СУТЬ І СТРУКТУРА РИТОРИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ВИКЛАДАЧА ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

Д. В. Будянський

Анотація


У статті представлені теоретичні аспекти проблеми розвитку риторичної культури викладачів вищих навчальних закладів. Досліджено питання змісту та структури риторичної культури. На основі узагальнення існуючих теорій запропоновано авторський варіант дефініції риторичної культури викладача вищого навчального закладу. Автор розглядає риторичну культуру як високий рівень мисленнєво-мовленнєвої професійно-педагогічної діяльності викладача, яка спрямована на гармонійний розвиток особистості студента. Також у публікації здійснено аналіз праць з красномовства та виявлено якості, необхідні для ефективної діяльності в галузі публічного мовлення, які можна вважати елементами риторичної культури. Окремо розглядається естетико-культурологічний компонент, завдяки якому структурна модель риторичної культури набуває цілісності та завершеності. Доводиться думка щодо необхідності розвитку зазначених складових риторичної культури у викладачів вищих навчальних закладів.

 

Ключові слова: викладач, риторична культура, структурні компоненти, професійна діяльність, вищий навчальний заклад. 

 

В статье представлены теоретические аспекты проблемы развития риторической культуры преподавателей высших учебных заведений. Изучен вопрос содержания и структуры риторической культуры. На основе обобщения существующих теорий предложен авторский вариант дефиниции риторической культуры преподавателя высшего учебного заведения.  Автор рассматривает риторическую культуру как высокий уровень мысленно-речевой профессионально-педагогической деятельности преподавателя, которая направлена на гармоничное развитие личности студента. Так же в публикации осуществлен анализ трудов по красноречию и выявлены качества, необходимые для эффективной деятельности в области публичной речи, которые можно считать элементами риторической культуры. Отдельно рассматривается эстетико-культурологический компонент, благодаря которому структурная модель риторической культуры приобретает целостность и завершенность. Доказывается мысль о необходимости развития указанных составляющих риторической культуры у преподавателей высших учебных заведений. 

 

Ключевые слова: риторическая культура, оратор, риторика, красноречие, культура речи, внешний вид оратора, преподаватель высшего учебного заведения.

 

The article presents the historical aspects of the development of the problem of rhetorical culture. The question of the content and structure of rhetorical culture is examined. The author gives the own version of the definition of the rhetorical culture of the teacher of the university on the basis of generalization of the existing theories. The author examines the rhetorical culture as a high level of cognitive and speaking, professional and pedagogical activity of the teacher that aims at the harmonious development of the student’s personality. The author conducts an analysis of researches on the eloquence and identifies the qualities which are needed for effective action in the field of public speech and which can be considered as rhetorical elements of culture. We consider separately the aesthetic and cultural component, whereby the structural model of the rhetorical culture becomes integral and completed. The idea of the need for the development of these components of the rhetorical culture of the teachers of higher educational institutions with the aim of improving the quality of the professional activity is proved. 

 

Keywords: rhetorical culture, speaker, rhetoric, eloquence, speech, appearance of the speaker.

Повний текст:

PDF

Посилання


Білоусова Я. В. Формування риторичної культури студентів гуманітарних факультетів у навчально-виховному процесі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Я. В. Білоусова. – К., 2004. – 20 с.

Будянський В. І. Риторика – мистецтво красномовства. Навчальний посібник / В. І. Будянський, Д. В. Будянський. – Суми : ПВКП «Корпункт», 2012. – 189 с.

Голуб Н. Б. Самостійна робота студентів з риторики: Навчальнометодичний посібник / Н. Б. Голуб. – Черкаси : Брама-Україна, 2008. – 232 с.

Гусев Д. А. К вопросу о риторической культуре преподавателя высшей школы / Д. А. Гусев // Современное образование. – 2015. – № 2. – С.141–176.

Залюбівська О. Б. Риторична культура у колі суміжних понять (до питання визначення риторичної культури) [Електронний ресурс] / О. Б. Залюбівська // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2012. – №6. – С. 42-47. – Режим доступу до журн.: http://visnyk.vntu.edu.ua/article/view/ 2509/2700 (06.08.2015). – Назва з екрану.

Кобзева Т. А. Риторическая культура преподавателя : учеб. пособие для слушателей МИПК МГТУ им. Н. Э. Баумана / Т.А. Кобзева. – М. : Изд-во МГТУ им. Н. Э. Баумана, 2005. – 196 с.

Клюев Е. В. Риторика. Учеб. пособие для высших учебных заведений / Е. В. Клюев – М. : Приор-издат, 2005. – 270 с.

Марченко О. И. TRIVIальная Риторика. Логос, этос, пафос / О.И. Марченко. – СПб : Сударыня, 2001. – 330 с.

