НАВЧАЛЬНИЙ АНТИКРИЗОВИЙ ТРЕНІНГ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ
Анотація
Актуальність дослідження обумовлена негативним впливом воєнних дій в Україні на особистість. Ситуація загрози життю та здоров’ю провокує стрес та життєву кризу, які негативно впливають на весь перебіг життя людини, змушують її зупинити власну діяльність, розвиток, спілкування. Для подолання негативних ефектів авторами запропоновано використання навчального антикризового тренінгу. Перевагами тренінгу над іншими формами навчання визначено, такі як: тренування практичних навичок учасників, розвиток довготривалої пам’яті, організація партнерської взаємодії, моделювання стратегій поведінки, здійснення зворотного зв’язку, індивідуалізація навчання.
Мета – представлення змісту навчального антикризового тренінгу для здобувачів вищої освіти в освітньому процесі.
Методи дослідження – аналіз наукової літератури за темою, узагальнення, систематизація і дедукція суттєвих ознак поняття, метод вибірки вправ тренінгу, аргументація змісту навчального антикризового тренінгу.
У результаті наукових пошуків визначено поняття «навчальний антикризовий тренінг» як форму надання освітньої послуги для учасників педагогічного процесу з метою подолання негативного ефекту життєвих криз. Відмінністю такого тренінгу зазначено його синтетичний характер, який поєднує психологічні механізми впливу на особистість і педагогічні способи реалізації тренувальних вправ. Проведено угрупування різних видів тренінгу (навчальний, психокорекційний, психотерапевтичний, особистісного розвитку, організаційний, акмеологічний, методичний) із визначенням мети та змісту. Представлено орієнтовний зміст навчального антикризового тренінгу для майбутніх фахівців, який складається з розминки, основної частини, розрядки. Наведено орієнтовний перелік вправ, які можуть бути використані у межах кожного блоку. Рекомендовано застосовувати даний тренінг під час викладання педагогічних дисциплін «Антикризовий менеджмент в освіти», «Теорія та методика виховання»; розробити тезаурус понять, що будуть необхідні під час організації та проведення навчального антикризового тренінгу.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Babekova, N. (2014). Tekhnika pidhotovky maibutnikh psykholohiv do konsultatyvnoi diialnosti u protsesi fakhovoi pidhotovky [Technique of preparation of future psychologists for counseling activities in the process of professional training]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti – The origins of pedagogical skills, 14, 3-7 (in Ukrainian).
Bevz, V. H. & Hodovaniuk, T. L. (2018). Navchalnyi treninh yak zasib fakhovoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv matematyky [Educational training as a means of professional training of future mathematics teachers.]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 3. Fizyka i matematyka u vyshchii i serednii shkoli – Scientific journal of NPU named after MP Drahomanov. Series 3. Physics and mathematics in high school and high school. 20. 27-33 (in Ukrainian).
Denha, N. M. & Novoseletska, L. V. (2018). Treninh yak zasib rozvytku profesiinoi refleksii maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [Training as a means of developing professional reflection of future primary school teachers]. Formalna i neformalna osvita u vymirakh pedahohiky dobra Ivana Ziaziuna – Formal and non-formal education in the dimensions of the pedagogy of good Ivan Zyazyun. Proceedings from the mat. mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 115-117). Poltava: ASMI (in Ukrainian).
Zlyvkov, V. L. & Lukomska, S. O. (2019). Teoriia ta praktyka psykholohichnykh treninhiv [Theory and practice of psychological training]. Kyiv – Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M. M. (in Ukrainian).
Kupchak, M. Ya., Zavitii, M. O. & Mirko, K. S. (2021). Antykryzovyi menedzhment u derzhavnomu upravlinni [Anti-crisis management in public administration.]. Antykryzovyi menedzhment: upravlinski, pravovi ta ekonomichni aspekty zabezpechennia bezpeky zhyttiediialnosti naselennia i terytorii – Crisis management: administrative, legal and economic aspects of ensuring the safety of life of the population and territories. Proceedings from the mat. Vseukr. nauk.-prakt. int.-konf. molodykh vchenykh, kursantiv ta studentiv (pp. 163-167). Lviv (in Ukrainian).
Lytvyn, A., Rudenko, L, & Fediuk, H. (2020). Metodychni osoblyvosti rozvytku pedahohichnoi maisternosti vchyteliv u protsesi profesiinoho samovdoskonalennia [Methodological features of the development of pedagogical skills of teachers in the process of professional self-improvement.]. V Vseukrainskyi pedahohichnyi konhres – In the All-Ukrainian Pedagogical Congress. 108-118 (in Ukrainian).
Lukianchuk, N. (2013). Klasyfikatsiia vydiv treninhiv [Classification of types of trainings]. Navchannia i vykhovannia obdarovanoi dytyny: teoriia ta praktyka – Education and upbringing of a gifted child: theory and practice, 1, 272-279 (in Ukrainian).
