefs of a group of people. In addition, values stimulate and shape human consciousness, motivate activity, affect the activity goals, integrate people, and unite societies. In a democratic society, the choice of values is the issue of people's free choice, which means a change of views and beliefs. The higher the level of education of the population, the greater the chances of forming an appropriate attitude to values.
In the process of research, general scientific methods were used such as (analysis, synthesis, comparison, comparison, generalization) for the purpose of studying pedagogical, sociological and cultural literature, which highlights the problem under study; specific scientific methods: retrospective and descriptive-analytical - for the search and processing of sources, systematization and presentation of events; systemic and structural in order to characterize values in the formation of vital reference points of the younger generation.The author presents the classification of values that takes into account interests, beliefs, needs, aspirations and goals of the person.
Key words: values, young persons, quality of life, system of values, goals of the person.
Повний текст:
PDFПосилання
Hiszpańska В. Pomóż młodzieży znaleźć wartości – drogowskazy. Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, 1994. 184 s.
Kloska G. Pojęcia, teorie i badania wartości w naukach społecznych. Warszawa: Polska Akademia Nauk. Instytut Filozofii i Socjologii, 1982. 175 s.
Mac-Szylar R. Wartości i obawy życiowe młodzieży akademickiej. Jagiellońskie Studia Socjologiczne. 2014. nr. 3. S. 159-171.
Półturzycki J. Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014. 322 s.
Puzynina J. Kłopoty z nazwami wartości (i wartościami). Etnolingwistyka. 2014. nr. 26. S. 7-20.
Skrzypiec S. Kształtowanie postaw dzieci i młodzieży wobec pracy zawodowej. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1979. 206 s.
Strózik Т. System wartości a ocena jakości życia młodzieży akademickiej w świetle badań ankietowych studentów uczelni Poznani. Studia Oeconomika Posnanienska. 2014. nr. n 2 (263). S. 5-23.
Sułek A. Przemiany wartości życiowych młodzieży polskiej. Wyniki badań – obserwacje – spekulacje, [w:] Młoda inteligencja w społeczeństwie socjalistycznym, Warszawa: Studencka Oficyna Wydawnicza ZSP „Alma-Press”, 1985. 293 s.
Szczepański J. Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, 1967. 267 s. Szymański M. Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy. Warszawa: IBE, 1998. 159 s.
Sztumska B. Człowiek w świecie wartości. Katowice: Wydaw. Naukowe i Artystyczne
Walesa Cz. Rozwój wartości i sensu życia, [w:] Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji. Logoteoria i nooteoria, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1999. 419 s.
Zawiślak А. Koncepcja jakości życia osób z upośledzeniem umysłowym w niektórych współczesnych ujęciach teoretycznych, Jakość życia a niepełnosprawność, Wyd. UMCS w Lublinie, Lublin 2006, s. 150-151.
Ефимова М., Бычкова С. Социальная статистика М. : Финансы и статистика, 2003. С. 46.
Удотова Л. Социальная статистика. К. : КНЕУ, 2002. С. 240.
REFERENCES
Еfimova, M. (2003). Socialna statystika [Social statistics]. Мoskov: Finansy i statystyka. (in Russian).
Udotova, L. (2002). Socialna statystika [Social statistics]. Кyiv: КНЕУ. (in Ukranian).
Hiszpańska, В. (1994). Pomóż młodzieży znaleźć wartości – drogowskazy [Help youth to find values]. Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych. (in Polish).
Kloska, G. (1982). Pojęcia, teorie i badania wartości w naukach społecznych [Concept, theory and research of values in social sciences]. Warszawa: Polska Akademia Nauk. Instytut Filozofii i Socjologii. (in Polish).
Mac-Szylar, R. (2014). Wartości i obawy życiowe młodzieży akademickiej [Value and vital difficulties of student youth]. Jagiellońskie Studia Socjologiczne. nr. 3. – S. 159-171. (in Polish).
Półturzycki, J. (2014). Dydaktyka dla nauczycieli [Didactics for teachers]. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. (in Polish).
Puzynina, J. (2014). Kłopoty z nazwami wartości (i wartościami) [Problems with title value (values)]. Etnolingwistyka. nr. 26. S. 7-20. (in Polish).
Skrzypiec, S. (1979). Kształtowanie postaw dzieci i młodzieży wobec pracy zawodowej [Attitude of children and youth to trade]. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. (in Polish).
Strózik, Т. (2014) System wartości a ocena jakości życia młodzieży akademickiej w świetle badań ankietowych studentów uczelni Poznani. [The system of values and quality estimate of the life of student youth on the grounds of the answers of students of higher educational establishments of Poznan]. Studia Oeconomika Posnanienska. nr. n 2 (263). S. 5-23. (in Polish).
Sułek, A. (1985). Przemiany wartości życiowych młodzieży polskiej. Wyniki badań – obserwacje – spekulacje [Transformation of vital values of Polish youth. Results of researches – supervision – conclusions]. [w:] Młoda inteligencja w społeczeństwie socjalistycznym, Warszawa: Studencka Oficyna Wydawnicza ZSP „Alma-Press”.(in Polish).
Szczepański, J. (1967). Elementarne pojęcia socjologii [Elementary sociology concepts]. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. (in Polish).
Szymański, M.(1998). Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy [Youth and value]. Warszawa: IBE, 1998. (in Polish).
Sztumska, B. (2002). Człowiek w świecie wartości [Person in the world of values]. Katowice: Wydaw. Naukowe i Artystyczne GNOME. (in Polish).
Zawiślak, А. (2006). Koncepcja jakości życia osób z upośledzeniem umysłowym w niektórych współczesnych ujęciach teoretycznych [Theoretical conceptions of quality of the life it is mentally retarded of the people in modern conceptions], w: A. Bujanowska, A. Lewicka, Z. Palak (red.), Jakość życia a niepełnosprawność, Wyd. UMCS w Lublinie, Lublin. (in Polish).
Walesa, Cz. (1999). Rozwój wartości i sensu życia [Development of values and meaning of the life]. [w:] Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji. Logoteoria i nooteoria. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL. (in Polish).
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2620549
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.