ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ШКОЛЯРІВ У ПРОЦЕСІ ОРГАНІЗАЦІЇ ДОЗВІЛЛЯ В ДИСТАНЦІЙНОМУ ФОРМАТІ

А. В. Боярська-Хоменко

Анотація


У вітчизняному і європейському освітніх просторах діє нормативно-правова база щодо забезпечення концептуальної основи, необхідної для визначення ключових компетентностей, зокрема цифрової й інформаційно-комунікаційної. Також унормованим є використовувати різних платформ дистанційного навчання і онлайнових застосунків в організації освітнього процесу. Плеяда вітчизняних науковців звертаються проблеми формування цифрової компетентності школярів і організації якісного онлайнового середовища. Формуванню цифрової компетентності школярів сприяє їх онлайн участь у роботі інститутів дозвіллєвої сфери: віртуальні музеї, віртуальні бібліотеки, онлайн-концерти, онлайн-екскурсії, онлайн-виставки, соціальні мережі, міжнародні творчі об’єднання. Разом з тим формуванню цифрової компетентності сприяє використання таких форми організації дозвіллєвої діяльності онлайн як квести, флешмоби, конкурси, челенджі, майстерки, прямі включення, подкасти. Для ефективної їх реалізації розкрито позитивний досвід Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди щодо роботи здобувачів вищої освіти над навчальними проєктами змістовного дозвілля в дистанційному режимі, зокрема під час викладання навчальної дисципліни «Провайдинг освітніх технологій». Студенти бакалаврату навчаються організовувати конкурси і прямі включення. Результати виконаної роботи студенти розміщують на інтерактивній дошці для проведення конкурсів і прямих включень. Також здобувачі опановують технологією організації хобі-груп, груп у соціальних мережах, творчих об’єднань, гуртків, студій, ініціативних клубів, спільнот у навчальних просторах освітньої платформи закладу освіти тощо. У статті доповнено і розширено теоретичні напрацювання науковців практичними формами і методами організації дозвіллєвої діяльності, розглянуто логіку їх організації і проведення. Так, результати дослідження було розширено в аспекті використання цифрових інструментів для формування цифрової компетентності у дозвіллєвій діяльності, розвитку дозвіллєвої сфери закладів загальної середньої освіти в дистанційному режимі, залученню до нього учнів і їхніх батьків.

Ключові слова


наскрізні компетентності, цифрова компетентність, школярі, дозвілля, дистанційне навчання, виховна робота, позаурочна робота, позакласна робота.

Повний текст:

PDF

Посилання


Young and Well Cooperative Research Centre, (2022). URL: https://kordamentha.com/young-and-well-cooperative-research-centre

Salar, Hurşit & Özçınar, Hüseyin & Çolak, Cihan & Kitis, Alev. (2013). Online (Virtual) Exhibitions Applications in Education. DESIDOC Journal of Library & Information Technology. 33. 176-182. 10.14429/djlit.33.4603.

Boichuk, Yu. D., Boiarska-Khomenko, A. V. & Dotsenko, S. O. (2021). Formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv: dosvid Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. [Formation of digital competence of future teachers: experience of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University]. Dydaktyka: naukovyi zhurnal. Chernihiv : Desna Polihraf, Vyp 1. S.7-13. DOI: 10.5281/zenodo.5547047 (іn Ukrainian)

Vlasii, O. O. & Dudka, O. M. (2019). Shliakhy formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti uchasnykiv osvitnoho protsesu. [Ways of forming the information and digital competence of participants in the educational process]. Open educational e-environment of modern University, special edition, № 8. S. 383–397. (іn Ukrainian)

Kalinin, V. & Kalinina, L. (2018). Formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti uchniv starshoi shkoly zasobamy inozemnoi movy yak kliuchovoi kompetentnosti Novoi ukrainskoi shkoly. [Formation of informational and digital competence of high school students by means of a foreign language as a key competence of the New Ukrainian School]. Molod i rynok, N 9 (164). S. 85–90 (іn Ukrainian)

Sobchenko, T. M. (2021). Vykorystannia tsyfrovykh instrumentiv u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti. [The use of digital tools in postgraduate pedagogical education]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota». Vyp. 1 (48). S. 384-386. DOI: 10.24144/2524-0609.2021.48.384-386 (іn Ukrainian)

ICT specialists in employment. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=ICT_specialists_in_employment

Organization for Economic Cooperation and Development. The Definition and Selection of Key Competencies: Executive Summary (2005). Organization for Economic Cooperation and Development: Paris, France.

European Council. Recommendation of the European Parliament and the Council of 18 December 2006 on Key Competencies for Lifelong Learning. Bruss. Off. J. Eur. Un., 30.

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe; Publications Office of the European Union: Luxembourg; Vol. EUR 26035.

Spanish Government. (2015). Orden ECD/65/2015, de 21 de Enero, Por la Que se Describen las Relaciones entre las Competencias, los Contenidos y los Criterios de Evaluación de la Educación Primaria, la Educación Secundaria Obligatoria y el Bachillerato. Bol. Of. Estado, 25, 6986–7003.

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (n. d.). [State standard of basic secondary education]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti (іn Ukrainian)

Tkachov, A. S., Tkachova, N. O. & Shcheblykina, T. A. (2020). Avtorska model orhanizatsii samostiinoi navchalnoi diialnosti zdobuvachiv vyshchoi pedahohichnoi osvity na osnovi vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii. [The author's model of organizing independent educational activities of students of higher pedagogical education based on the use of digital technologies]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. № 49. S. 113–127. DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2020.49.10 (іn Ukrainian)




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2022.53.01

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.