Мацько Л. І. Риторика : Навч. посіб. / Л. І. Мацько, О. М. Мацько. – К. : Вища шк., 2003. – 311 с.

Минеева С. А. Подходы к пониманию риторической культуры современного человека / С. А. Минеева // Риторическая культура в современном обществе: материалы IV междунар. конф. по риторике (26–28 января 2000 г.). – М., 2000. – С. 26–27.

Онуфрієнко Г. С. Риторика. Навч. посібник / Г. С. Онуфрієнко – К. : Центр учбової літератури, 2008. – 592 с.

Первушина А. В. Формування риторичних умінь у майбутніх соціальних педагогів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти»/ А. В. Первушина. – Тернополь, 2002. – 20 с.

Препотенська М.П. Риторика. 10 ключових тем : Навч. посібник / М. П. Препотенська. – К. : Фірма «ІНКОС», 2011. – 252 с.

Сагач Г. М. Риторика : Навч. посіб. для середн. і вищих навч. закладів / Г. М. Сагач. – К. : Ін Юре, 2000. – 565 с.

Юнина Е. Риторическая культура и ее современные проблемы : дис. … доктора филос. наук : 09.00.13 «Философская антропология и философия культуры» / Юнина Елена Анатольевна. – Пермь, 1998. – 328 с

REFERENCES

Bilousova, Ya.V. (2004). Formuvannia rytorychnoi kultury studentiv humanitarnykh fakultetiv u navchalno-vykhovnomu protsesi [Formation of rhetorical culture of students of the humanities faculties in the educational process] (Abstract of candidate’s thesis), Kyiv, Ukraine, 20 p. (in Ukrainian)

Budianskyi, V.I. (2012). Rytoryka – mystetstvo krasnomovstva [Rhetoric - the art of eloquence.]. Sumy : PVKP «Korpunkt», 189 p. (in Ukrainian)

Holub, N.B. (2008) Samostiina robota studentiv z rytoryky [Independent work of students on rhetoric]. Cherkasy : Brama-Ukraina, 232 p. (in Ukrainian)

Husev, D.A. (2015). K voprosu o rytorycheskoi kulture prepodavatelia vysshei shkoly [On the question of the rhetorical culture of the teacher of higher education. Modern education]. Sovremennoe obrazovanye, 2, pp. 141-176 (in Russian)

Zaliubivska, O.B. (2012). Rytorychna kultura u koli sumizhnykh poniat (do pytannia vyznachennia rytorychnoi kultury) [Rhetorical culture in kolі sumyzhnih to understand (before pitanny viznachenny rhetoric culture)]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu, 6, pp. 42-47 Retrieved from: http://visnyk.vntu.edu.ua/article/view/ 2509/2700 (in Ukrainian)

Kobzeva, T.A. (2005). Ritoricheskaya kultura prepodavatelya [Rhetorical culture of the teacher]. Moskva : Izd-vo MGTU im. N. E. Baumana, 196 p. (in Russian)

Klyuev, E. V. (2005) Ritorika [Rhetoric]. Moskva : Prior-izdat, 270 p. (in Russian)

Marchenko, O.I. (2001). TRIVIalnaya Ritorika. Logos, etos, pafos [Trivial Rhetoric. Logos, ethos, pathos]. Sankt-Peterburg: Sudaryinya, 330 p. (in Russian)

Matsko, L.I., Matsko, O. M. (2003). Rytoryka [Rhetoric]. Kyiv : Vyshcha shkola, 311 p. (in Ukrainian)

Mineeva, S.A. (2000). Podhodyi k ponimaniyu ritoricheskoy kulturyi sovremennogo cheloveka [Approaches to understanding the rhetorical culture of a modern person]. Ritoricheskaya kultura v sovremennom obschestve. Moskva, pp. 26-27 (in Russian)

Onufriienko, H.S. (2008). Rytoryka [Rhetoric]. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 592 p. (in Ukrainian)

Pervushyna, A.V. (2002). Formuvannia rytorychnykh umin u maibutnikh sotsialnykh pedahohiv [Formation of rhetorical skills in future social educators]. (Abstract of candidate’s thesis), Ternopol , Ukraine, 20 p. (in Ukrainian)

Prepotenska, M.P. (2011). Rytoryka. 10 kliuchovykh tem [Rhetoric. 10 key topics]. Kyiv : Firma «INKOS», 252 p. (in Ukrainian)

Sahach, H.M. (2000). Rytoryka [Rhetoric]. Kyiv : In Yure, 565 p. (in Ukrainian)

Yunina, E. (1998). Ritoricheskaya kultura i ee sovremennyie problemyi [Rhetorical culture and its modern problems] (Abstract of Doctor’s thesis). Perm, Russia, 328 p. (in Russian)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.