ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА В ПРОЦЕСІ АНАЛІЗУ ТВОРІВ МИСТЕЦТВА

М. Д. Пригодін

Анотація


У статті розкриваються особливості формування творчих умінь майбутніх учителів образотворчого мистецтва (ОБМ) у процесі аналізу творів мистецтва як ефективний засіб їх сформованості. Творчі уміння обумовлюють самостійне мислення, генеруючи оригінальні ідеї, створюючи творчий продукт або художній твір. Засіб формування творчих умінь майбутніх учителів ОБМ здійснюється в концепції – «реконструкція» застарілих методів, через аналіз творів мистецтва з урахуванням поліхудожніх функцій кожного  вміння. З’ясовано, що для формування творчих умінь з образотворчого мистецтва у студента має бути «культурний шар» – першочергові навчальні знання, уміння й навички, що потрібно постійно збагачувати. Заклад вищої освіти зобов’язаний надати знання, зокрема, творчі вміння в усіх галузях образотворчого мистецтва. Аналіз творів мистецтва є важливим чинником культури художнього відтворення, що впливає на формування творчих умінь майбутніх учителів. Ці вміння реалізуються низкою чинників, а саме: функціональних, композиційних, аналітичних, соціальних, біонічних, технологічних. Формуванню творчих умінь з образотворчого мистецтва сприяють наукові підходи, як-от: культурологічний, діалоговий, полісуб’єктний, синергетичний, середовищний, виставковий. Отже, збагатити власні творчі вміння можливо, виконуючи обґрунтований аналіз і синтез творів вітчизняних та зарубіжних художників, зокрема імпресіоністів, які визначили виникнення передової революційної течії як відтворення емоційного сприйняття світу. Це дає можливості зрозуміти філософію нового напряму в образотворчому мистецтві – «імпресіонізм». Спостерігаючи світ, імпресіоністи побачили його в динамічному розвитку й прагнули передати феномен враження.

Аналізуючи різні твори мистецтва, ми опановуємо творчість видатних митців, збагачуючи власні творчі вміння. Таким чином, проводячи наукові дослідження формування творчих умінь майбутніх учителів образотворчого мистецтва, нами визначено шість творчих умінь, збагачених власними творчими вміннями. Ці творчі вміння є ефективними й універсальними, можуть використовуватись як базові для образотворчого й декоративного мистецтва зі спеціалізацій: розпис, кераміка, батик тощо. Творчі вміння майбутні вчителі ОБМ реалізують у художньо-педагогічній діяльності, допомагаючи школярам саме через творчі вміння виконувати навчальні та творчі завдання.

Ключові слова: творчі вміння, учитель образотворчого мистецтва, художні цінності, педагогічний вишу, європейська інтеграція.


Повний текст:

PDF

Посилання


Антонович Є. А. Захарчук-Чугай Р. В., Станкевич М. С. Декоративно-прикладне мистецтво. Посібник. Львів: Світ. 1992. 270 с.

Лисенко Н. Educationаl Ideal of Ukrainian Ethnoрedagogies. Зб. наук. праць. Полтава: ПНПУ імені В. Г. Короленка. 2018. Кн.1. С.441-447.

Програма розвитку вищої освіти України «Основні засади розвитку вищої освіти України» [ Текст] К. 2008. Ч.4

Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості: Підручник. К.: Міленіум, 2006. 344 с.

Щолокова О. П. Новітні підходи та технології у професійній підготовці вчителя мистецьких дисциплін. Innovative processes in education: Collective monograph. AMEET Sp. z.o.o., Lodz, Poland, 2017. P. 238-246.

REFERENCES:

Antonovych, Ye. A., Zakharchuk-Chuhai, R. V., Stankevych, M. S. (1992). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo. [The decorative and applied art]. Lviv: Svit, (in Ukrainian).

Lysenko, N. (2018). Vykhovnyi ideal v Ukrainskii etnoрedahohitsi [Educationаl Ideal of Ukrainian Ethnoрedagogies]. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka. 441-447. (in Ukrainian).

Programa rozvytku vishchoi osvity Ukrainy «Osnovni zasady rozvytku vishchoi osvity Ukrainy» (2008). [Development of higher educatson in Ukraine. The main features of development of higher education of Ukraine]. Kyiv. Ch.4. (in Ukrainian)

Shcholokova, O. P. (2017). Novitni pidkhody ta tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi vchytelia mystetskykh dystsyplin. [New approaches and technologies in the professional training of the teacher of artistic disciplines]. Innovative processes in education. Lodz, Poland, 238-246 (in Ukrainian)

Sysoeva, S. O. (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti. [Basics of pedagogical art]. Kyiv: Millenium (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2019.46.09

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.