Myskova, N. (2018). Pedahohichnyi treninh yak forma pidhotovky maibutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoi osvity do realizatsii idei staloho rozvytku [Myskova N. Pedagogical training as a form of preparation of future educators of preschool institutions for the implementation of ideas of sustainable development.]. Pedahohichnyi dyskurs – Pedagogical discourse, № 24, 17-22 (in Ukrainian).
Miliutina, K. L. (2004). Teoriia ta praktyka psykholohichnoho treninhu [Theory and practice of psychological training]. Kyiv : MAUP (in Ukrainian).
Orhanyzatsiina psykholohiia. Adaptatsiia personalu [Organizational psychology. Staff adaptation]. (n.d.). weblib.pp.ua. Retrieved from http://weblib.pp.ua/adaptatsiya-personalu-organizatsiyna-psihologiya.html#c6 (in Ukrainian).
Pryshchak, M. D. & Lesko, O. Y. Psykholohiia upravlinnia v orhanizatsii [Psychology of management in the organization]. Vinnytsia: VNTU (in Ukrainian).
Prokopyshyn, O. S. (2021). Systema antykryzovoho upravlinnia yak pidhruntia poperedzhennia kryzovykh yavyshch na pidpryiemstvakh [Crisis management system as a basis for crisis prevention in enterprises]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 9, 40-45 (in Ukrainian).
Rybalko, L. S. (2007). Metodoloho-teoretychni zasady profesiino-pedahohichnoi samorealizatsii maibutnoho vchytelia (akmeolohichnyi aspekt) [Methodological and theoretical principles of professional and pedagogical self-realization of the future teacher (acmeological aspect)] Zaporizhzhia: ZDMU (in Ukrainian).
Rybalko, L. S. (2019). Teoriia i metodyka vykhovannia: metodychni rekomendatsii do seminarskykh zaniat dlia zdobuvachiv tretoho (osvitno-naukovoho) rivnia vyshchoi osvity spetsialnosti 011 Osvitni, pedahohichni nauky [Theory and methods of education: guidelines for seminars for students of the third (educational and scientific) level of higher education in the specialty 011 Educational, pedagogical sciences]. Kharkiv: KhNPU im. H. S. Skovorody (in Ukrainian).
Rybalko, L. S., Chernovol-Tkachenko, P. I. & Horbachova, I. I. (2019). Formuvannia profesiinoi mobilnosti vchyteliv: akmeolohichnyi pidkhid, zahalna serednia osvita [Formation of professional mobility of teachers: acmeological approach, general secondary education.]. Kharkiv : Vyd. hrupa «Osnova» (in Ukrainian).
Rybalko, L. S., Chernovol-Tkachenko, R. I. & Kutsenko, T. V. (2017). Akmeolohichni zasady profesiinoi samorealizatsii vchyteliv u systemi metodychnoi roboty zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Acmeological principles of professional self-realization of teachers in the system of methodical work of secondary schools]. Kharkiv : Vyd. hrupa «Osnova» (in Ukrainian).
Senovska, N. L., & Nestaiko, I. M. (2021). Formuvannia samorehuliatsiinykh umin pedahohiv: treninh onlain i treninh oflain [Formation of self-regulatory skills of teachers: online training and offline training]. Virtus, 59, 25-28 (in Ukrainian).
Senchyna, N. H (2018). Model formuvannia pedahohichnoi refleksii vchyteliv humanitarnykh spetsialnostei u pisliadyplomnii osviti [Model of formation of pedagogical reflection of teachers of humanities in postgraduate education]. Pedahohichni nauky – Pedagogical sciences, 82, 184-190 (in Ukrainian).
Skibitska, O. M. (2009). Antykryzovyi menedzhment [Crisis management]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury (in Ukrainian).
Ctynska, V. & Karpenko, O. (2021). Treninhovi tekhnolohii u praktytsi pidhotovky maibutnikh vykladachiv zakladu vyshchoi osvity [Training technologies in the practice of training future teachers of higher education.]. Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika» – Anthropological studies. Series "Pedagogy", 12 (44), 172-177 (in Ukrainian).
Strashko, S. V. (2011). Treninh yak orhanizatsiina forma navchalno-vykhovnoi roboty [Training as an organizational form of educational work.]. Metodyka vykladannia pryrodnychykh dystsyplin u vyshchii shkoli – Methods of teaching natural sciences in higher education: Proceedings from the mat. mizhnar. nauk.-prakt. konf. (209-211). Poltava S. 209–211 (in Ukrainian).
Tverdokhlib, T. S. (2017). Pedahohichna maisternist klasnoho kerivnyka v orhanizatsii vykhovnoi roboty [Pedagogical skills of the class teacher in the organization of educational work]. V. I. Lozova (ed.). Kharkiv: KhNPU imeni H. S. Skovorody (in Ukrainian).
Shorobura, I. & Tkachenko, Yu. (2019). Treninhovi tekhnolohii u zakladakh vyshchoi osvity [Training technologies in higher education institutions.]. Molod i rynok –Youth and the market, 2, 6-12 (in Ukrainian).
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2022.52.13
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.