СПЕЦИФІКА ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ УЧНІВ У ВАЛЬДОРФСЬКІЙ ШКОЛІ
Анотація
Актуальність дослідження зумовлена потребою звернення до надбань світової педагогіки, об’єктивного аналізу вальдорфського досвіду з метою його використання в діяльності Нової української школи, що сприятиме вдосконаленню якості природничої освіти школярів, формуванню навчальної мотивації особистості, її цілісному розвитку.
Мета дослідження – розкрити специфіку природничої освіти учнів у вальдорфській школі. Методи дослідження – комплекс загальнонаукових методів (аналіз, синтез, порівняння, систематизація, класифікація, узагальнення).
Констатовано, що принциповою особливістю природничої освіти учнів у вальдорфській школі є цілісний підхід, відповідно до якого психічна структура людини виявляється в єдності розумової діяльності, емоційно-почуттєвої та вольової сфер. Це передбачає висунення перед навчальною дисципліною як навчальних (сформувати цілісний світогляд та цілісну картину світу; засвоїти основи знань про живу та неживу природу; оволодіти вміннями та навичками дослідження природи, спостереження за різними природними процесами; розвинути естетичний смак, сформувати екологічну свідомість, емоційно-ціннісне ставлення до природи; забезпечити інтеграцію особистості у світову та національну культури), так і розвивальних (розвиток розумових здібностей, емоційно-почуттєвої сфери та вольової діяльності дитини) цілей.
Установлено, що характерними рисами природничої освіти школярів у вальдорфській школі є також: співвіднесення навчального змісту з віковими особливостями дитини; використання художньо-образного викладання (1–5-і класи) та феноменологічного викладання (із 6-го класу); залучення до вивчення природничих дисциплін художньо-естетичного елементу (живопис, гра на музичних інструментах, участь у драматичних постановках тощо).
З’ясовано, що вальдорфська школа виховує активну й самостійну особистість, із розвиненою культурою пізнавальної діяльності, науково-дослідницькими та творчими здібностями. Це підтверджується даними міжнародних незалежних порівняльних педагогічних досліджень якості навчальних досягнень школярів, зокрема PISA та TIMSS. Наголошено на доцільності впровадження вальдорфського досвіду природничої освіти школярів у діяльність Нової української школи.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Barz, H., & Randoll, D. (2007). (Hrsg.). Absolventen von Waldorfschulen. Eine empirische Studie zu Bildung und Lebensgestaltung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften (in German).
Buzhyn, O., Ionova, O. & Luparenko, S. (2021). Pytannia trudovoho navchannia molodshyh shkoliariv u valdorfskiy shkoli [The problem of primary schoolchildren’s labour training in Waldorf school]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vyhovannia, 51, 44–56. (in Ukrainian).
Childs, G. (1996). Rudolf Steiner: his life and work. New-York: Antroposophic Press, 1996. 94 р.
Dräger, J., & Müller-Eiselt, R. (2015). Die digitale Bildungsrevolution. Der radikale Wandel des Lebens und wie wir ihn gestalten können. München: DVA (in German).
Glöckler, M., & Goebel, W. (2010). Kindersprechstunde. Ein medizinisch-pädagogischer Ratgeber. Stuttgart: Urachhaus (in German).
Hüttig, A. (2019). Wissenschaften im Wandel. Zum Oberstufenunterricht an Waldorschulen. Berlin: Berliner Wissenschafts-Verlag (in German).
Ionova, O. (2000). Naukovo-pedahohichni osnovy navchalno-vyhovnoho protsesu v suchasniy shkoli za ideiamy valdorfskoi pedahohiki [The scientifical and pedagogical bases of academic and educational process at modern school according to the Waldorf pedagogy ideas]. (Abstract of candidate’s thesis, Institute of Ukraine APS). Kiev, Ukraine (in Ukrainian).
Ionova, O. (2020). Problema matematychnoi osvity shkoliariv u valdorfskiy shkoli [The problem of schoolchildren’s mathematical education in Waldorf school]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchiy i zagalnoosvitniy shkolah (Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools), 70(2), 90–94. (in Ukrainian).
