НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ВРЕГУЛЮВАННЯ ПРОЦЕДУРИ НАГОРОДЖЕННЯ ВЧИТЕЛІВ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТ.)
Анотація
Стаття присвячена проблемі стимулювання діяльності вчителя, який перебував на державній службі на території України в другій половині ХІХ – початку ХХ ст. Розглядається один із найважливіших аспектів, а саме: нормативно-правове врегулювання нагородження та заохочення вчителів у досліджуваний період. З’ясовано, що дана система носила складний та місцями заплутаний характер, оскільки мала цілий ряд труднощів та виключень.
Установлено, що порушене питання висвітлювалося у дослідженнях Т. Єреміної («Законодавча регламентація системи нагороджень у навчальному відомстві в ХІХ – на початку ХХ ст.»), М. Вязьмітінова («Система матеріального забезпечення та заохочення викладачів і вчителів в освітніх установах імператорської Росії», «Відзнаки та медалі імператорської Росії за громадянські заслуги»), М. Винник («Усі вчительські нагороди»).
Під час дослідження, було звернено увагу на такий важливий вид винагороди як право вчителів здобути чин та звання особистого або родового дворянства, що було визначено нормами законодавства Російської імперії.
Нагородження вчителів різних типів навчальних закладів було обумовлене нормами законодавства, що розвивалися впродовж ХІХ – початку ХХ ст. у Російській імперії, воно мало поступовий характер і в більшості випадків пов’язано з вислугою років на посаді. Важливим фактором було те, що присудження винагороди зумовлювало надання прав і привілеїв для вчителів, що у свою чергу давало можливість поліпшити їх матеріальне та суспільне положення.
Таким чином, у Російській імперії, зокрема й на території України, в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. існувала розгалужена система нагород для вчителів, які знаходилися на державній службі. У цій системі було багато виключень, що ускладнювала процес нагородження гідних учасників навчального процесу. Для вчителя кожен вид нагороди був кроком уперед для покращення свого соціального статусу, правового та матеріального положення.
Важливими для подальшого розгляду вважаємо проблему надання пільг вчителям як особливий різновид нагороди, що є неодмінною складовою системи стимулювання діяльності вчителя.
Ключові слова: вчитель, система нагород і заохочень, винагорода, класний чин, Міністерство народної освіти.
Повний текст:
PDFПосилання
Вязьмитинов М. Н. Система материального обеспечения и поощрения преподавателей и учителей в образовательных учреждениях императорской России. Вестник УлГТУ. 2017. №2 (78). C. 4-14.
Еремина Т. Законодательное регулирование гражданского чинопроизводства учителей в XIX начале ХХ века. Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2009. №87. С. 139-148.
Еремина Т. Законодательная регламентация системы награждений в учебном ведомстве в XIX - начале XX веков. Общество. Среда. Развитие (Terra Humana). 2010. №2. С. 94-97.
Пругавин А. С. Законы и справочные сведения по начальному народному образованию. СПб.: О.Н. Попова, 1898. 785 с.
Трофимов Н. Н. Высочайшие награды. Петроград, 1916. 169 с.
Учреждение орденов и других знаков отличия. CПб.: Тип. Второго отд. соб. Е. и. в. канцел., 1876. 224 с.
Журнал Министерства Народного Просвещения. СПб.: Императорская Академия Наук. 1851. Ч. LXX. 798 с.
Журнал Министерства Народного Просвещения. СПб.: Императорская Академия Наук. 1859. Ч. LXX. 1000 с.
Рекомендация ЮНЕСКО «О положении учителей» (Принята 05.10.1966 Специальной межправительмтвенной конференцией по вопрсоу о статусе учителей). – Режим доступу: http://ppt.ru/newstext.phtml?id=50954
REFERENCES:
Vjaz'mitinov, M. N. (2017). Sistema material'nogo obespechenija i pooshhrenija prepodavatelej i uchitelej v obrazovatel'nyh uchrezhdenijah imperatorskoj Rossii. [The system of material support and encouragement of teachers and teachers in educational institutions of imperial Russia]. Vestnik UlGTU. №2 (78). P. 4-14. (in Russian).
Eremina, T. (2009). Zakonodatel'noe regulirovanie grazhdanskogo chinoproizvodstva uchitelej v XIX nachale XX veka. [Legislative regulation of civilian production of teachers in the 19th and early 20th centuries]. Izvestija RGPU im. A.I. Gercena. 87. P. 139-148. (in Russian).
Eremina, T. (2010). Zakonodatel'naja reglamentacija sistemy nagrazhdenij v uchebnom vedomstve v XIX - nachale XX vekov. [Legislative regulation of the award system in the educational institution in the XIX - early XX centuries]. Obshhestvo. Sreda. Razvitie (Terra Humana). 2. P. 94-97. (in Russian).
Prugavin, A. S. (1898). Zakony i spravochnye svedenija po nachal'nomu narodnomu obrazovaniju. [Laws and reference information on primary public education]. SPb.: O.N. Popova. (in Russian).
Trofimov, N. N. (1916). Vysochajshie nagrady. [Highest rewards]. Petrograd. (in Russian).
Uchrezhdenie ordenov i drugih znakov otlichija. (1879). [The establishment of orders and other insignia.]. CPb.: Tip. Vtorogo otd. sob. E. i. v. kancel. (in Russian).
Zhurnal Ministerstva Narodnogo Prosveshhenija. (1851) [Ministry of Education Magazine]. SPb.: Imperatorskaja Akademija Nauk. Ch. LXX. (in Russian).
Zhurnal Ministerstva Narodnogo Prosveshhenija. (1859) [Ministry of Education Magazine]. SPb.: Imperatorskaja Akademija Nauk. Ch. LXX. (in Russian).
Rekomendacija JuNESKO «O polozhenii uchitelej» (1966, October, 5). [UNESCO Recommendation on the Status of Teachers]. Retrieved from: http://ppt.ru/newstext.phtml?id=50954 (in Russian).
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2020.48.13
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.