ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ В НОРВЕГІЇ

Д. В. Желанов

Анотація


Актуальність поданої статті полягає в необхідності й доцільності вивчення зарубіжного досвіду організації та функціонування систем освіти певних країн в умовах глобалізації та інтеграції сучасного освітнього простору та ризиків, пов’язаних з ними. У цьому сенсі викликає науковий і практичний інтерес система вищої освіти Норвегії, як однієї з найбільш розвинутих скандинавських країн, що є «соціальною державою», яка побудувала «суспільство добробуту» з пріоритетом освіти як інституції. Метою статті є вивчення тенденцій розвитку вищої освіти в Норвегії. Використано комплекс методів дослідження, а саме: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення для вивчення, зіставлення й узагальнення наукових та нормативних джерел з метою визначення особливостей та тенденцій вищої освіти в Норвегії. Розкрито сутність освітньої політики Норвегії, а саме: пріоритетність освіти в структурі соціально-економічних інституцій; егалітарність освіти; акцент на педагогічній освіті; забезпечення рівності освітніх можливостей норвежців. Розкрито базові тенденції розвитку вищої освіти в Норвегії: впровадження антиринкової моделі, що передбачає блокування ринкових відносин у сфері освіти й повну відповідальність держави за організацію та фінансування вищої освіти; відсутність у вищій освіті приватного сектору, як засобу її комерціалізації; поєднання глобального та національного в норвезькому освітньому просторі; плідний зв’язок вищої освіти й ринку праці, що дозволяє ефективно вирішувати актуальну для країни проблему зайнятості населення; реалізація «освіти впродовж життя», де ключову позицію займає вища освіта, якій передують «просунуті школи» або коледжі, а наступною виступає освіта дорослих; участь системи вищої освіти Норвегії в реалізації інноваційної політики держави, що передбачає передачу технологій, створених в університетах, промисловим підприємствам з метою їх практичного впровадження. Висвітлено можливості імплементації позитивного досвіду вищої освіти Норвегії в Україні у процесі усунення проблем та ризиків сучасної вищої освіти, з урахуванням реалій світових та євроінтеграційних процесів, а також інтернаціоналізації освіти.

Ключові слова: «суспільство добробуту», тенденції, вища освіта, Норвегія, глобалізація, антиринкова модель освіти, освіта впродовж життя, глобальне й національне в освіті.


Повний текст:

PDF

Посилання


Bloom.The closing of the American mind: How higher education has failed democracy and impoverished the souls of today's students. New York: Simon and Schuster, 1987. 391 p.

Гелле К., Дюрвік С., Даніельсен Р., Говланд Е., Грьонлі Т. Історія Норвегії / Пер. з норв. Н.Іваничук, І.Сабор, М.Красавіна. Львів: Літопис, 2001. 336 с.

Кучеренко Д. Г., Мартинюк О. В. Стратегії розвитку освітніх систем країн світу: монографія, ІПК ДСЗУ, Київ, 2011. 312 с.

Лук’янова Л. Законодавче забезпечення освіти дорослих: зарубіжний досвід. Видавництво ТОВ «ДКС-Центр» Київ, 2017. 147 с.

Мосьпан Н. В. Тенденції взаємодії віщої освіти з ринком праці в Європейському Союзі. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук. Київ, 2019. 40 с.

Огіенко О. І. Педагогічна освіта Норвегії: генеза і тенденції розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2010. № 4 (6). С. 86 -96.

Талагаева Д. А. Скандинавские страны: научная политика как баланс национальных приоритетов и задач общеевропейского развития Вестник Брянского государственного университета. 2018. №2(36). С.120 - 125.

Тевлина В. Научно-образовательная политика в Норвегии: национальные и общемировые тенденции развития. Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки, 2012. № 2. С.33 - 43.

Focus on the structure of higher education in Europe 2003/04 Retrieved from https://publications.europa.eu/en/.2c9b.../language-en.

REFERENCE:

Bloom, A. (1987). The Closing of American Mind. N.Y. Simon & Schuster.

Focus on the structure of higher education in Europe (2003). Retrieved from https://publications.europa.eu/en/.2c9b.../language-en.

Helle, K., Durwick, S., Danielsen, R., Howland, E. & Gronley, T. (2001). Istoriia Norvehii [History of Norway]. Lviv: Chronicle. (in Ukranian).

Kucherenko, D. H. & Martyniuk O. V. (2011). Stratehii rozvytku osvitnikh system krain svitu: monohrafiia [Strategies for the Development of Educational Systems in the Countries of the World: Monograph]. Kyiv: SESTI. (in Ukranian).

Lukianova, L. (2017). Zakonodavche zabezpechennia osvity doroslykh: zarubizhnyi dosvid. [ Legislative Support for Adult Education: Foreign Experience]. Kyiv: DKS-Center Publishing House. (in Ukrainian).

Mospan, N. (2019). Tendentsii vzaiemodii vishchoi osvity z rynkom pratsi v Yevropeiskomu Soiuzi. [Trends of interaction of higher education with labor market in the European Union]. (Abstract of Doctor’s thesis), Kyiv. (in Ukranian).

Ohienko, O. I. (2010). Pedahohichna osvita Norvehii: heneza i tendentsii rozvytku [Pedagogical education of Norway: genesis and tendencies of development]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. 4 (6), P. 86-96 (in Ukranian).

Talagayeva, D. A. (2018). Skandinavskie strany: nauchnaja politika kak balans nacional'nyh prioritetov i zadach obshheevropejskogo razvitija [Scandinavian Countries: Scientific Policy as a Balance of National Priorities and Tasks of Pan-European Development]. Bulletin of the Bryansk State University. №2 (36), P.120-125 (in Russian).

Tevlina, V. (2012). Nauchno-obrazovatel'naja politika v Norvegii: nacional'nye i obshhemirovye tendencii razvitija. [Scientific and educational policy in Norway: national and global development trends]. Bulletin of Northern (Arctic) Federal University. Series: Humanities and Social Sciences, 2, P. 33 - 43 (in Russian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2020.48.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.