Ionova, O. (2020). Pytannia estetychnoho vyhovannia osobystosti u valdorfskiy shkoli [The problem of aesthetic education of personality in Waldorf school]. Aktualni pytannia humanitarnyh nauk (Humanity Science Current Issues), 28(2), 120–125. (in Ukrainian).
Ionova, O., Luparenko, S. & Partola, V. (2021). Tendentsii stanovlennia ta rozvytku valdorfskoho ruhu v Ukraini [The tendencies of formation and development of Waldorf movement in Ukraine]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vyhovannia, 50, 75–86. (in Ukrainian).
Ionova, Ye. (1997). Valdorfskaia pedagogika: teoretiko-metodologicheskiie aspekty [Waldorf Pedagogy: theoretical-methodological aspects]. Kharkov : Business-Inform (in Russian).
Kranich, E. M. (1969). Die Vorbereitung eines Lehrers für die Freien Shulen. Zeitschrift die Kunst der Erziehung, 11, 5-8 (in German).
Lukashenko, O. M. (2009). Problema zberezhennia zdorovia molodshyh uchniv u valdorfskyi pedagogitsi [Problem of maintaining health in young learners in Waldorf pedagogy]. (Abstract of candidate’s thesis, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University). Kharkiv, Ukraine (in Ukrainian).
Luparenko, S. Ye. (2008). Rozvytok piznavalnoi aktyvnosti molodshyh shkoliariv zasobamy valdorfskoi pedahohiky [Development of Junior Pupils’ Cognitive Activity by Means of Waldorf Pedagogy]. (Abstract of candidate’s thesis, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University). Kharkiv, Ukraine (in Ukrainian).
Marti, Th. (2005). Wie kann schule die Gesundheit fördern? Erziehungskunst und Salutogenese. Stuttgart: Verlag Freies Geistesleben. (in German).
McAlice,J. (1994). Waldorfpädagogik. Kunst Wissenschaft und Lebenspraxis durch Anthroposophie. Basel, Switzerland, 31-32 (in German).
Ostergaard, E., Dahlin, Bo, Hugo, A. (2008). Doing phenomenology in science education: a research review. Studies in Science Education, 44 (2), 93–121.
Partola, V. V. (2012). Problema formuvannia intelectualnyh umin molodshyh shkoliariv u navchalnomu protsesi valdorfskoi shkoly [The problem of forming the intellectual skills of junior pupils in the learning process of Waldorf school]. (Abstract of candidate’s thesis, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University). Kharkiv, Ukraine (in Ukrainian).
Rittelmeyer, Ch. (2018). Digitale Bildung – ein Widerspruch. Erziehungswissenschaftliche Analysen der schulbezogenen Debatten. Oberhausen: Athena Verlag (in German).
Steiner, R. (1992). Allgemeine Menschenkunde als Grundlage der Pädagogik (GA 293). Dornach: Rudolf Steiner Verlag (in German).
Steiner, R. (1991). Die Erziehungsfrage als soziale Frage (GA 296). Dornach: Rudolf Steiner Verlag (in German).
Steiner, R. (1990). Erziehungskunst. Methodisch-Didaktisches (GA 294). Dornach: Rudolf Steiner Verlag (in German).
Uchebnyie programy valdorfskih shkol [Training programs of Waldorf schools]. URL: https://www.hmong.press/wiki/Curriculum_of_the_Waldorf_schools (in Russian).
Von Fanny, J. (2012). Wissenschaftler loben Waldorfschulen. Die Welt, 27.09.2012. (in German).
Wember, V. (2015). Die fünf Dimensionen der Waldorfpädagogik im Werk Rudolf Steiners. Tübingen: Stratosverlag (in German).
Woods, Ph. A., Woods G. J. (2008). Alternative Education for the 21st Century. Philosophies, Approaches, Visions. Palgrave.
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2022.52.10
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.